Praha, 14.6. 2011
Pane ministře,
připojujeme se ke studentům a ředitelům gymnázií, kteří jasně a zřetelně formulovali své výhrady ke státním maturitám. Plně se s jejich názory ztotožňujeme.
Jako učitele ČJL nás negativa prosazeného maturitního systému zasahují nejvíce. Jsme totiž nuceni přizpůsobovat své hodiny a svou práci nárokům Cermatu, respektive tomu, co tvůrci didaktických testů považují za důležité a směrodatné. Po dvaceti letech relativní svobody ve výběru literárních děl i prostředků, kterými studentům přibližujeme rodný jazyk, se nám do škol vrací povinná četba, rozbory poezie s jediným správným výkladem a faktografická drezura maturantů. Kromě toho je nezbytné, abychom své svěřence opět naučili „myslet jako oni“ – kritické myšlení, vlastní názor a originalita budou pro úspěšné zvládnutí státní maturity spíše překážkou.
Dopřejme našim dětem slušnou maturitu, ve které se bude prověřovat ověřitelné, nikoli dohady, dojmy a schopnost trefit se do průměrného myšlení.
Nebráníme se srovnávacím zkouškám, budou-li rozumné. Nebráníme se centrálnímu zadávání slohových prací, bude-li studentům ponechán čtyřhodinový limit na psaní.
Co se ústního zkoušení týče, prosíme, věřte středoškolským učitelům. Zvládnou o literatuře i jazyce hovořit se studenty sami, bez nařízení a povelů ministerských úředníků. Školení, certifikáty a nesmyslné zásahy do systému z nás lepší češtináře neudělají.
Prosíme všechny odpovědné činitele a všechny občany, kterým není náš společný osud lhostejný: pomozte!
Veronika Valíková, učitelka ČJL, Arcibiskupské gymnázium, Praha; ver.valikova@seznam.cz
Karel Lippmann, učitel ČJL, Biskupské gymnázium, České Budějovice; zástupce petiční akce Učitelé za kvalitní maturitu
Ivana Kimlová, učitelka ČJL, Sportovní gymnázium Kladno I., zástupkyně Výzvy SGK – nespokojenost s novou maturitou
skupina Učitelé za kvalitní maturitu z ČJL
Připojit k otevřenému dopisu je možné zde. (pozn.: váš podpis bude připojen na soupis signatářů po ověření administrátorem webu)
Seznam signatářů naleznete zde. (aktuální stav 76)