Co přinesl týden 27. 10. – 2. 11. 2014
Témata týdne: Podle ČT nemá stále více rodičů dostatek peněz k tomu, aby zaplatili svým dětem školní obědy, pomoci by mělo konto na jejich podporu. V sobotu 1. 11. 2014 proběhl v prostorách VŠE Pražský studentský summit, jehož součástí byla i diskuse s odborníky (Straková, Münich, Štech a Kartous) na téma „smysl, účel a problémy vzdělávání“ (ČTK, Deník.cz). Václav Klaus ml. nechápe, proč jeho otec přijal nabídku na předsedu Národní rady pro vzdělávání, považuje ji za zbytečnou (Novinky.cz). Rodičům se nelíbí reklama a sponzorské balíčky ve školách (ČT). Hlasování o zákonu k dětské skupině opět přesunuto na další týden (ČT).
Výrok týdne:
„Je to bezprecedentní a skandální, to zacílení mi připadá nebezpečné. Zaměstnavatelé uvažují krátkodobě. Sami v soukromých rozhovorech připouštějí, že jim nezáleží na tom, co bude s těmi pracovníky, až oni třeba přesunou továrnu dále na východ,“ komentovala Jana Straková na Pražském studentském summitu lobby zaměstnavatelů, které podle ní podléhá ministerstvo školství, když se snaží přesměrovat část mladých lidí do učňovských oborů.
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- Audit vzdělávacího systému. EDUin zveřejnil vůbec první audit vzdělávacího systému. Jeho smyslem je poskytnout ucelený pohled na aktuální stav vzdělávacího systému v ČR, ukázat jeho silné a slabé stránky, rizika i příležitosti, dále shrnout nejdůležitější události z posledního roku a také předložit souhrn opatření, která by pomohla k rozvoji vzdělávání v ČR.
- Dívky dostávají za stejný výkon lepší známky. Naposledy s tímto tématem přišla Česká školní inspekce, která analyzovala výsledky mezinárodních šetření TIMMS a PIRLS a opět tuto hypotézu potvrdila (LN). Před dvěma lety to potvrdila i analýza společnosti Scio. Příčiny toho, proč se tak děje, lze pouze odhadovat. Velmi pravděpodobně je to dáno tím, že dívky bývají méně konfliktní a že do známky je tak zahrnut i příznivější vztah učitele.
- Výuka jazyků: rodiče zvyšují tlak. Angličtinu pokud možno už před začátkem školy a při škole ještě jazykové kroužky. Tak uvažuje podle průzkumu citovaného Deníkem více než polovina rodičů – respondentů. Odborníci na časnou výuku jazyků ale nemají jednoznačný názor (RVP), o zkušenostech s výukou cizího jazyka už od MŠ mluví Eva Cichoňová z MŠ a ZŠ Angel v Praze (ČT).
- Povinná maturita z matematiky rozděluje. Povinná maturita z matematiky v roce 2019 vzbudila několik negativních reakcí z odborných kruhů. Ondřej Šteffl (Scio) klade základní otázky, na které je třeba odpovědět. Oldřich Botlík (Kalibro) i Tomáš Feřtek (EDUin) shodně upozorňují, že povinná maturita pouze upevní špatný způsob její výuky. Zástupci průmyslové lobby záměr MŠMT podporují, argumentace ale chybí.
Inspirace z (a do) praxe
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
- Prof. George Psacharopoulos: „Sixty years of returns to education: Where do we stand? 4. 11., 10:00 – 11:00, CERGE-EI, Politických vězňů 7, Praha.
- Konference Rodiče vítáni: Jak zapojit rodinu do života školy. 5. 11. 9 – 17, Otevřená zahrada, Brno.
- Fotografie a mediální stereotypy. DOX pořádá workshop k výstavě This Place (Izrael/Palestina očima 12 světových fotografů). 7. 11. mezi 10 a 14, Poupětova 1, Praha 7.
- Konference ZAČÍT VČAS ZNAMENÁ ZAČÍT DOBŘE! 6. 11., 8:00 – 17:00, Kavárna U6, Ostrava-Vítkovice.