Sdílet článek
v dnešním bEDUinu, který shrnuje dění od 17. do 23. 3., se věnujeme těmto tématům:
kariérovému poradenství;
nedostatku míst ve školkách;
generaci Alfa.
Pavel Trejbal 24. 3. 2025
v dnešním bEDUinu, který shrnuje dění od 17. do 23. 3., se věnujeme těmto tématům:
kariérovému poradenství;
nedostatku míst ve školkách;
generaci Alfa.
Týden stručně
Vysokou školu dokončí v Česku jen 62 procent studentů. Navíc roste podíl studentů přestupující mezi jednotlivými středními školami, což způsobuje vyšší výdaje na vzdělávání, upozorňuje podcast 9 let natvrdo. Díl se zaměřuje na potřebu kariérového poradenství ve školách, které by pomohlo dětem s nejistotou ohledně vzdělávacího a později i profesního směřování. Přestože podíl mladých lidí (18-24 let), kteří předčasně odchází ze vzdělávání, je v Česku dlouhodobě nižší než průměr EU, tak se situace zhoršuje. Autoři podcastu rozebírají i zažitou praxi reprodukci vzdělávání, kdy rodiče vedou děti k následování své dráhy. Studium oboru, které děti nezajímá, často ústí v předčasné ukončení studia či ve vstup do pracovního odvětví, které je nemusí dlouhodobě naplňovat. S těmito problémy může pomoct ukotvení pozice kariérového poradce do zákona, který může dětem pomoct uvědomit si silné stránky a čemu by se chtěli věnovat. Benefitům kariérového poradenství se věnuje analytička EDUinu Nikola Šrámková v analýze Jak důležitý je kariérový rozvoj a jak ho umožnit všem žákům?.
Českou ekonomickou konkurenceschopnost ohrožují zvyšující se nerovnosti ve vzdělávání, vyplývá z letošní zprávy OECD. Mezi problémové oblasti řadí organizace předškolní vzdělávání, kde omezená kapacita a nízká cenová dostupnost snižují účast dětí ze znevýhodněného prostředí, což má negativní vliv na výsledky ve vzdělávání. Analýza si všímá silného vlivu socioekonomického zázemí na výsledky žáků. Doporučuje výrazně podpořit školy s vysokým podílem znevýhodněných žáků. S ohledem na vysokoškolské vzdělání OECD zmiňuje lepší stipendijní podporu pro studenty ze zranitelných skupin. Konstatuje, že přestože máme v česku vysoké školství zdarma, socioekonomický status má silný vliv na dostudování.
Ministerstvo školství vyčlenilo 260 milionů korun na rozšíření vysokoškolských studijních programů pro budoucí učitele. Cílem je zvýšit počet studentů v bakalářských a magisterských programech o pět procent, což představuje přibližně 580 nových studentů ročně. Dále ministerstvo poskytne 20 milionů korun na zvýšení kapacit studijních programů psychologie, což umožní přijmout o 20 % (přibližně o 175) více studentů během akademického roku 2025/2026. Žádosti o finanční podporu mohou podávat všechny veřejné vysoké školy do 30 dnů od vyhlášení podnětu. Jde o reakci na nedostatek profesionálů v obou oborech. Nedávná anlýza totiž odhalila, že do roku 2035 může chybět Česku přes 20 tisíc pedagogů.
Navrhované změny ve školním stravování, včetně snížení podílu masa a zvýšení používání biopotravin, čelí odporu ze strany Ministerstva zemědělství a dalších úřadů. Ministerstvo školství chce podpořit rozmanitější stravování a zahrnout do jídelníčku i bezmasá jídla jako způsob, jak vést děti k zdravější stravě. Ministerstvo zemědělství je ale ostře proti a odvolává se na nutriční hodnotu masa. Tvrdí, že jde o propagaci „alternativních stravovacích trendů“. Sdružení samospráv kritizuje zase nedostatečné pilotní testování. Ve výsledku se spekuluje o odložení reformy až na příští volební období. Iniciativa Pestré jídeleny vyzývá k hromadné podpoře změny, kterou adresuje přímo ministru školství Mikuláši Bekovi.
