Nerozumíš výkladu? Zatím je to hlavně tvůj problém!

12. 12. 2013
EDUin
CIZI_z

Nerozumíš výkladu? Video o. s. META

Na naše školy chodí tisíce žáků, jejichž mateřským jazykem není čeština. Nerozumí výkladu učitele, učebnicím a někdy ani obyčejné otázce: Jak se dneska máš? A přesto musí plnit stejné úkoly. Psát slohovky a testy jako ostatní spolužáci. V ještě horším případě nemusí plnit nic a jsou ponecháni několik let bez povšimnutí v lavicích. Jejich pokroky nikdo nesleduje.

Přitom na bezplatnou výuku českého jazyka přizpůsobenou jejich potřebám mají nárok všichni cizinci, kteří plní povinnou školní docházku. Ale takovou výuku nabízí minimum škol, jejichž ředitelé využívají rozvojové programy ministerstva školství a financují z nich práci, kterou jinak dělají učitelé s dětmi cizinci zadarmo.

Výuka češtiny jako druhého jazyka je práce. A na tu musí mít škola peníze. Ty zatím většinou chybí a to je hlavní důvod, proč chybí i jazyková příprava. Takže jako cizinec či migrant v české škole máte sice nárok na výuku češtiny, ale to pro nikoho neznamená povinnost poskytnout vám ji. A o tom, že by někdo kontroloval kvalitu či efektivitu takové výuky, už nemůže být ani řeč.

Neexistují totiž ani osnovy češtiny jako druhého jazyka. Školy ji tedy učí podle svého. Výjimkou pak není ani to, že se úplný začátečník, který zatím neumí ani poděkovat, snaží nacpat si do hlavy vyjmenovaná slova nebo jiné lahůdky. A nejde jen o základní školy. Mateřské školy jsou pro jazykovou přípravu a úspěch v dalším vzdělávání klíčové. Ale tady se neděje nic, kromě toho, že se občanské sdružení META snaží vzdělávat pedagogy mateřských škol a vytvářet pro ně učební a metodické materiály.

Na středních školách je situace obdobná.  S tím rozdílem, že tu ještě víc záleží jen na vůli a motivaci samotných studentů, pro které je strašákem maturita z českého jazyka. Tu podle našeho loňského šetření nezvládlo přibližně 26% studentů s odlišným mateřským jazykem.

Takže co by bylo potřeba:

  • Vytvořit osnovy češtiny jako druhého jazyka.
  • Zajistit, aby každý žák s odlišným mateřským jazykem měl možnost účastnit se v rámci běžného rozvrhu (tedy ne odpoledne) jazykové přípravy. Důležitá je i možnost škol ji finančně zajistit.
  • Vytvořit vzdělávací nabídku pro pedagogy, kteří češtinu jako druhý jazyk učí.
K tématu se podívejte i na video o tom, jak zažila jazykové vzdělávání svých dětí v české škole Nancy Engelen z Nizozemí (ZDE) nebo vyprávění Ochgerel Altangerel z Mongolska, kdo a jak ji učil čestinu na základní škole v Havlíčkově Brodě (ZDE).
Zdroj: o. s. META

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články