Co přinesl týden 30. 3. – 5. 4. 2020
Krátce:
Výrok týdne:
„Ano, některým děvčatům (teď aby to nevypadalo, že jsem genderově zaujatý, ale byly to holky) vadilo, že musejí přemýšlet, „já neumím přemýšlet, já se to chci naučit“, říkaly. Nebo někoho frustrovalo, že jim hned neřeknu výsledek. Někteří žáci se bojí nejistoty. Když nemají známý postup, hned by se vrhli ke kalkulačce.“ Výherce loňského národního kola Global Teacher Prize, matematikář Tomáš Chrobák, popisuje, jak reagovali žáci na přechod na Hejného metodu výuky (Rodiče vítáni).
V souvislostech:
Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD), která pořádá mezinárodním testování PISA a hodnotí vzdělávací systémy, vydala doporučení, jak by mohly vzdělávací systémy reagovat na pandemii COVID-19. Kvůli ní se celosvětově zavírají školy a UNESCO hlásí, že více než miliarda a půl studentů je zasažena omezeními. To představuje 91,3 % ze všech studentů zapsaných ve formálním vzdělávání. České školy jsou zavřeny od 11. března do odvolání a je otázkou, kdy přesně obnoví prezenční výuku. Pokud by to bylo až po 1. červnu, žáci by dostali maturitní výsledky jako průměr posledních tří vysvědčení (CERMAT).
Podle OECD pandemie představuje největší narušení vzdělávání, s jakým se současná generace setkala. K tomu, aby se školy s náhlou situací, která přenáší jejich působiště do virtuálního prostoru, dokázaly lépe vyrovnat, navrhuje organizace uskutečnit řadu opatření koordinovaných z centra. OECD navrhuje, aby státy zřídily pro školství krizový štáb nebo řídící výbor složený z odborníků různých oborů. Chybět by v něm neměli experti na kurikulum, vzdělávání učitelů, informační technologie, zástupci učitelů, rodičů a studentů, ale ani zástupci průmyslu. Tato skupina by měla na základě vyjednaných principů (pokračování ve studiu, péče o duševní a fyzické zdraví žáků apod.) zformulovat dvě strategie. Jednu na příští měsíce, která musí promptně reagovat na ne vždy připravené ředitele a učitele, a druhou na příští školní rok. OECD upozorňuje, že vývoj vakcíny se může protáhnout a pak nelze vyloučit druhou vlnu nákazy (BBC), která by znovu uzavřela vzdělávací instituce. Že jde o reálnou obavu, ukazuje vývoj v některých asijských zemích.
Strategie by měla nastavit fungování škol během pandemie, a to s důrazem na hrozící zvyšování nerovností v přístupu ke vzdělání. Ty přichází ze dvou směrů. Předně, děti jsou nyní plně odkázány na domácí prostředí, které se liší co do vybavenosti a klidu na učení. Druhý faktor je nejednotná práce škol, které se rozprostřely na škále mezi zadáváním úkolů z učebnic na týden dopředu a navázáním výuky online skrze telekonference (RVP.cz). OECD státům navrhuje, aby zvážily zavedení období intenzivního opakování, jakmile opatření opadnou (např. koncem letních prázdnin), nebo aby podnikly konkrétní kroky k podpoře dětí ze znevýhodněných rodin. Doporučuje také, aby jednotlivé státy nadále zajišťovaly poskytování bezplatných obědů potřebným dětem. Kvůli uzavření školních jídelen ale v Česku podpora byla pozastavena.
Mezi další doporučení OECD patří podpora komunikace mezi učitelem a žáky a žáky navzájem (KQED), rychlé vzdělávání učitelů a ukotvení principů, jak správně hodnotit žáky, uzavírat ročníky nebo provozovat školní poradenství a služby školních psychologů. Každá škola by podle OECD měla mít svůj plán, jak sjednotit výuku svých učitelů tak, aby byla vůči žákům konzistentní (online výuka, její načasování, objem práce atd.). Samostatnou otázkou je nadtarifní odměňování učitelů, které by mohlo zohlednit práci učitelů v nových podmínkách. V neposlední řadě OECD doporučuje, aby si školy připravovaly plány, které sjednotí výuku jejich učitelů v online prostředí. Tyto plány pak školy mezi sebou mohou sdílet.
Ministerstvo školství je od začátku krize spíše zdrženlivé v přímé podpoře škol a řízení systému nechává na zřizovatelích (o jejichž práci EDUin psal před týdnem). Stálá konference asociací ve vzdělávání (SKAV) ve své sérii doporučení přibližuje, že „vzniklé problémy zřetelně ukazují slabiny vysoké decentralizace vzdělávacího systému ČR, jemuž se díky absenci metodického vedení škol nedaří realizovat vhodné postupy směrem ke snižování nerovností a naplňování individuálních potřeb všech žáků.“ Právě malé pravomoci MŠMT dnes mohou značně omezovat, jak lze efektivně řídit činnost škol.
Nejen podle ministra školství Plagy představuje zavření škol velký impuls (Seznam) pro zavedení moderních technologií do výuky. „Spousta učitelů, kteří měli motivační zábrany zdokonalit své digitální a technologické dovednosti, teď organizují digitální třídy a vedou s žáky diskuse po internetu a pravděpodobně jim to zůstane. Budou to i nadále využívat,“ říká Bob Kartous pro Český rozhlas. Je totiž bez debat, že učitelé i žáci odejdou z krize vybaveni mnohem vyšší digitální gramotností.
Štěpán Kment, analytik EDUin
Výběr z EDUkalendáře: