Co přinesl týden 27. 1. – 2. 2. 2020
Krátce:
Výrok týdne: „Pokud zavedeme povinnou matematiku, a tedy fakticky i povinný cizí jazyk, počet neúspěšných maturantů výrazně stoupne a na nástavbách dosti pravděpodobně už neodmaturuje skoro nikdo. Můžeme si říct, že žádná škoda, když na to ti lidé nemají, a tenhle typ škol zrušit. Jenže je přijatelné mít vzdělávací systém, kde, když neodmaturujete v osmnácti, už fakticky nemáte šanci?“ Tomáš Feřtek na datech ukazuje, jak se od zavedení státní maturity každoročně víc liší úspěšnost mezi obory středních škol.
V souvislostech:
Minulé úterý se po dlouhém čekání dostala na jednání poslanecké sněmovny ostře sledovaná novela zákona o pedagogických pracovnících (PSP ČR). Ta přichází s úpravou několika oblastí. Např. formálně zavádí adaptační období pro začínající učitele. Dále mění podmínky akreditací DVPP a upouští od povinného akreditování programů (SKAV), které slouží pouze k prohlubování odborné kvalifikace a nevede k získání kvalifikace dle samotného zákona o ped. prac. Novela mimo jiné rovněž zpřísňuje kvalifikační předpoklady (EDUin) pro asistenty pedagoga.
Největší kontroverze však vyvolává ustanovení (PSP ČR), které umožní řediteli školy uznat předpoklad odborné kvalifikace učitele druhého stupně základní školy nebo střední školy lidem, kteří dosud nezískali odbornou kvalifikaci pro výkon učitelské profese, ale splňují podmínku požadovaného stupně vzdělání (u učitelů druhého stupně či klasických učitelů středních škol jde o magisterské vysokoškolské vzdělání) a v případě tzv. odborníků z praxe též podmínku odbornosti. Pokud tedy ředitel školy nově uzná zájemcům o učitelství vysokoškolské vzdělání v oboru, pak budou moci přímou pedagogickou činnost vykonávat nejdéle po dobu tří let. Do té doby si musí doplnit pedagogickou kvalifikaci (známou jako pedagogické minimum, typicky v programu celoživotního vzdělávání vysoké školy).
Novelu zákona z dílny ministerstva školství představil Robert Plaga. Ten ve svém vystoupení shrnul (PSP ČR), že cílem návrhu je zvýšení zapojení odborníků z praxe do výuky a záměr řešit palčivý problém nedostatku učitelů odborného výcviku. Ministr připomněl výsledky nedávného šetření o stavu učitelů v regionálním školství (MŠMT), které upozornilo na slabé populační ročníky studující na vysokých školách, vysoký průměrný věk pedagogů hlavně na úrovni středního a vyššího odborného školství, a tím předpokládaný zásadní nedostatek pedagogů v budoucích letech. Zároveň zmínil již nyní velký problém se zajištěním kvalifikované výuky v některých krajích, především Karlovarském. Stávající úprava dle ministra umožňuje tzv. “na výjimku” učit v podstatě komukoliv. Novela pro nepedagogicky vzdělané uchazeče o výkon učitelské profese definuje alespoň základní kvalifikační a odborné předpoklady pro zajištění výuky. Dle ministra bude obecně posíleno postavení ředitele školy jako klíčového garanta odborné a pedagogické úrovně výuky na své škole.
Stojí za připomenutí, že dle šetření ministerstva učitele regionálního školství charakterizuje velmi vysoký průměrný věk 47,2 let (při pomyslném rovnoměrném rozložení učitelů podle věku by měl činit jejich průměrný věk optimálně 45,0 let). U žen je tento věk 47,0 let, u mužů 48,0 let. Pokud odhlédneme od vyšších odborných škol, je nejvyšší průměrný věk učitelů na středních školách (49,4 let), nejnižší u mateřských škol (45,4 let). Rekordmani jsou v tomto ohledu učitelé strojnictví, jejich průměrný věk dosáhl 55 let (iDnes.cz). Ale přes padesátku se přehoupl i průměrný věk středoškolských učitelů fyziky, matematiky, informačních technologií nebo ekonomiky. Školní rok 2018/2019 charakterizovalo pouze zhruba 3,7 % začínajících učitelů, tj. 2,25 % absolventů pedagogických oborů a 1,45 % absolventů doplňujícího studia. Takové počty jsou pro přirozenou obnovu nedostačující. Nejvyšší podíl začínajících učitelů vykazuje Jihomoravský kraj (4,5 %), nejnižší Karlovarský kraj (2,1 %). U více než 8,6 tis. úvazků učitelů (6,4 %) byl školami avizován jejich odchod od školního roku 2019/2020.
Poslance, kteří návrhu zákona vyjádřili ve svých proslovech podporu, nelze zařadit stranicky, ani profesně. Pro podporu ministerského návrhu vystoupili např. poslanec a bývalý středoškolský učitel Martin Baxa (ODS), bývalí i současní vysokoškolští pedagogové Lukáš Bartoň (Piráti), Karel Rais (ANO) či František Vácha (TOP 09), který na plénu tlumočil podporu návrhu z pozic některých fakult připravujících učitele (např. přírodovědeckých). Argumenty proti novele přednesli především zástupci pedagogických fakult (IDNES) a profesních učitelských organizací (např. odbory), které byly na půdě Sněmovny reprezentovány především poslanci Antonínem Staňkem (ČSSD a také Pedagogická fakulta UPOL) a Jiřím Miholou (KDU-ČSL a také Pedagogická fakulta MU). Střízlivě se k návrhu postavila i bývalá ministryně Kateřina Valachová (ČSSD), která varovala před nezamýšlenými důsledky úpravy v podobě vytvoření “paralelního systému”.
Někteří poslanci varovali před “nebezpečnou a zákeřnou devastací učitelské profese”. V té souvislosti zmiňují otevření “Pandořiny skříňky” a kroky k obcházení vysokoškolské přípravy budoucích učitelů. EDUin novelu a tedy otevření učitelské profese podporuje vzhledem k alarmujícímu podstavu na řadě českých škol, ale považuje za zcela nezbytné, aby speciálně pro tyto (ne)učitele byly připraveny od doby jejich nástupu adresně zacílené vzdělávací programy (např. formou e-learningu, tedy MOOC), které budou zaměřeny na základní otázky pedagogiky, obecné a transdisciplinární (případně oborové) didaktiky a vývojové psychologie s důrazem na klíčová témata (organizace výuky a výukové metody, vzdělávání heterogenních tříd atd.) v zájmu zajištění alespoň elementární podpory výkonu učitelské profese bez pedagogické kvalifikace. To vše v návaznosti na připravovaný profesní či kompetenční rámec pedagogické profese.
Štěpán Kment, Karel Gargulák, analytici EDUin
Výběr z EDUkalendáře: