Pět aktuálních podcastových a rozhlasových pořadů o tématech ve vzdělávání, které byste neměli minout!
Ponořte se do hloubky v problémech a oblastech spojených se vzděláváním při poslechu některého z tematických podcastů. Buchty vás vezmou do světa literatury, podcasty Českého rozhlasu se tentokrát věnují vzdělávání v otázkách změny klimatu nebo výuky historie. Podcast Seznam zpráv 5:59 otevře téma vzdělávání a umělé inteligence, v Ptám se já se zase dozvíte, jak to je s platy učitelů a nepedagogických pracovníků.
Buchty čtou!
Podcast Buchty čtou je tematickým rozšířením podcastu Zuzany Fuksové a Ivany Veselkové Buchty, které společně s učitelem češtiny na brněnském gymnáziu a letošním finalistou ceny Global Teacher Prize CZ Stanislavem Zajíčkem rozebírají podstatná díla české i světové literatury. Víte, že Máj může být sexy, ale Karel Jaromír Erben by se nejspíš Gendermanem roku nemohl stát? A o čem je vlastně Kafkova Proměna, respektive jde v ní skutečně o proměnu Řehoře Samsy? Je znát, když o literatuře hovoří člověk, který ji má opravdu rád.
Seriál Radiožurnálu
V krátkém Seriálu Radiožurnálu tentokrát mluví děti a učitelé o tom, proč je důležité zařazovat do výuky témata spojená se změnou klimatu. „Zajímají je předpovědi, jak to dopadne, zajímají je řešení, která existují, a co by pro to mohly udělat samy. Velký úspěch, i když to pro ně není jednoduché, má sdílení emocí,“ říká Petr Daniš, autor Ministerstvem životního prostředí doporučené metodiky Klima se mění, a co my?
Osobnost Plus
Historie má být otevřená diskusi, a nikoli závazná k jednotné interpretaci, to si myslí historik a didaktik historie Jaroslav Pinkas. V rozhlasovém podcastu Osobnost Plus se zamýšlí nad tím, jak učíme o moderních dějinách a jestli umíme o historii vzdělávat. Jaroslav Pinkas je spoluautorem hybridní badatelské učebnice Soudobé dějiny, o které se v posledních měsících v odborné obci vede polemika. Po odchodu z Ústavu pro studium totalitních režimů aktuálně Jaroslav Pinkas spolupracuje s Národním pedagogickým institutem a učí na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy.
5:59
Jak správně vysvětlit dětem možná rizika, ale i možnosti pro využití nástrojů generativní umělé inteligence? O tom si s Evou Nečasovou, zakladatelkou iniciativy AI dětem, která se zaměřuje na metodickou podporu učitelů v oblasti vzdělávání spojeného s umělou inteligencí pro děti do 12 let, v dalším díle podcastu Seznam Zpráv 5:59 povídala Lenka Kabrhelová. Podle Evy Nečasové „by se debata neměla zacyklit na používání konkrétních aplikací. Spíše by rodiče a další měli s dětmi mluvit o tom, že takové možnosti existují a že není například správné generovat revenge porno, tedy šikanovat druhé skrz ať už uměle vygenerovné, nebo skutečné sexuálně explicitní fotografie,”vysvětluje.
Ptám se já
Její kolegyně Marie Bastlová se v dalším díle podcastu Ptám se já zaměřila na platy pedagogických a nepedagogických pracovníků. Jejím hostem byl ředitel Základní školy Chýně na Praze-západ Jaroslav Novák. U koho je problém s platy ve školách největší? Šli by učitelé do stávky, jak vyhrožují odbory? A věří ředitelé slibům ministra, že se v letošním školním roce už nebude opakovat chaos s přijímačkami na střední? Pusťte si podcastový díl s názvem Peněz na kuchařky mám dost. Protože je nemůžu sehnat, říká ředitel školy, a dozvíte se víc.