Nejste na to sami. EDUin spolu s Nadací RSJ radí rodičům nadaných dětí, na koho se mohou obrátit

Praha, 27. března –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ V českých školách pamatujeme na nadané děti jen okrajově. Jedním z důvodů je nedostatečná schopnost tyto žáky objevit a naplnit jejich specifické potřeby. Dané děti jsou navíc často označovány za problémové, jelikož ve vyučování vyrušují – potřebují totiž odlišný přístup. EDUin ve spolupráci s Nadací RSJ radí, na koho se v takovém případě obrátit.

IMG_2273 (1)

foto: Kateřina Lánská

Nadané nebo mimořádně nadané dítě může mít různé projevy, neexistuje nic jako „typické nadané dítě“. Jak tedy rodiče poznají, že mají doma nejspíš nadané dítě? V některé oblasti se bude rozvíjet rychleji než jeho vrstevníci. Například brzy a hodně čte, počítá, kreslí složité výkresy, dokáže pracovat se složitými stavebnicemi, řešit složité úlohy, miluje otázky proč, jak a podobně. Nadání se ale může projevit také v jakékoliv jiné oblasti. V některých dovednostech může dítě naopak zaostávat. Nadané děti mohou být velmi citlivé až přecitlivé a komunikace s nimi vyžaduje někdy zvláštní přístup. 

Mohou mít problémy najít si kamarády, někdy těžce snášejí, když se věci neodvíjejí podle jejich představ nebo plánů. Pro rodiče může být jejich výchova náročná, zvláště ve chvíli, kdy je škola neumí podpořit. Někdy jsou nadané děti totiž mylně považovány za „opožděné“ –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ například ve školce, kde si mohou těžce hledat kamarády, a je jim mylně doporučován odklad školní docházky.


Nadané děti mohou v hodinách vyrušovat

Protože jsou nadané děti v některých dovednostech napřed, vyžadují ve škole někdy rychlejší tempo nebo náročnější úlohy. To se může projevovat již ve školce, ale stejně tak se to může projevit kdykoliv během školní docházky. Pokud na to učitel nedokáže nebo nemůže reagovat, mohou tyto děti ve třídě vyrušovat a jsou považovány za problémové. Odborníci vnímají nadané děti jako žáky se specifickými vzdělávacími potřebami, ačkoliv zatím nejsou legislativně do této kategorie zahrnuty. Na to také upozornila analýza letošního Auditu vzdělávacího systému, kterou EDUin publikoval v únoru. Při naplňování potřeb těchto dětí je důležité, aby se spojili rodiče i učitelé. 

Ideální je, pokud dítě s rodiči navštíví pedagogicko-psychologickou poradnu, která umí nadání diagnostikovat a na základě výsledků vyšetření nastavit pro dítě adekvátní podpůrná opatření. Ta umožní, aby se dítě rozvíjelo nejen v oblastech, v nichž je nadprůměrné, ale pracovalo se i s tím, kde je oslabené (například grafomotorika a podobně). Ze zákona musí do poradny dítě objednat zákonný zástupce, ale škola by měla umět rodičům poradit, na jaká místa se mohou obrátit (ideální je ve škole kontaktovat výchovného poradce, případně školního psychologa). Poradny mají někdy dlouhé objednací lhůty, v takovém případě je možné využít i jiná zařízení, jejichž seznam uvádíme níže (například Centrum podpory nadání, Invenio).

Podpůrná opatření, která stanoví poradna, jsou pro školu závazná a škola by je měla respektovat. Patří mezi ně například možnost individualizace v rámci běžné výuky. Ideální je prohlubování a rozšiřování učiva, částečně lze použít akceleraci, tedy dítě se může v některých předmětech účastnit výuky ve vyšších ročnících, nebo dokonce ročník přeskočit. Děti se mohou také na některé předměty přeskupovat podle zájmu a nadání. S dítětem se ve škole pracuje podle takzvaného Plánu pedagogické podpory nebo Individuálního vzdělávacího plánu.

EDUin ve spolupráci s Nadací RSJ, která se tématem nadaných dětí zabývá, doporučuje, na koho se mohou rodiče těchto dětí obrátit v případě potřeby.

Identifikace nadaných dětí

Poradenská péče, terapie

Rozvojové aktivity

Pomoc školám


Kontakty pro média:

Lucie Slejšková,
analytička EDUinu
lucie.slejskova@eduin.cz / 739 086 277

Tomáš Matoušek,
vedoucí komunikace EDUinu
tomas.matousek@eduin.cz / 604 730 130

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články