Co přinesl týden 10.2.–16.2.2014
Témata týdne: Ministr si usmiřuje rektory, co chybí v programovém prohlášení vlády, kulatý stůl o učitelích bez diplomu, pochybnosti o žebříčku vysokých škol, české školy neučí psát a přemýšlet, fond přispěje chudším dětem na obědy, co se změnilo ve školách po sedmnácti letech, vnoučata a prarodiče ve společné škole, EduFórum nabízí inspirativní setkání, jak na problémové rodiče, seriál o využití mobilů ve výuce, český překlad publikace o šetření PIAAC, hry pro zdravotní sestry, o kyberšikaně s Lenkou Eckertovou autorkou knihy Hustej internet.
Výrok týdne:
„Když jsem ještě učil češtinu na ZŠ, dost jsem se snažil ‚zapřáhnout koně před kočár‘ a psát se žáky především množství nejrůznějších textů, aby sami pocítili potřebu naučit se pravopis či skladbu. Myslím, že to částečně fungovalo, přinejmenším mnozí začali vnímat psaný text jako zajímavé dobrodružství. Klacky pod nohy mi ovšem házely požadavky středních škol u přijímacích zkoušek, kde dovednost dobrého písemného vyjádření byla požadována málo nebo vůbec, takže bylo nutno věnovat přece jen většinu času tradiční výuce pravidel.“ Ondřej Balík v diskusi o češtině a psaní na webu týdeníku Respekt.
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- Škola demokracie? Obnovená premiéra dokumentu Tomáše Škrdlanta na eduin.cz vám umožní podívat se, jak vypadaly naše školy před sedmnácti lety, a posoudit, jakou cestu jsme v debatě o vzdělávání od té doby urazili.
- Ministr se snaží o nekonfliktní vztah s rektory. Marcel Chládek po jednání na společné tiskové konferenci řekl, že s Konferencí rektorů jedná o obsazení funkce náměstka pro vysoké školy a představil možnosti, jak jmenovat profesory. Dekrety pravděpodobně podepíše prezident a předá je ministr školství. Zároveň uvedl, že klíčová pro kvalitu vzdělávání bude proměna pedagogických fakult. Ministrovo vystoupení komentovala ve vysílání ČT24 Silvie Pýchová z EDUin.
- Krizový plán na záchranu evropských peněz. Tématem jednání byla i hrozící ztráta 7,5 miliardy korun z evropských fondů, které nestihneme vyčerpat. Ministr oznámil, že ztrátu chce snížit na 4,5 mld. a do budoucna umožnit pružnější čerpání. Situaci s evropským financováním školství vysvětlil náměstek MŠMT Michal Zaorálek v rozhovoru pro LN.
- České školy neučí psát a přemýšlet. Na úroveň písemného projevu studentů poukázaly v lednu Lidové noviny. Příčinami se podrobněji zabývá Tomáš Feřtek v komentáři na respekt.cz. Najdete tu i obsáhlou diskusi. K tématu se vyjádřila v blogu Učitelská schizofrenie Monika Stehlíková a příklad jedné naopak mimořádné studentské práce najdete na blogu češtinářky Veroniky Valíkové. K tématu sledujte i stránky Asociace středoškolských češtinářů.
- Vyhlídky učitelů bez diplomu. Jako první krok k řešení plánuje ministr Chládek provést šetření, které zjistí přesný počet a oborové rozložení těchto pedagogů. Zvažuje posunutí lhůty pro doplnění kvalifikace. Zástupce školských odborů František Dobšík s tímto postupem nesouhlasí. Oba pánové diskutují v pořadu ČT 24 Události, komentáře. Tématu bude věnován i kulatý stůl ve čtvrtek 20. února. Jeho záznam najdete s odstupem na eduin.cz.
Inspirace z (a do) praxe
- Začínáme s mobily. Prakticky pojatý seriál o využití mobilních telefonů ve škole nabízí učitelka „matiky a počítačů“ Jitka Rambousková na svých stránkách nazvaných Co jsem vyzkoušela.
- On-line vzdělávání ušité na míru. Krátká přenáška o tom, jak využít herní prvky v přípravě zdravotních sester.
- Jak komunikovat s problémovými rodiči. EDUin připravil nový akreditovaný seminář na ožehavé téma.
- Vy neznáte EduFórum? Přečtěte si rozhovor s organizátorem setkání o vzdělávacích inovacích Janem Veselým.
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
- 20.2. Potřebujeme kvalitní nebo kvalifikované učitele? (kulatý stůl, Praha)
- 21.2. Škola života – Jak rozvíjet děti do 3 let (seminář, Praha)
- 25. – 26.2. Zkušenost – reflexe – učení v pedagogické teorii a praxi (konference, Brno)
- 27.2. Setkání rodičů dětí s handicapem (seminář, Praha)