Poslechněte si, jak v USA získávají schopné lidi pro učitelské povolání

6. 3. 2014
EDUin
teach-for_z

V souvislosti s probíhající debatou o kvalifikaci učitelů připomínáme kulatý stůl o tom, jak tento problém řeší ve Spojených státech. Proběhl v březnu 2012 v Americkém centru a chtěl přiblížit pedagogické veřejnosti program Teach for America, který se snaží k učitelské profesi přitáhnout lidi z jiných oborů. Absolventka vzdělávacího programu Teach for America (TFA) Jennifer Ventimiglia vysvětlovala, jak tento program, jehož cílem je získat pro pedagogickou práci odborníky, kteří chtějí učit, funguje. Po přednášce následovala debata s domácími odborníky, nakolik by byl takový program potřebný a užitečný i u nás, případně, co inspirativního z něj vyplývá.

S absolventkou programu TFA Jennifer Ventimiglia debatovali prof. PaedDr. Iva Stuchlíková, CSc., vedoucí Katedry pedagogiky a psychologie, Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity, členka Akreditační komise ČR, prof. PhDr. Karel Rýdl, CSc., prorektor Univerzity Pardubice a PhDr. Hana Košťálová, členka výboru SKAV, o. s., Kritické myšlení, o. s.

Přednášku a diskusi jsme shrnuli:

  • TFA je program, který vzniknul v USA v roce 1990 kvůli nespokojenosti s běžným pedagogickým vzděláním, jaké nabízejí univerzity. Jeho hlavním smyslem bylo přivést k učitelské profesi nové lidi a nasměrovat je do oblastí, kde žijí žáci z rodin s nižším sociálním statusem.
  • TFA patří mezi velmi úspěšné pedagogické programy. Je hrazen částečně z federálních peněz a prostřednictvím nadace. Nabízí lidem, kteří mají minimálně bakalářské vzdělání v jakémkoli oboru, magisterskou pedagogickou kvalifikaci. Získají ji, pokud absolvují několikaměsíční přípravnou fázi (samostudium), šestinedělní intenzivní kurz a dvouletou práci ve škole, kam jsou přiděleni. Během těchto dvou let se jim dostává systematického vedení a metodické podpory ze strany programu TFA.
  • Diskutující shledali, že pro české prostředí je inspirativní především velká míra praxe, kterou v rámci programu procházejí zájemci o učitelskou profesi, snaha přivést do škol nové a motivované pedagogy z jiných oborů a pak systematická metodická podpora a vedení, což jsou všechno slabá místa našeho vzdělávacího systému. TFA se daří nové pedagogy udržet na školách, u nás naopak většina těch, kteří absolvují pedagogické fakulty, z oboru odchází.

Nahrávku přednášky a debaty ve verzi s překladem si můžete poslechnout ZDE.

Nahrávku přednášky Jennifer Ventimiglia v angličtině si poslechněte ZDE.

Nahrávku diskuse ze sálu si poslechněte ZDE.

 

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články