Předčasné odchody studentů ze školy stojí stát spoustu peněz. Bez střední školy mají odpadlíci daleko menší šanci se uplatnit, ukazují data
Naučené znalosti, získané dovednosti, certifikát o úspěšně ukončeném vzdělání a perspektivní výhled práce do budoucna. Výhody dokončení střední školy se zdají být jasné. V Česku ale ne vždy táhnou. Předčasné odchody ze vzdělávání jsou problémem nejen tuzemska, ale trápí také řadu zemí Evropské unie. