Petici proti kariérnímu řádu adresovanou poslancům podepsalo během týdne od zveřejnění více než 20 000 učitelů i ředitelů z tisícovky škol. Petici, kterou podepíše alespoň 10 000 občanů, musí projednat petiční výbor Poslanecké sněmovny.
Ředitelé vytýkají kariérnímu řádu, že přináší zbytečnou administrativu, která dopadne na všechny školy a každého učitele. Naopak přínosy kariérního řádu jsou sporné, protože se bude týkat jen minimálního procenta učitelů. Od září 2017 půjde o maximálně 3 000 uvádějících učitelů, kteří budou mít nárok na příplatek 3 000 Kč měsíčně, na což vláda uvolnila z rozpočtové rezervy 49 milionů do konce roku. To jsou ale pouhá 2 % učitelů. Ostatní učitelé nedostanou v souvislosti s kariérním řádem nic navíc.
Ministerstvo školství zároveň přidělilo své přímo řízené organizaci NIDV půl miliardy na zavedení kariérního systému učitelů (projekt OP VVV s názvem IMKA) – tyto peníze nepůjdou do škol ani učitelům, ale na organizaci a administrativu. Například 41 milionů půjde na propagaci kariérního řádu. Manažeři tohoto projektu již nyní pobírají několikanásobně vyšší platy, než činí plat učitele, přestože kariérní řád nebyl dosud schválen.
Další finanční prostředky na kariérní řád půjdou až v roce 2022, kdy prvních 1 600 učitelů, kteří absolvují roční atestační řízení pro třetí kariérní stupeň, obdrží příplatek 3 000 Kč měsíčně. Ministerstvo školství ale dosud nevysvětlilo, jak vybere ze 100 000 učitelů, kteří budou v roce 2021 splňovat podmínky pro postup do vyššího kariérního stupně, 1 600 šťastlivců. Budou se losovat? Celý kariérní řád odstupující ministryně Valachové působí jako podvod na učitele i veřejnost.
Text petice je k dispozici zde: www.pedagogicka-komora.cz
Mgr. Radek Sárközi, zástupce petičního výboru
Citace z petice:
Zdůvodnění:
Tato petice navazuje na Výzvu senátorům k zamítnutí kariérního řádu pro učitele, kterou k 30. 5. 2017 podpořilo 7 176 pedagogů a doplnilo ji o 2 402 vzkazů adresátům. Chceme upozornit na největší problémy, které nastanou již od září 2017, pokud by byl Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů a další související zákony (dále jen „novela“) schválen:
- Podoba kariérního systému učitelů je v rozporu s cílem uvedeným v programovém prohlášení vlády.
- Kariérní systém se bude až do roku 2022 týkat pouhých 5 % učitelů a nebude většinu učitelů nijak motivovat ke zkvalitnění výuky.
- Učitelé, a především ředitelé škol budou zavaleni novou zbytečnou administrativou, která je připraví o čas, jenž by mohli věnovat přípravě na kvalitnější výuku nebo řízení školy.
- Kariérní systém bude diskriminovat většinu učitelů.
- Vznikne komplikovaný byrokratický moloch, jehož provoz spolyká velkou část finančních prostředků, které by mohly jít přímo do škol.
- Stále chybí většina prováděcích právních předpisů, takže další konkrétní dopady novely nelze vyhodnotit.
Podrobné zdůvodnění:
- Novela zákona přináší nové administrativní úkony, které nesouvisejí s kariérním systémem (psaní zpráv o tom, co učitel dělal v jednotlivých dnech v rámci 12 dní volna k samostudiu, vyhodnocování osobního plánu profesního rozvoje ředitelem školy…). Nejvíce nové administrativy je ale spojeno s kariérním systémem (psaní hodnocení pro účely atestačního řízení, protokolů, administrace odvolání, portfolia…). Každá hodina, kterou učitel stráví administrativou, znamená, že ji nemůže věnovat přípravě na kvalitnější výuku žáků; to platí i pro ředitele školy, který čas promarněný administrativou nemůže věnovat zlepšování své školy.
- Kariérní systém bude diskriminovat učitele, kteří působí na školách méně než 2 roky, protože ti automaticky spadnou do prvního kariérního stupně, zatímco všichni ostatní získají automaticky druhý kariérní stupeň. Také není jasné, jak budou vybíráni učitelé, kteří se budou moci ucházet o třetí kariérní stupeň – v roce 2022 to má být pouze 1 600 učitelů a během dalších pěti let celkem 16 600 (podmínky pro vstup do atestačního řízení přitom bude splňovat 100 000 učitelů). I oni budou muset v portfoliu písemně dokládat, že ve své výuce naplňují 49 kritérií „vynikajícího učitele“, přičemž doklady nesmějí být starší 10 let, a to včetně absolvovaných školení (vztaženo k termínu atestačního řízení). Každý doklad bude nutné písemně okomentovat. Členové atestační komise, kteří je budou hodnotit, přitom nic takového prokazovat nemusejí.
- Přestože novela zákona dosud nebyla schválena, přímo řízená organizace Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy NIDV obdržela od MŠMT již v dubnu 2017 v rámci OP VVV částku 508 milionů na projekt s názvem Implementace kariérního systému učitelů (www.karieraucitelu.cz). Většinu finančních prostředků spolkne administrace projektu. Např. jen na propagaci kariérního systému je v něm vyčleněno 41 milionů. Tento projekt má již řadu zaměstnanců, kterým náleží hrubý měsíční plat ve výši: 72 800 Kč (projektový manažer), 51 000 Kč (10 týmových manažerů), 30 000 až 56 000 Kč měsíčně (další manažerské, administrativní a odborné pozice v projektu). Vzhledem k tomu, že nástupní platový tarif učitele ZŠ a SŠ činí 22 140 Kč a učitelky MŠ pouhých 17 260 Kč hrubého měsíčně, jde o výsměch řadovým učitelům. Zatímco členům projektového týmu stačí praxe 3 roky v NIDV, učitel musí mít pro třetí kariérní stupeň praxi minimálně 9 let ve škole. Rozsah tohoto projektu ani jeho finanční náklady naprosto neodpovídají skutečnosti, že se bude v příštích pěti letech kariérní systém týkat pouze 5 % učitelů v daném roce – 3 000 začínajících učitelů a 3 000 uvádějících učitelů, kteří obdrží příplatek 3 000 Kč měsíčně, což je celkem pouze 140 milionů ročně navíc oproti současnému stavu.