Aktualizované zdroje pro vás spravujeme na samostatné stránce #UcitOnline, kterou naleznete také v hlavním menu výše.
Pokud vás zajímají novinky ze vzdělávání každý týden, odebírejte zdarma bEDUin.
Co přinesl týden 9. 3. – 15. 3. 2020
Krátce:
Výrok týdne: „Přísloví správně říká, že ‚nouze naučí housti‘ a spoustu dalších věcí. Mnohdy máme obavy vystoupit ze své komfortní zóny, protože to je značně nepříjemné, ale pak nastane situace, že nám nic jiného nezbude. To je jedna z mála pozitivních věcí na této špatné epidemii.“ Opatření proti šíření koronaviru vyprázdnila školní chodby a žáky – kromě dětí v mateřských školách – nechala doma. Pro učitele vznikla nová výzva #UcitOnline (Facebook), jak jsme nazvali naše zpravodajství ke změnám výuky z prezenční na distanční. Radko Sáblík, ředitel smíchovské průmyslové školy, sám s některými žáky pomáhá učitelům, jak učit na dálku a popisuje, co pandemie znamená pro školství (Aktualne.cz).
V souvislostech:
POMOC PŘI UČENÍ ONLINE: PŘINÁŠÍME ROZCESTNÍK SE ZDROJI PRO VÝUKU NA DÁLKU
Opatření Vlády ČR uzavřít školy žákům a místo ve třídě učit na dálku, bez osobního kontaktu, představuje velký šok pro řadu škol a učitelů. Přesunout výuku do online prostoru ale není žádná legrace. Vyžaduje to znalost dostupných nástrojů pro organizaci výuky, tedy vůbec zajištění a kontrolu docházky, komunikace a plnění úkolů žáky, a nástrojů, kterými lze samotné aktivity provádět, zadávat a vyhodnocovat. Jinými slovy, učitel nejdřív musí v online prostoru sestavit svou vlastní třídu a poté přijít s didaktickými metodami, jak obsah dětem doručovat. Protože české učitele na úplný přesun do internetového prostoru nikdo nepřipravoval, nyní mezi sebou aktivně sdílejí doporučení, jaké webové služby a pedagogické postupy využít. Všímají si toho i média (Aktualne.cz), která řeší například otázku starších učitelů nebo velkých škol (iDnes).
EDUin se nechal inspirovat tchajwanskou učitelkou Alison Young, která připravila čtyři základní principy pro vedení online výuky. Považujeme je za klíčové pro stanovení takového „online školního řádu“ – tedy ujasnění rolí učitelů, žáků i rodičů. Alison ale připravila i další užitečné tipy, na co myslet při výuce online, které přeložilo Otevřeno (Facebook). Západočeská univerzita vydala 10 metodických poznámek pro online výuku VŠ učitelů (Facebook). Ale jistě najdou jejich uplatnění i učitelé na ZŠ a SŠ.
(zobrazit ve větším rozlišení)
V posledních dnech se na internetu objevilo velké množství rozcestníků nebo webových stránek, kde jsou desítky až tisíce materiálů, které mohou učitelé využít. Smysl ale mají i pro rodiče, kteří chtějí dětem vymýšlet zajímavé aktivity. Například kvůli škole, která k učení online zaujala nedostatečný postoj a dětem „jen“ zadává stránky z učebnice. Níže nabízíme jejich přehled:
· Pro online třídu i samotné aktivity. Magazín Perpetuum nabízí skvělý přehled nejlepších zdrojů s českými vysvětlivkami
· Specialista na zavádění technologií do výuky Bořivoj Brdička sepsal v češtině zásady online pedagogiky podle GOA se praktickými zdroji · Vydavatelé skočili na vlnu altruismu a nabídli své online učebnice a knihy zdarma: jak Fraus, tak Nová škola nebo Městská knihovna v Praze · Webináře bude vysílat nejen k matematice a nejen Hejného metodou kanál H-MAT s výherci soutěže Global Teacher Prize CR
|
· Daniel Pražák je známý mladý učitel, jehož Twitter zažívá velký boom. Ve skupině Učitelé+ se zeptal na radu ostatních učitelů a dostal desítky tipů s osobními zkušenostmi (Facebook)
· Ministerstvo školství neváhalo a vytvořilo vlastní portál s pár desítkami tipů na komunikaci i vzdělávací zdroje · Veřejnoprávní média: Rozhlas s pořady pro děti nebo ČT s vlastním vysíláním ÚčíTelka · EDUin v rámci projektu Otevřené vzdělávání připravil na dvě stovky zdrojů pro výuku řady předmětů · Amercian Academy a Česko.Digitálně zvěřejnili návod školám, jak přetvořit školu na digitální a nabízí pomoc IT odborníků
|
Štěpán Kment, analytik EDUin