Občanské vzdělávání získalo podporu v Poslanecké sněmovně

8. 12. 2014
EDUin
bEDUin

Co přinesl týden 1. 12. – 7. 12. 2014

Témata týdne: Přípravné třídy v posledním ročníku MŠ budou pro děti povinné, navrhuje MŠMT (ČT). ZŠ zakládaných s potřebou odlišit vzdělávání dětí od přístupu uplatňovaného ve veřejném školství skutečně přibývá, další je Svobodná škola v Mladé Boleslavi (Deník.cz). Téměř polovina absolventů ekonomických vysokých škol (43 %) by byla ochotná se kvůli práci natrvalo usadit v zahraničí, tvrdí PricewaterhouseCoopers. Povinná maturita z matematiky je „hotová věc“ a kulatý stůl ministerstva školství prý jednomyslně tento záměr schválil. Není to pravda, jak dokazuje postoj Milana Hejného (MF Dnes). O neutěšeném stavu bohemistických studií na západoevropských univerzitách svědčí přístup University of Amsterdam. O tom, že český průmysl často ve vzdělávání podporuje to, co mu nepřinese žádný užitek, je komentář Boba Kartouse (obojí Britské listy). Doporučujeme i rozhovor s Jiřím Stárkem o Akademii seniorů (ČRo plus).

Prosba: EDUin spouští novou informační službu o vzdělávání pro rodiče. Jak by se měla jmenovat? Hlasujte prosím ZDE!

Výrok týdne: 

 „Schémata používáme v běžném životě; když jedete na Kavčí hory, tak máte schéma dopravy, jak se tam dostanete. Když jedete někam na prázdniny, tak si čtete jednotlivé nabídky a vytvoříte si v hlavě schéma. My v těchto schématech žijeme, žel ve výuce někdy ustupujeme od tohoto přirozeného způsobu vnímání okolí a učení se a snažíme se učit jakési telefonní seznamy, vzorečky a postupy. Cpát to do paměti. Ono to tam dlouho nevydrží.“ Profesor Milan Hejný, didaktik, spoluautor a propagátor tzv. Hejného metody, v rozhovoru pro ČT.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Nahodilost v posuzování mentálního handicapu novela školského zákona neřeší. Současná praxe v poradenských zařízeních (pedagogicko – psychologických poradnách) je taková, že speciální potřeby dětí v jednom zařízení neuznané jsou jinde okamžitě potvrzeny, ukazuje článek v MF Dnes. Novela školského zákona, předložená MŠMT, chce v této souvislosti zavést termín „kognitivní oslabení“. Podle Jany Zapletalové, náměstkyně ředitele pro Sekci pedagogicko-psychologického poradenství při NUV, je takový termín odborně neuchopitelný a nerespektuje kulturní odlišnosti. Její stanovisko komentuje Tomáš Habart (ČvT)
  • Zřizovatelé mohou školám hodně pomoci, většinou ale nechtějí. Poslední Kulatý stůl SKAV proběhl ve čtvrtek 4. 12. 2014 a zabýval se rolí zřizovatelů v podpoře regionálního vzdělávání. Shoda panuje na tom, že jejich role je klíčová a legislativa jim umožňuje být velmi aktivní. Problém je, že většinou nejsou a vzdělávání odsouvají na vedlejší kolej. Existují příklady pozitivní praxe (Praha 7, Sokolov, Krnov), kde se daří hlavně díky tomu, že politická reprezentace byla vtažena do diskuse a začala vzdělávání brát vážně.

  • Občanské vzdělávání po česku. Poslanecká sněmovna schválila usnesení k podpoře občanského vzdělávání, které předložil poslanec KDU – ČSL Jiří Mihola, a jehož cílem je podepřít rozvoj demokracie. Mihola vidí vzdělávání k občanství „v protikladu k indoktrinaci a propagandě nedemokratických zřízení“. Skepticky se k návrhu postavil poslanec ČSSD Vítězslav Jandák, podle jehož krátkého vyjádření je usnesení stejné, jako ta „s rudým podtextem“ (LN), která slýchával v mládí. Děje se tak v době, kdy mladá generace vykazuje vysokou míru apatie k občanské aktivitě, o čemž vedl rozhovor Bob Kartous se socioložkou Klárou Plecitou na ČRo Plus. Zdeněk Slejška a Silvie Pýchová o aktivizování mladých mluvili na konferenci od Inspirace ke spolupráci.

  • European Parent Association? V ČR zatím ne. Kolega Richard Lukáš (EDUin) narazil na pracovní návštěvě v Litvě na fakt, že existuje celoevropské rodičovské sdružení, jehož cílem je zdůraznit roli rodičů ve vzdělávání. Na Slovensku už členskou organizaci mají. ČR se zatím nepřipojila.

Inspirace z (a do) praxe

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • Hry intuitivní pedagogiky, 10. 12. v 19:00 – 20:30 (každou středu), ZŠ Přírodní škola Strossmayerovo náměstí 990/4, Praha.
  • Jaké problémy řeší občankáři na ZŠ a SŠ? Co potřebují? Panelová diskuse, 12. 12., 15:00 – 17:00,   Magdalény Rettigové 47/4, PedF UK Praha.
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články