Předkládáme odborné veřejnosti překlad první části materiálu, který byl zveřejněn na stránkách OECD 30. ledna 2012. V českých médiích z něj zatím byl publikován jen zlomek, informace o doporučení zvýšit četnost slovních hodnocení. Jeho význam je ale výrazně větší. Je třeba zdůraznit, že Česká republika má tímto k dispozici kvalitní koncepční materiál, který se zabývá klady a nedostatky systému regionálního školství a navrhuje kroky k nápravě. Jako první část poskytujeme v překladu přehled identifikovaných slabých stránek a doporučení.
Výňatek pochází z materiálu OECD Reviews of Evaluation and Assessment in Education, Czech Republic, MAIN CONCLUSIONS. Autoři: Paulo Santiago, Alison Gilmore, Deborah Nusche and Pamela Sammons. Celý dokument v angličtině najdete ZDE. Podrobnější komentář k doporučením OECD zveřejníme v nejbližších dnech, stejně jako celý materiál v českém překladu.
NEDOSTATKY
Celkový rámec hodnocení
Není dopracován celkový konsistentní rámec pro hodnocení ve vzdělávacím systému
V současných dokumentech a záměrech týkajících se hodnocení je věnována nedostatečná pozornost problematice spravedlivosti a inkluze
RVP nejsou dostatečně specifické, aby mohly sloužit jako návod pro učení a hodnocení
Není zřejmé, že hodnocení musí sloužit především zlepšování učení každého jednotlivého žáka
Vědomosti a dovednosti jednotlivých aktérů v oblasti hodnocení ve vzdělávání jsou nedostatečné
Aktivity jednotlivých úrovní státní správy jsou nedostatečně provázány, nedostatečně jsou zajištěny též podpora a vedení z centra
Hodnocení práce žáků
Přístup k výuce a hodnocení je velmi tradiční
Hodnocení není systematicky používáno jako podpora učení a závěrečné (sumativní) hodnocení je řadou aktérů považováno za problematické
Hodnocení v jednotlivých školách a třídách je nesrovnatelné
Národní standardizované testování zahrnuje řadu omezení a rizik
Obavy vzbuzuje skutečnost, že standardizované testy mají sloužit řadě rozmanitých účelů
Rodiče dostávají velmi omezenou informaci o výsledcích jejich žáků
Hodnocení práce učitelů
Neexistuje sdílená představa o tom, jak vypadá kvalitní výuka
Nedochází k systematickému hodnocení práce učitelů, čeští ředitelé tradičně nevěnují dostatečnou pozornost řízení pedagogického procesu
Není zřejmé, zda má hodnocení práce učitelů sloužit primárně ke zlepšování jejich práce nebo jako nástroj kontroly a oceňování
Není transparentní vazba mezi hodnocením práce učitele a jeho odměňováním
Měly by být posíleny vazby mezi hodnocením práce učitele a jeho dalším profesním rozvojem
Hodnocení práce škol
Externí hodnocení má omezený dopad na zlepšování práce škol
Je věnována nedostatečná pozornost výsledkům, respektive pokroku žáků
Je třeba posílit vlastní hodnocení škol, dostupné informační zdroje jsou nedostatečně využívány ke zlepšování práce škol
Není dostatečně vnímán význam práce ředitele školy, hodnocení práce ředitele je velmi sporadické
Hodnocení systému
Je kladen malý důraz na hodnocení vzdělávacího systému
Nejsou k dispozici informace o výsledcích žáků
Není možno monitorovat výsledky žáků jednotlivých škol a jejich vývoj v čase
Dostupné informace o vzdělávacím systému jsou nedostatečně využívány
DOPORUČENÍ
Celkový rámec hodnocení
Vymezit cíle vzdělávání
Vytvořit integrovaný rámec hodnocení ve vzdělávání a posílit některé jeho složky
Lépe propojit jednotlivé složky rámce
Posílit odbornost všech aktérů v oblasti hodnocení
Lépe provázat aktivity jednotlivých úrovní státní správy a zajistit podporu centrálních orgánů
Hodnocení práce žáků
Vývoji standardizovaných národních testů předřadit vývoj standardů, které budou specifikovat cíle, kterých má žák ve vzdělávání dosáhnout
Omezit nežádoucí dopady standardizovaných testů
Vypracovat komplexní strategii hodnocení výsledků žáků a posílit úlohu hodnocení podporujícího učení (formativní hodnocení)
Systematicky rozvíjet dovednost učitelů hodnotit práci žáků
Poskytnout učitelům rozmanité nástroje, které jim pomohou hodnotit práci žáků
Nastartovat procesy, které pomohou zajistit vyšší srovnatelnost hodnocení v jednotlivých školách a třídách
Zajistit, aby hodnocení práce žáků nesloužilo jejich vyčleňování, a poskytovat rodičům a žákům dostatečně obsažnou informaci o práci žáků
Hodnocení práce učitelů
Vytvořit standardy práce učitele
Posílit hodnocení práce učitelů zaměřené na zlepšování jejich práce
Posílit význam řízení pedagogického procesu
Vytvořit systém certifikace a kariérního postupu učitelů
Hodnocení práce školy
Posílit externí hodnocení
Zlepšit propojení mezi externím hodnocením a autoevaluací a zvýšit kvalitu autoevaluace
Více se zaměřit na sledování postupu při odstraňování nedostatků zjištěných při evaluaci
Zvýšit kapacitu škol provádět evaluaci školy a kapacitu ředitelů řídit pedagogický proces
Posílit hodnocení práce ředitelů škol
Hodnocení systému
Zvýšit kvalitu hodnocení systému v rámci systému hodnocení
Zajistit sběr dat o výsledcích žáků pro účely monitoringu systému
Stanovit priority ve vztahu k zajišťování informací pro monitoring systému
Posílit role krajů a obcí při zlepšování práce škol
Optimalizovat zpracovávání a zveřejňování dat na úrovni systému