Cirkus umí mazat rozdíly mezi šampiony a poraženými, říká Adam Jarchovský, který učí žonglovat děti i dospělé
Pohyb podle cirkusového umělce Adama Jarchovského pomáhá budovat sebevědomí. Žongluje a učí to nejen děti, ale i kantory. Žonglujeme spolu na chodbě, míčky víc pouštím, než chytám. Cirkusový umělec Adam Jarchovský má ale svatou trpělivost a dokola vysvětluje systém, jak míčky udržet ve vzduchu. „Budou vám padat, budete dělat chyby, nepůjde vám to hned. To je ale v pořádku, je to proces. Chyba není překážka k úspěchu, ale možnost jak se poučit,” vysvětluje kroužku lidí na workshopu během konference Lepší škola 2023. Cirkusovému umění Jarchovský učí nejen děti, ale i kantory.
Když mi někdo řekne cirkusová umění, představím si klauna na jednokolce, co dělá přemety. Co všechno dalšího je cirkusovým uměním a může být ve školách?
Je to soubor dovedností, které mají jiný kontext než sport. Cirkus je označovaný za hybridní umělecký směr, který kombinuje prvky kreativity a sportu v tom nejširším slova smyslu, tedy spíš pohybovém než výkonnostním pojetí. Dnes rozlišujeme pět skupin cirkusových disciplín, je to žonglování a manipulace s objekty, balanční techniky, pozemní akrobacie, vzdušná akrobacie a nakonec klaunérie a herectví. U nás je to slovo klaunérie zatížené stereotypem, ale být dobrým klaunem vyžaduje opravdu náročnou přípravu a trénink. Díky pestrosti cirkusových umění si z nich něco vybere většinou každý. Už během našeho povídání můžete přemýšlet o tom, že byste zkusila žonglovat, nebo by vás bavilo chodit po laně, nebo dělat salta. Každý z nás inklinuje k nějakému druhu pohybového jazyka.
To je co?
Pohybové aktivity se dají rozdělit na více kondiční či více koordinační. Většinou mají lidé tendenci preferovat určitý druh pohybové aktivity a cirkusová umění nabízejí rozmanité pohybové výzvy. Je opravdu těžké si nevybrat. Funguje to u dětí i dospělých. Dospělý si ale při pohledu na profesionálního cirkusového umělce často řekne: „To bych nezvládl…“, zatímco dítě si to přirozeně touží zkusit. Děti na cirkusová umění reagují daleko lépe, protože za tím vidí risk, dobrodružství, svobodu a něco nového. Díky tomu se do toho vrhají s mnohem větší chutí.
Takže je cirkus a jeho umění pro každého? Každé dítě a dospělý se v tom může najít?
Podle mě ano. Když vezmu projekt TěloCIRK, který je ve školách, je super přijít do hodiny, kde je poměrně heterogenní třída a dělí se na děti pohybově nadané a na ty méně zdatné. Dané je to tím, že jedni cvičí pravidelně, třeba v kroužku na gymnastice a jiní ne a je pro ně tělocvik jediná organizovaná pohybová aktivita v týdenní rutině. Takové děti v tělocviku nebudou úspěšné, pokud budou konfrontované ve výkonnostním prostředí s vrstevníky, kteří hrají třeba volejbal.