Podobný počet uchazečů jako loni, nárůst zájmu o maturitní obory a technické komplikace. Skončilo přihlašování na střední školy

v dnešním bEDUinu se věnujeme těmto tématům:

  1. – 23. 2.:

uzávěrka přihlášek na střední školy;

reforma JPZ;

speciální ocenění GTP CZ.

Týden stručně

Přihlašování na střední školy se uzavřelo: podobný počet uchazečů jako loni a nárůst zájmu o maturitní obory

Čtvrtek 20. února byl posledním dnem, kdy mohli žáci podat přihlášku na střední školy. Celkový počet přihlášených je 154 080, cifra je tedy blízko loňským 157 tisícům. Hned 78 % uchazečů si podalo alespoň jednu přihlášku do maturitního oboru. Jde o lehký nárůst oproti loňským 76,6 %. Na nově vzniklý obor všeobecné lyceum se v rámci pokusného ověřování přihlásilo více než 1800 žáků. Ani letos se podávání přihlášek neobešlo bez technických komplikací, v pondělí 17. února systém zaznamenal několik výpadků. „Byl to výpadek, ale nebyl tříhodinový. Stalo se to v průběhu dne třikrát zhruba po hodině – nešlo o výpadek celku,“ uvedla ředitelka Cermatu Barbora Rosůlková. Za situaci se omluvila. Žáky nyní čeká příprava na přijímací zkoušky, které proběhnou v dubnu. S přípravou radí i EDUin v Manuálu pro deváťáky.

V Praze rychle přibývají soukromá gymnázia. Věnujte pozornost osobnosti ředitele, radí s výběrem Hřebecký

V reakci na vysokou poptávku vznikají v Praze nová soukromá čtyřletá gymnázia. Rodiče je považují za alternativu, pokud jejich děti neuspějí na veřejných školách. Ačkoliv soukromá gymnázia průměrně dosahují o něco horších maturitních výsledků oproti veřejným školám, nemusí být špatnou volbou. Oproti tradičním gymnáziím mnohdy nabízí modernější styl výuky. „Nabídnout za školné jen klasické memorování a skvělé výsledky dnes nestačí,“ vysvětluje programový ředitel EDUinu Miroslav Hřebecký. Doporučuje při volbě soukromé školy věnovat pozornost zejména osobnosti ředitele. Dalšími vodítky mohou být výsledky maturitních zkoušek či celkový dojem ze dne otevřených dveří.

Global Teacher Prize CZ zná semifinalisty ročníku 2025

Z celkových 210 přihlášených učitelů vybrali nezávislí hodnotitelé 32 z nich, které nyní v průběhu února a března čeká druhé kolo hodnocení, ze kterého vzejde finální desítka. Tu GTP CZ oznámí 25. března. Zvláštního ocenění se dostane jedné z nominovaných kandidátek –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Solomiye Makovske. Ta přišla před třemi lety z Ukrajiny do České republiky a dnes vyučuje angličtinu na ZŠ T. G. Masaryka v Jihlavě. Více informací o semifinalistech se dozvíte na webu GTP CZ.

Projekt Sarinkaaaa3101: fiktivní teenagerka ukazuje, co všechno o sobě děti na internetu prozrazují

Eva Nečasová z organizace AI dětem vytvořila blogInstagram fiktivní 14leté Sáry. Na jejím příkladu ukazuje, jakou běžná aktivita dětí na internetu zanechává digitální stopu a co všechno o nich mohou neznámí lidé zjistit. „O Sárince mohou lidé zjistit, kde bydlí, do jaké školy chodí, jaké má kamarády, jak se jmenuje její maminka, zjistí datum jejího narození, zjistí toho opravdu hodně,“ rozebírá Nečasová v rozhovoru pro DVTV. V jiném videu demonstruje, jak jednoduché je zjistit řadu osobních informací z metadat zveřejněné fotky. Sárinka je součástí lekce Kyberbezpečnost I, která je volně dostupná na stránkách organizace. Žáky vede k porozumění pojmu digitální stopa a k významu bezpečného chování v online prostředí.

