Novinky.cz: Lesní mateřské školy nesouhlasí s povinným posledním rokem školky

17. 9. 2015
EDUin
9916460_3e0c54cf65_z

Publikujeme text, který vyšel 16.9. na zpravodajském webu Novinky.cz (ZDE) a shrnuje výhrady Asociace lesních mateřských škol vůči povinnému roku předškolního vzdělávání. Důvody jsou jednak ekonomické, náklady na plošné zavedení předškolního roku budou pravděpodobně mnohem vyšší, než by byla cílená pomoc potřebným dětem a rodinám, zároveň z hlediska zralosti dítěte se také nejeví jako vhodné přezkušování jeho znalostí a dovedností v takto nízkém věku v případě domácího vzdělávání. Během minulého školního roku proběhly dvě debaty věnované tomuto tématu, záznamy z nich najdete ZDE  a ZDE. Můžete se podívat i na závěry dvouletého projektu Pojďte do školky!, který se zaměřoval na podporu dětí z nepodnětného prostředí při jejich nástupu do předškolního zařízení (ZDE).

Asociace lesních mateřských škol je proti povinnému poslednímu roku předškolního vzdělávání. Ministerstvo školství jej chce zavést od roku 2017. Jelikož lesní školky nejsou ve školském rejstříku, musely by rodiče tyto děti formálně vzdělávat doma. Znamenalo by to zbytečnou administrativu na straně rodičů i kmenové běžné MŠ, rovněž nutnost děti přezkušovat, jak upozornila předsedkyně asociace Tereza Valkounová.

Návrh na povinný poslední rok školky je součástí připravené novely školského zákona, kterou by brzy měla projednávat vláda. Jeho účelem je zejména zapojit do předškolního vzdělávání sociálně znevýhodněné děti, které tak měly být lépe připraveny na vstup do školy.

Nepotřebnost a nepřiměřené náklady

Lesní mateřské školy ale nejsou jediné, které připravované opatření kritizují. Negativní stanovisko k němu má také Asociace předškolní výchovy. Za optimální řešení to nepovažuje ani případová studie zaměřená na tuto problematiku. Její autoři poukazují mimo jiné na skutečnost, že by zahrnulo mnohem více dětí než jen potřebné. Kvůli tomu by byly náklady nepřiměřeně vysoké a nemusely by mít kýžený efekt.

Aktuálně mateřské školy navštěvuje 92 procent pětiletých dětí, kterých je nyní v populaci 110 000. Mimo MŠ tak zůstává zhruba 9000 pětiletých, z nichž je podle analýz a kvalifikovaných odhadů 1500 až 2000 sociálně znevýhodněných.

Děti z lesních školek běžně přecházejí do škol

Povinný poslední rok školky by se mohl odehrávat ve státních i soukromých institucích zařazených ve školském rejstříku. Lesní MŠ do něj ale nespadají a vzhledem k řadě legislativních úskalí zřejmě ani v dohledné době patřit nebudou. Děti přitom z těchto školek běžně přecházejí do škol. „Není tendence taková, že by rodiče odebírali děti na rok, aby něco dohnaly,” řekla Tereza Valkounová.

Děti nemívají problémy ani při zápisu, ani v první třídě. V lesních školkách se při pobytu v přírodě nenásilně koná i předškolní příprava.

„Vypadá to jinak, ale je potřeba v tom vidět. Je spousta příležitostí, jak rozvíjet i správný úchop. Není problém vzít si do batohu i knihu. Běžně se čte v terénu,” vyprávěla předsedkyně asociace. Lesní školky pro stravování a odpočinek dětí zpravidla mají zastřešené zázemí se stolky a židličkami, kde se také mohou děti přípravě věnovat.

Vytrhávání z kolektivu

Pokud by ale byla školka povinná, měli by rodiče dvě možnosti. Buď dítě na rok vytrhávat z kolektivu s tím, že pak půjde zase do jiného, nebo absolvovat byrokracii spojenou s formálním domácím vzděláváním. Ve skutečnosti by se ale tito předškoláci doma nevzdělávali.

„Byl by to Kocourkov. Zbytečná zátěž pro rodiče, školky i pro samotné děti. Navíc je tady otázka zralosti předškolního dítěte na to, aby bylo zkoušeno někým cizím,” komentovala variantu domácího vzdělávání Valkounová.

Problém se přitom netýká jen lesních MŠ. „Je tady spousta dalších zařízení, která nejsou v rejstříku a kterých by se to týkalo. Můžeme mluvit o tisících dětí, kterých by se to nějakým způsobem dotklo,” dodala.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články