Americký prezident Donald Trump podepsal za účasti dětí a mladých lidí výnos zaměřený na zrušení federálního ministerstva školství. A to navzdory skutečnosti, že praktická realizace vyžaduje schválení Kongresem. Učinil tak krátce po oznámení snížení zaměstnanců o polovinu. Oponenti, včetně senátorky Patty Murrayové, varují před „zničujícími výsledky“ a plánují právní výzvy. Vzdělávání v USA je z velké části financováno státy, což omezuje federální vliv na řízení škol. Změny se ovšem dotknou i distribuce federální pomoci, kterou ministerstvo zajišťuje.
Z prosincového průzkumu agentury IPSOS vyplývá, že se přibližně třetina mladých ve věku 15–25 let neorientuje ve financích, dalších 39 % pak hodnotilo svoji finanční gramotnost známkou 3 a horší. I proto spoluautoři průzkumu z Nadace České spořitelny vytvořili ve spolupráci se státní správou interaktivní výukovou platformu Skoala. Ta nabízí učitelům, jejich žákům i dalším zájemcům moderní vzdělávání v oblasti finanční gramotnosti s cílem edukovat společnost. Celou reportáž Patricie Martinů čtěte na webu EDUinu.
Bývalý ředitel Cermatu Miroslav Krejčí spustil webovou aplikaci trenujnacermat.cz, která pomáhá páťákům, sedmákům a deváťákům procvičovat úlohy Cermatu před přijímacími zkouškami na střední školy a víceletá gymnázia. Na rozdíl od aplikace Tau nabízí tato novinka nejen výsledky, ale také postupy řešení, které tvoří umělá inteligence. Krejčí představuje projekt jako charitu.
Výrok týdne
„Nedostatek školkových kapacit v dosahu patří k zásadním problémům při hledání rovnováhy mezi pracovním a osobním životem. A to je dnes silně rezonující téma,“ více zde:
říká komentátor Seznam Zpráv Martin Čaban.
V souvislostech
Generace Alfa vyrůstá odmala ve světě technologií a neomezených možností. Jak se ale mění jejich vztah ke vzdělávání? Rodiče stále častěji hledají alternativní cesty, jak děti učit – od domácího vzdělávání po inovativní školy. Odpovídá tento přístup skutečným potřebám dětí, nebo jim může naopak ztížit vstup do dospělého života?
Generací Alfa rozumíme děti narozené po roce 2010, což z nich činí první generaci narozenou výhradně v 21. století. Nejstarší z nich právě dokončují základní školu, nejmladší se teprve chystají nastoupit do školek. Od útlého věku se učí v prostředí moderních technologií, včetně umělé inteligence.
Jelikož zatím neexistuje dostatečné množství výzkumů o české generaci Alfa, není možné efektivně porovnat její odlišnosti oproti předcházejícím generacím. Do toho se ale snaží vnést světlo nová studie Generácia Alfa – Cesty k porozumeniu a podpore ich potenciálu, která vyšla ve slovenštině v rámci projektu YouthPulse ve spolupráci za kooperace české Asociace neformálního vzdělávání (ANEV) a slovenské organizace YouthWatch.
Studie ukazuje, že rodiče dětí této generace kladou velký důraz na rozvoj jejich autenticity a umožnění svobodného výběru činností podle jejich talentu a zájmů. V otázce rozvoje dítěte se stále méně spoléhají na tradiční vzdělávací instituce, které dříve hrály klíčovou roli, a na jejich způsob výuky, který tito rodiče mohou vnímat jako příliš direktivní a rigidní. Příliš pomalé změny a inovace v obcemi zřizovaném regionálním školství způsobily vlnu nově vznikajících alternativních školních zařízení, ačkoliv se některé školy samy pokouší zavádět reformní prvky. V České republice chápeme jako protiváhu veřejných škol všechny soukromé školy a školky, spadají do nich i například lesní a přírodní školy, takzvané domškolácké skupiny (doma vzdělávané děti skupinou rodičů, pozn. red.) nebo dětské skupiny.
Celý článek najdete na našem webu.
Z edukalendáře
24. 3. → Hradec Králové → Pedagogické dny 2025