Dosáhnou letos učitelé na slibovaných 130 procent průměrného platu? Pravděpodobně ne. Digitální přijímačky ale budou.
Ač jde primárně o změnu pouze administrativní, je pro české školství elektronizace přijímacích zkoušek výzva. V polovině prosince ji stvrdil podpisem prezident Petr Pavel a digitalizace testů i samotných přihlášek tak už nic nebrání. Cermat, který má celý proces na starosti, by měl podle ředitele Miroslava Krejčího vše stihnout. Systém má ve spolupráci s ministerstvem školství spustit nejpozději k 15. lednu. „V prvním a druhém kole se umožňuje podat přihlášky až na tři školy u oborů s maturitní zkouškou i oborů s výučním listem a až pět přihlášek v případě oborů vzdělání s talentovou zkouškou. Vše půjde digitálně, zjednoduší to především administrativu,“ připomněla nová pravidla pro portál iDNES mluvčí ministerstva školství Tereza Fojtová.
Po změně a digitalizaci přijímacího řízení se volalo dlouho. Stejně tak po zvýšení platů učitelům. K tomu by mělo letos skutečně dojít a kantoři by tak měli dosáhnout na 130 procent průměrné mzdy. Jenže nikoli aktuální, ale dva roky staré. Reálně tak bude nižší, než vláda slibovala. Současně má jít také většina navýšení do nenárokové složky platu, takzvaného nadtarifu, který ředitel učitelům dát může, ale nemusí. EDUin proto upozorňuje, že by těmito penězi mohli ředitelé dorovnávat už tak nízké platy nepedagogických pracovníků a hradit nemocenskou.
Právě kvůli platům nepedagogických pracovníků, jako jsou kuchařky, školníci či uklízečky, proběhla ve školách v listopadu největší stávka za posledních 30 let (iRozhlas). Dalším důvodem k ní byly škrty i v oblasti takzvaných PHmaxů, což jsou odučené hodiny, které úřad školám zaplatí. Snižování mělo být původně vyšší, nakonec ministr Mikuláš Bek skončil na pěti procentech. Úprava má platit od nového školního roku v září, jak připomíná Deník N. Současně ale mezi odbornou veřejností panují obavy, jestli se tím nesníží kvalita vzdělávání na školách vzhledem k tomu, že jsou ohrožené například tandemové výuky.
Před vánočními svátky schválila vláda také dlouhodobý záměr pro období 2023–2027. Jedním z jeho hlavních cílů je změna oborové struktury středních škol a posílení všeobecného vzdělávání. Vzhledem k tomu, že jde o záměr od roku 2023, měl už být dávno schválený. Současně se čeká na další zásadní změny – revize rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání není hotová a ministerstvo školství proto zahájení výuky podle ní posunulo na září 2027. Čeká se také na hygienickou vyhlášku, která se týká vybavení školních budov a jejich provozu. Schválit bude potřeba institucionalizaci psychologů a speciálních pedagogů na školách, na což navazují také otázky parametrizace asistentů pedagoga a financování nepedagogických pracovníků ve školkách.