Podoba RVP pro základní školy není ideální, i proto je důležité zaměřit se na pilotní ověřování

Praha, 15. ledna 2025 – Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, který ministerstvo představilo v úterý 14. ledna, není zcela vyhovující, jak EDUin dlouhodobě poukazuje. Přesto je nyní důležité zaměřit se na pilotní ověřování. Teprve praxe může odhalit skutečné slabiny dokumentu. Aby byla zpětná vazba co nejvíce vypovídající, musí ministerstvo do ověřování zapojit různé typy škol.

AdobeStock_112418221

foto: Adobestock

Den před Silvestrem schválil šéf školského rezortu Mikuláš Bek Rámcové vzdělávací programy pro předškolní a základní vzdělávání (RVP PV a RVP ZV). U druhého dokumentu EDUin dlouhodobě poukazuje na jeho slabá místa. Vědomi jsou si jich i na ministerstvu, kde přiznávají, že přesnou a konstruktivní zpětnou vazbu může přinést až praxe. Pilotní ověřování začne od letošního září a potrvá do příštího června, pak bude následovat vyhodnocení a případná úprava RVP ZV. Podle něj začnou učit základní školy v září 2027 ve všech 1. a 6. třídách.

Ministerstvo školství počítá s pilotním ověřováním na zhruba stovce škol, které se mají do šetření hlásit dobrovolně. EDUin upozorňuje na to, že se může jednat především o školy inovativní, svým způsobem reformní nebo školy, které nebudou potřebovat s tvorbou školního vzdělávacího programu (ŠVP) výrazněji pomoct. Zároveň musí být tyto školy schopné vytvořit své ŠVP během několika měsíců, a to bude pro řadu škol ke konci školního roku velmi náročný úkol.

EDUin proto doporučuje, aby se do výběru škol zapojila ve spolupráci s MŠMT i Česká školní inspekce. Ta by mohla navrhnout školy různého typu (regionálně, velikostně, složením žáků atd.) a školy s různými vzdělávacími potřebami žáků. Ministerstvo by mělo vymyslet, jak tyto školy motivovat, aby se pilotu účastnily. Jen tak bude možné konstruktivně upravit RVP před ostrým startem. V opačném případě hrozí, že pilotní ověřování nepřinese užitečné podklady pro úpravu RVP ZV tak, aby podle něj dokázaly tvořit své školní vzdělávací programy i běžné základní školy.

Klíčové bude i nastavení mechanismů sběru dat a jejich vyhodnocování během pilotního ověřování, EDUin doporučuje zapojit do této práce odborná pracoviště, která mají s podobnou činností zkušenost, například ČŠI nebo výzkumná pracoviště typu SYRI. Pilotní ověřování totiž proběhne ve velmi krátkém čase a půjde o specifické pedagogické pozorování a zkoumání.

Lucie Slejšková, analytička EDUinu: „I když je RVP ZV schválené, ne všechny obory jsou napsané tak,  aby v nich ubylo  obsahu a přidal se prostor kompetencím. Bude proto velmi záležet na pilotním ověřování, je to poslední šance, jak RVP před ostrým startem ještě upravit. Ministerstvo si ale musí ujasnit, jak bude při úpravách postupovat. V minulosti totiž vznikal tlak řady zájmových skupin nebo i pedagogických fakult, které požadovaly různé změny nebo naopak trvaly na zachování starší podoby oborů. Tomu nemělo ministerstvo odvahu oponovat a je načase tuto praxi změnit.“

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články