Nekoncepční kroky ministerstva školství našly odezvu v otevřeném dopise předsedovi české vlády

9. 12. 2010
EDUin
logo_EDUinfo

Odborníci na vzdělávání upozorňují premiéra na nekoncepčnost plánovaných kroků MŠMT a shrnují své námitky proti plošnému testování ve školách.

Praha 9. prosince 2010 – Ministerstvo školství pod vedením Josefa Dobeše plánuje zavést do systému vzdělávání řadu nepromyšlených a ukvapených kroků. Některé z nich, jako například zavedení plošného testování, považují odborníci za natolik nebezpečné, že se rozhodli adresovat předsedovi vlády otevřený dopis vyjadřující jejich nesouhlasný postoj s plánovanými zásahy MŠMT. V dopise sdělují také argumenty a návrhy na opatření, která je nutné v rozporu s kroky ministra školství přijmout.

Část odborníků se shoduje na tom, že ministr školství navrhuje v současné době řadu kroků, na které sice veřejnost nejspíš uslyší, ale které nabízí pouze zjednodušená řešení, jež nepovedou k slibovanému zlepšení výsledků žáků a situace na školách. V otevřeném dopise adresovaném předsedovi vlády shrnují rizika jednoho z plánovaných kroků MŠMT – plošného testování – na které klade ministerstvo zbytečný důraz, zatímco by se mělo podle odborníků věnovat především zavedení průběžného sledování pokroku žáků, individualizaci výuky, řádné analýze příčin současného propadu vzdělávacích výsledků českých žáků a sestavení takových minimálních požadavků pro žáky,které nebudou stát výhradně na znalostech, ale zahrnou pečlivě a promyšleně definované dovednosti a kompetence.

Otevřený dopis premiérovi signovali přední odborníci na vzdělávání a k podpisu se mohou připojit další zájemci na www.eduin.cz. Dopis premiérovi přikládáme v příloze.

Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „Odborníci se shodují na tom, že plošné testování je minimálně o hodně problematičtější, než jak si jej představuje ministr Dobeš. Ministr ovšem plánuje i další kroky, které vzbuzují zděšení (například jeho výrok, že doporučuje, aby druhým jazykem byla ruština, protože máme hodně dobrých ruštinářů). Úroveň tvorby vzdělávací politiky je nyní zoufale nekoncepční, neopřená o solidní argumenty a analýzy. Návrh na plošné testování je jen špička ledovce. A nejhorší na tom je, že už to nikomu nepřijde divné. Proto jsme přivítali, že jsme mohli zprostředkovat zformulování názoru a argumentů nezávisle a kriticky myslících lidí.“

 

Kontakty:

Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin e-mail: tomas.fertek@eduin.cz, mobil: +420 602 687 016

Poznámka pro editory:

  • Otevřený dopis je možné podepisovat zde.
  • EDUin je obecně prospěšná společnost, která se věnuje otázce vzdělávání a jejíž snahou je informovat veřejnost o všem, co se ve vzdělávání děje a je důležité.

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články