Praha 18. listopadu 2011 – Sedmnáct psychologů, pedagogů a speciálních pedagogů se jako první podepsali pod výzvu rodičům, která jim nabízí zákonnou možnost bránit se proti nepřehledným a nejasným záměrům ministra školství Josefa Dobeše. Výzva poukazuje na rizika zavedení plošného testování na základních školách, a především varuje před způsoby, jakými chce ministr toto testování využít.
Hlavním impulsem k výzvě je fakt, že za zhruba rok, kdy Josef Dobeš o plošných testech mluví, mnohokrát změnil jejich deklarovaný smysl. Od nástroje, podle něhož budou školy odměňovány, přes sankční nástroj poukazující na nesplnění státní vzdělávací zakázky, po zpětnou vazbu pro školy a rodiče. Nejnověji by to měl být způsob, jak části žákovské populace zamezit v přístupu ke vzdělání s maturitou. I tento záměr ale ministr po pouhém týdnu popřel. Je sice potěšitelné, že zareagoval na výtky odborné veřejnosti a změnil názor, ale takto chaotický způsob rozhodování o tak závažném kroku si zasluhuje ráznou odpověď a tou může být i občanský odpor – rodičovský bojkot plošného testování v souladu s platnými zákony.
Ve výzvě se například píše: Josef Dobeš se zjevně inspiroval zahraničními projekty, jejichž škodlivost se již dávno projevila a je prokázána. Takovým je například kdysi velmi ambiciózní projekt plošného testování na základních školách „Žádné dítě nezůstane pozadu“, který byl zahájen v USA za vlády prezidenta G. W. Bushe. Dnes se celému zákonu posměšně přezdívá „Žádné dítě nezůstane pozadu samo“. Jeho někdejší nejvlivnější podporovatelka prof. Diane Ravitch dnes objíždí Spojené státy a usiluje o jeho ukončení. Ukázalo se totiž, že školy se ve výuce soustředí hlavně na to, co se testuje — ostatní učivo ustoupilo do pozadí. Vysoké náklady na testování spotřebovávají stále více veřejných prostředků určených na výuku.
A konečně, učitelé bývají svými nadřízenými instruováni, aby se příliš nevěnovali těm dětem, jejichž výsledky v testech se – podle jejich názoru – nemohou příliš zlepšit. Takový postup je naprosto neetický a zcela odporuje poslání základní školy. Je snad nějaký důvod podobný debakl zopakovat v našich školách?
Autoři a signatáři výzvy chtějí jejím prostřednictvím ministra Josefa Dobeše jasně upozornit, že pokud urychleně nezmění způsob práce a chaotický a destruktivní styl řízení svěřeného resortu, jsou odhodláni vyzývat rodiče k občanské neposlušnosti v rámci platných zákonů. Plošné testy s takto fatálními důsledky pro děti i celý vzdělávací systém rozhodně v žádné zákonné normě nařízeny nejsou, je tedy na místě se proti jejich realizaci bránit.
Tomáš Feřtek, tiskový mluvči EDUin, o. p. s., řekl: „ Ministr Dobeš v krátkém textu pro Mf Dnes z 15. listopadu vyzval k diskusi o smyslu testování a hledání cesty, jak zajistit dětem co nejlepší budoucnost. Bylo by tedy na místě, aby na pondělní tiskové konferenci, kterou k tématu svolal, jasně oznámil, jakým způsobem diskusi povede, jak se o ní dozví veřejnost a kde vezme záruky, že její závěry ministr vezme v úvahu a nenahradí je nějakým svým momentálním nápadem, jako se to již mnohokrát stalo. “
Kontakty:
·Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, o. p. s.
e-mail: tomas.fertek@eduin.cz, mobil: 602 687 016
Poznámky pro editory:
Výzvu s podpisy signatářů najdete ZDE.
Text výzvy ve formátu .rtf si můžete stáhnout ZDE.
Text Josefa Dobeše z MfD čtěte ZDE.
Rok starý dopis premiérovi varující před riziky plošných testů, který podepsalo přes 1300 signatářů, najdete ZDE.
EDUin je obecně prospěšná společnost, která se věnuje problematice vzdělávání a jejíž snahou je informovat veřejnost o všem důležitém, co se děje ve školství a vzdělávání. EDUin, o. p. s. byla založena v květnu 2010 a realizuje a připravuje několik informačních a osvětových projektů. Více se dozvíte na www.eduin.cz
Populární verzi vzdělávacích témat najdete na blogu http://fertek.blog.respekt.ihned.cz