O motivaci dětí rozhoduje smysluplnost vyučování a možnost spolupráce se spolužáky
23. 9. 2016
EDUin
Nabízíme zápis a obrazový záznam z kulatého stolu SKAV a EDUin na téma Jak dlouho se těší prvňáček do školy?, který byl věnován motivaci k učení. Debata se konala 15. září, účastnila se jí Soňa Rýdl z programu Respektovat a být respektován, Lukáš Šlehofer z Gymnázia Na Zatlance, který má zkušenosti s komunikací s rodiči, Jana Udatná ze Společnosti Montessori, zakladatelka a ředitelka ZŠ Donum Felix, Jana Zapletalová, školní psycholožka a náměstkyně jedné ze sekcí Národního ústavu pro vzdělávání a Denisa Sedláčková, vedoucí programu pro rodiny organizace IQ Roma servis. Moderoval Tomáš Feřtek z EDUin. Kromě přehledu hlavních témat a videa nabízíme i zvukový záznam debaty, který je ke stažení ZDE.
Hlavní myšlenky z debaty:
Pokles motivace na prvním stupni a pak ještě výrazněji na druhém stupni základních škol potvrzují jak zkušenosti pedagogů, tak některé výzkumy a dotazníková šetření.
Možnými příčinami demotivace může být přílišná abstraktnost učiva, nejasný smysl toho, co se děti učí a malá míra spolupráce, která je nahrazována spíše soutěžením a porovnáváním výkonů žáků. Navíc ve velkých třídách se nedaří individualizovat výuku, proto pro některé je látka příliš jednoduchá, pro jiné složitá. (Lukáš Šlehofer)
Důležité je, aby si dítě mohlo vybírat, co a kdy se bude učit, tedy aby mělo možnost rozhodovat o tom, na co je v tu chvíli připraveno. To zvyšuje jeho motivaci. Pro takovou práci ale učitel v běžné škole nemá prostor. (Jana Udatná)
Překážkou může být schopnost identifikovat potřeby jednotlivých dětí, ale i omezení vyplývající z převládající organizace vyučování po pětačtyřicetiminutových hodinách.
Klíčem je osobnost učitele, jeho uznání žáky. (Jana Zapletalová)
Způsob práce v části škol je v rozporu se základními fyziologickými a mentálními potřebami dětí. Dítě, které přichází do první třídy, potřebuje pohyb. Pokud ho posadíme do lavice a nutíme ho čtyřicet pět minut koukat jedním směrem, je to nekompatibilní s tím, jak funguje v tomto věku jeho tělo a mozek. Navíc školy často využívají nástrojů vnější motivace prostřednictvím trestů a odměn, na něž děti rychle získávají závislost, a které ničí samy předpoklady vnitřní motivace k práci. (Soňa Rýdl)
Žákovští účastníci debaty (ze Scio Školy v Praze 9) nejčastěji jako demotivující faktor na školách, z nichž na Scio školu přišli, zmiňovali srovnávání jejich výkonu se spolužáky a způsob, jak učitelé ponižujícím způsobem hodnotili jejich práci.
Možným pozitivním krokem v tomto směru by mohlo být, aby se známka či jiné hodnocení stalo soukromou informací mezi učitelem a žákem.
U dětí z vyloučeného prostředí je jedním z podstatných důvodů demotivace malá podpora v rodinách, špatné podmínky pro školní přípravu a psaní úkolů. Takové děti téměř nezažívají ve škole úspěch. (Denisa Sedláčková)
Škola není jen prostor hraní a debat, ale především pro učení, což je vážná a usilovná práce. (Jana Zapletalová)
Dobrým receptem je střídat ve vyučování různé způsoby práce, aby každé dítě zažilo způsob předávání informací, který jemu osobně vyhovuje.
Vnitřně motivované, zaujaté dítě poznáme podle toho, že je ponořené do úkolu, je soustředěné, projevuje emoce a pocity. Jsou to děti, které kladou otázky k tématu a bez obav přiznají, že něco nevědí a ještě by se to potřebovaly dozvědět. Chybu vnímají jako impuls pro hledání jiného řešení. Pouštějí se do náročnějších úkolů. Nepotřebují pochvalu a odměnu. (Soňa Rýdl)
Vztah k učení je u dětí fakticky vztahem k učiteli. Pro vztah ke škole rozhoduje, jaké jsou ve škole vztahy a atmosféra.
Doporučení panelistů: Přijímejme děti takové, jaké jsou, učme se oceňovat jejich dobré stránky. Zrušme zvonění a hodiny na prvním stupni, naučme děti pracovat projektově. Zlepšeme komunikaci mezi žáky, učiteli a rodiči. Uvědomme si, že smyslem školy není jen předat učivo, ale vychovat osobnosti. Dbejme na to, aby naše přípravy na hodinu obsahovaly jasné objasnění smyslu toho, co s dětmi děláme, aby tam byl prostor pro svobodnou volbu, spolupráci a jasná a okamžitá zpětná vazba popisující, co se dítěti daří a nedaří.
Autor článku:
EDUin
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.