Ministerstvo školství připravuje příručku pro podporu transgender žáků

Ministerstvo školství připravuje metodickou příručku, která má školám pomoci v práci s transgender žáky. Cílem je zajistit bezpečné prostředí, minimalizovat šikanu a poskytnout školám návod, jak komunikovat s žáky a rodiči. Příručka má řešit i praktické otázky, jako je přístup na toalety. Iniciativa reaguje na rostoucí potřebu podpory transgender studentů a zahrnuje spolupráci s Národním ústavem duševního zdraví a organizací Transparent. Rezort chce příručku vydat na jaře po konzultacích s vybranými školami.

Nejdřív chceme zlepšit pětinu škol, ultimátně pak všechny, říká architekt Eduzměny

Eduzměna má za sebou pět let v akci. Pět let věnovaných systémové podpoře předškolního a základního vzdělávání v mikroregionu Kutnohorska s ambicí vytvořit přenositelný model změny k lepšímu i pro další ORP. Co se podařilo, kudy vedly slepé uličky a co bude dál, je téma bilančního rozhovoru s ředitelem Nadačního fondu Eduzměna Zdeňkem Slejškou, který je také hlavním architektem projektu. Rozhovor Jitky Polanské najdete na stránkách EDUinu.

Výrok týdne

daniel_munich

„Pokud se podaří přesunout přijímačky ještě před rozhodnutí, kam se žáci hlásí, tak ten stávající mechanismus umožňuje, aby si člověk podal přihlášku klidně na dvacet škol podle skutečně vnitřních priorit. Pak by tam nebyla ta obrovská nevýhoda žáků, jejichž rodiče jim s výběrem školy neporadí. Všechno by se strašně zjednodušilo a na maturitní obory by se přihlásila řada dětí, kterým třeba nikdo neřekl, že mají na to studovat maturitní obor,“ více zde:

říká k potřebě reformy přijímaček na střední školy ekonom Daniel Münich.

V souvislostech

Učíme se s dětmi od sebe navzájem, říká ukrajinská učitelka angličtiny, která získá speciální ocenění GTP CZ

Pětadvacetiletá Solomiya Makovska z Ukrajiny, která v Česku žije od února 2022, věří v pozitivní motivaci dětí k výuce skrze interaktivitu, toleranci a mezinárodní spolupráci. Svým přístupem si získala nejen respekt žáků a kolegů, ale i rodičů a  jihlavské komunity. Vedle loňského titulu Učitel Vysočiny nyní obdrží i speciální ocenění Global Teacher Prize Czech Republic 2025.

Těsně po začátku invaze na Ukrajinu šla sama s tehdy ročním synem téměř 20 kilometrů mrazivým únorovým počasím. Neměla pro něj jídlo ani plenky na přebalení. Když překračovala ukrajinsko-polskou hranici, říkala si, že co ji nezabije, to ji posílí. „Proto si nyní všeho tak vážím,“ říká Solomiya Makovska, které říkají Solo nebo Soli.

Její manžel v té době pracoval v Humpolci, proto zamířila rovnou tam. Na doporučení se obrátila s žádostí o pomoc při hledání práce a jeslí pro syna na organizaci F Point v Jihlavě, která podporuje integraci cizinců. Přímo v F Pointu jí nakonec nabídli práci sociální pracovnice pro děti. Pracovala zde půl roku, než si začala uvědomovat, že by mohla být užitečnější ve školství. „Chtěla jsem dětem něco předat, inspirovat je, posilovat tak další generaci. Tak jsem si řekla, že pošlu životopis do školy,“ vzpomíná Solomiya. Odpověděla jí Andrea Frolíková, samotná ředitelka Základní školy Tomáše Garrigua Masaryka v Jihlavě. „Zkusit českou školu, české školství, to pro mě byla výzva. Ale i ona byla odvážná, že mi dala šanci,“ vzpomíná s vděkem.

Celý článek Patricie Martinů čtěte na webu EDUinu.

Z edukalendáře

Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články