Otevřený dopis europoslankyním a europoslancům: Zachraňme využití internetu pro vzdělávání

27. 6. 2018
EDUin
Screenshot_1-10

Publikujeme otevřený dopis Aliance pro otevřené vzdělávání, EDUin, Open Content a asociace Communia adresovaný českým europoslankyním a europoslancům ve věci navrhované legislativní úpravy směrnice o autorském právu na jednotném digitálním trhu (znění z roku 2016)Kompromisní návrh celé směrnice, tak jak byl hlasován na právním výboru Evropského parlamentu (JURI) na konci června 2018 (bez zahrnutých schválených návrhů), najdete ZDE

Praha, 26. června 2018

Vážená paní europoslankyně, vážený pane europoslanče,

jménem Aliance pro otevřené vzdělávání, EDUin, Open Content a jménem mezinárodní komunity vzdělavatelů sdružených v asociaci Communia se na Vás s důvěrou obracím ohledně hlasování o budoucím osudu směrnice o autorském právu na jednotném digitálním trhu. Ta bude projednávána v plénu Evropského parlamentu ve středu 4. července 2018, a obracíme se na Vás mimo jiné proto, abychom udrželi stávající českou výjimku pro užití díla ve vzdělávání, která je jednou z nejširších v Evropě a o kterou rozhodně nechceme přijít.

Jsme velmi znepokojeni stávajícím zněním především článku 4, který se zabývá přímo vzděláváním a je problematický v následujících oblastech:

  • Dovoluje aplikovat výjimku výhradně “vzdělávacím institucím” (educational establishment) a tím zcela pomíjí klíčové vzdělávací aktivity jednotlivců či neziskových organizací, které často navíc poskytují neformální nebo celoživotní vzdělávání či sdružují komunity učících se učitelů a ostatních.
  • Výjimka se v digitálním prostoru vztahuje pouze na zabezpečená elektronická prostředí těchto vzdělávacích institucí. Tedy uvedené materiály by nebyly dostupné širší skupině zájemců o vzdělávání nebo například i rodičům školních dětí.
  • Směrnice upřednostňuje užívání materiálů na základě licenční smlouvy, oproti užívání na základě autorskoprávní výjimky. To výrazně omezuje použitelnost materiálů, klade neúměrné nároky na vzdělavatele, vytváří další finanční nároky na zdroje z veřejných rozpočtů, dramaticky navyšuje administrativní zátěž a celkově snižuje možnost přístupu ke vzdělávacím zdrojům.

Nicméně, nejen článek 4 je kritický. Pro vzdělávání je zjevnou komplikací i stávající znění článku 13, který počítá se zavedením filtrů nahrávaného obsahu, které negativně ovlivní svobodné sdílení informací a svobodu internetu jako takového. Výjimky v tomto článku například nepočítají s moderními komunitami učitelů, kteří se vzdělávají navzájem, sdílí společně materiály, a které fungují jako neziskové organizace či nemají právní status.

Článek 11, zavádějící poplatek za citování, představuje pro vzdělávací organizace velkou právní nejistotu ve vztahu k přístupu ke zprávám a informacím. Hrozí například, že budou vyžadovány speciální licence pro linkování na novinářský obsah, i když to bude pro vzdělávací účely. Jako problematický vnímáme i článek 3 o vytěžování dat a informací, který podle našeho názoru není dostatečně ambiciózní, a výjimky pro vzdělávací instituce jsou jen velice omezené.

Ve stávajících debatách nad vysoce kontroverzními články 11 a 13, které prakticky způsobují cenzuru internetu, zapadá zcela nepřijatelné znění článku 4, který se zabývá právě vzděláváním. Politická reprezentace tvrdí, že vzdělávání je priorita – nedovolme tedy, aby prošlo stávající znění článku 4, které mimo jiné přímo ohrožuje stávající českou možnosti užívání autorskoprávně chráněných děl ve vzdělávání.

Vážená paní europoslankyně a vážený pane europoslanče, tímto Vás žádáme abyste v hlasování 4. července nepodpořili mandát právního výboru Evropského parlamentu (JURI) k dalšímu vyjednávání o této směrnici a nepodpořili tak stávající znění článků 3, 4, 11 a 13, které ovlivní využívání internetu nejen pro vzdělávání, a zároveň jste tímto Vaším hlasováním zajistili udržení české autorskoprávní výjimky pro vzdělávání v současném rozsahu.

S úctou, Martina Kaděrová, výkonná ředitelka EDUin

Další informace k tématu naleznete zde:

1) Kompletní aktuální znění článku 4 najdete zde:
https://www.communia-association.org/wp-content/uploads/2018/06/Legal-Affairs-Committee-Education-Exception-1.pdf

2) Detailnější pozice Communia směrem k problematice licencí:
https://www.communia-association.org/2018/06/20/juri-vote-results-better-educational-exception-poisoned-pill-within/

3) Kampaň Communie ke článku 4: https://www.copyrightforeducation.eu/

4) Shrnutí problému a možné akce je článkům 11 a 13. https://zachraninternet.cz/

5) Popis problémů spojených se článkem 13 například zde: https://www.lupa.cz/clanky/reforma-copyrightu-a-clanek-13-zpusob-jak-znicit-dnesni-podobu-internetu/

6) Celá směrnice v původní verzi češtině: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/?uri=CELEX%3A52016PC0593

7) Kompromisní návrh celé směrnice, tak jak byl hlasován na právním výboru Evropského parlamentu (JURI) na konci června 2018 (bez zahrnutých schválených návrhů)

http://www.europarl.europa.eu/cmsdata/149477/19062018%20Copyright%20directive_CA%20%20alternative%20CA_final.pdf

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články