Co přinesl týden 14. 11. – 20. 11. 2016
Témata týdne: Co přispěje k bezpečnému klimatu ve školách? Co se děje ve školách, že je potřeba se věnovat více tématu bezpečí? Kdo se čeho ve škole bojí? A proč? Jak si představujeme bezpečné klima ve škole? Co považujeme za vhodná opatření, která podpoří bezpečné klima ve školách? Na tyto otázky by měli odpovědět hosté následujícího Kulatého stolu SKAV a EDUin (24. 11. ZŠ Vodičkova). Stanovisko SKAV k problematice. Vysoce narůstá počet neúspěšných maturantů z odborných škol. Ze souhrnných dat o výsledcích maturitních zkoušek vyplývá, že za poslední 4 roky prudce narostl počet neúspěšných maturantů z českého jazyka, zejména mezi žáky odborných středních škol. Upozorňuje na to iniciativa Maturitní data – odtajněno. Česká škola 21. století. Záznam z konference organizované MŠMT. Nejlepší fakulty VŠ z pohledu Klubu zaměstnavatelů. Fakulta strojního inženýrství VUT Brno je nejlepší v žebříčku škol doporučených zaměstnavateli. Rozhodla o tom porota sdružení Klubu zaměstnavatelů. Pozoruhodné je, že mezi školami v žebříčku jsou takřka výhradně školy technického zaměření.
Výrok týdne: „Často jsou ředitelé škol bohužel více politiky než odborníky. Stejně tak jak je vrtkavá a nejistá politická situace v celé republice, odvíjí se nejistota škol od aktuální politické situace.“ Z článku portálu Za katedrou, který upozorňuje na neutěšený stav v řízení českých škol a otevírá otázku znovuzřízení školských úřadů.
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
Rekordních 89 projektů bylo nominováno na výroční cenu Eduína, která je každoročně udělována za přínos zajímavých inovací do vzdělávání. V loňském roce byly odbornou porotou oceněny projekty Československo 39-89: Atentát, multimediální materiál určený ke vzdělávání o současné československé historii, Minisčítání Českého statistického úřadu, v rámci nějž se desetitisíce žáků zdokonalují v dovednostech práce se statistikou a Akademie umění a kultury v Praze 15 za vzdělávací program pro seniory. V hlasování veřejnosti zvítězil projekt Dětská univerzita Technické univerzity v Liberci (kompletní výsledky Eduíny 2015). Letošních devět finalistů je už známo. Odborná porota opět vybere tři projekty, které jsou dle jejího úsudku nejzajímavější. Vedle toho však probíhá hlasování veřejnosti, a to do 27. 11. 2016. Zúčastněte se též a pomozte zviditelnit inovace, které jsou dle vašeho pro české vzdělávání nejpřínosnější. Vedle inovací bude jako obvykle oceněna jedna osobnost za svůj dlouhodobý přínos českému vzdělávání. V roce 2015 byla do Auly slávy uvedena Jana Hrubá, zakladatelka Učitelských listů.
Liberální demokracii potkalo po brexitu druhé překvapení. V prezidentských volbách v USA, v nichž kandidáti republikánů (Donald Trump) i demokratů (Hillary Clintonová) požívali rekordně nejnižší podpory ze strany voličů dvou nejsilnějších stran, nakonec s velkou převahou zvítězil vysoce kontroverzní americký miliardář. Jednou z kontroverzí, které během kampaně vypluly na povrch, bylo obvinění ze strany studentů a zaměstnanců tzv. Trump University. Tato komerční vysoká škola měla nabízet uchazečům získání dovedností k úspěchu na trhu s nemovitostmi, avšak podle obvinění šlo o podvod. Ve skutečnosti škola pouze prodávala studentům předražené kurzy bez přidané hodnoty (Newyorker, Aj). Aby se zvolený prezident, jenž se má ujmout úřadu v lednu 2017, vyhnul bezprecedentnímu soudnímu procesu, souhlasil s mimosoudním vyrovnáním ve výši 25 milionů dolarů (Washington Post, Aj). Trumpova administrativa zároveň už zveřejnila svou vizi týkající se rozvoje vzdělávání v následujících 4 letech. Z krátkého a obecného prohlášení lze vyčíst, že vzdělávání má být pojato v těsném vztahu k profesi a kariéře (model learning and earning) a že v této oblasti, na rozdíl třeba od zdravotnictví či zahraniční politiky, nejsou plánovány žádné zásadní změny.
Český vzdělávací systém byl dříve vybaven tzv. školskými úřady. Tato prodloužená ruka státní politiky zajišťovala odborný dohled nad řízením škol v jednotlivých regionech a snižovala tak volatilitu způsobenou tím, že zřizovatelé pojímají problematiku vzdělávání více či méně po svém. Ne každý starosta či hejtman a jejich radní pro vzdělávání jsou dostatečně orientováni, aby uměli kvalifikovaně rozhodovat o změnách v této oblasti. Navíc dochází k nežádoucímu politickému vlivu na vykonávání ředitelské role ředitelů, jejich výběrem počínaje. Proto bychom měli uvažovat o návratu k systému školských úřadů, vyzývá článek portálu Za katedrou. Role ředitelů v řízení české školské soustavy a jejich faktický klíčový vliv na rozvoj českého vzdělávání si všímá jak analýza Česko: jak jsme na tom, která byla nedávno představena na výroční konferenci Aspen Institute Prague, tak nedávno zveřejněný souhrn požadavků na rozvoj vzdělávání České středoškolské unie Revoluce na střední.
Do českých škol se vrací branná výchova. Ministerstvo obrany v rámci projektu POKOS (Příprava občanů k obraně státu) navštěvuje české školy se svou road show, během které žáci získávají informace o tom, co je to NATO, ale také na ně míří zásahová jednotka útočnými puškami. Nový dokument České televize Výchova k válce poukazuje na široký společenský kontext, v němž se tento vzdělávací program v českých školách odehrává. Dokument například přináší jednotný podpůrný postoj představitelů současné české vlády, nebo například náměstka České školní inspekce. Komentář Boba Kartouse z března 2016 poukazuje na fakt, že podobné výchovné a vzdělávací programy možná žákům představují podmínky konvenčních konfliktů, nicméně že v době tzv. hybridní války, která se běžných obyvatel dotýká zejména v digitálním prostoru, by mnohem účelnější byla podpora informační gramotnosti.
Inspirace z (a do) praxe
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)