Publikujeme otevřený dopis EDUin českým poslancům a poslankyním, členům a členkám školského výboru,který upozorňuje na závěry každoročního srovnání stavu vzdělávacích systémů zemí OECD. Situace v České republice je podle něj tristní. Proto žádáme poslance a poslankyně, aby závěry zprávy Education at a Glance projednali a formulovali opatření, která povedou k rozvoji vzdělávacího systému ČR.
Vážená paní poslankyně, vážený pane poslanče.
Každoroční zpráva Education at a Glance, kterou vydává OECD, přináší obvyklé srovnání statistických parametrů jednotlivých vzdělávacích systémů. Zpráva také obsahuje diagnostické snímky jednotlivých zemí, pomocí nichž se snaží ukázat na jejich nejsilnější charakteristiky a odhalit výzvy a rizika, která z toho vyplývají. Obraz České republiky je v letošní zprávě tristní.
Ze zprávy o stavu a rozvoji vzdělávacího systému v ČR mimo jiné vyplývají tato zásadní zjištění:
Apelujeme na vás jako zástupce klíčové politické strany a člena školského výboru, abyste využili svého působení ve Sněmovně a přijali potřebné dlouhodobé kroky, které povedou ke změně tohoto stavu.
Žádáme vás o reakci, co konkrétně vy učiníte pro dlouhodobé zlepšení vzdělávání v ČR po dobu svého mandátu.
Žádáme vás o urychlené projednání závěrů zprávy OECD (Education at Glance 2018) na Výboru pro vědu, vzdělání, kulturu a tělovýchovu.
Žádáme vás o interpelaci premiéra ČR Andreje Babiše a ministra školství Roberta Plagy s cílem nastavit strategii vedoucí ke zlepšení.
Vláda, je-li skutečně odpovědná, nemůže nadále ignorovat, že ČR je prizmatem vzdělávání vnímána jako jedna z nejzaostalejších zemí v rámci OECD. Místo toho ale v programovém prohlášení akcentuje bezpečnost, infrastrukturu a digitalizaci.
Skutečnosti, které zdůrazňuje zpráva OECD, jsou v ČR dlouhodobě předmětem odborných diskusí
i zpracovaných doporučení, z nichž většina doposud nebyla projednána, natož realizována. Paradoxem vzdělávací politiky v ČR je, že není naplňována ani platná Strategie vzdělávací politiky v ČR do roku 2020.
Odkazy na dokumenty s návrhy možných řešení uvádíme níže.
Zdroje a užitečné dokumenty: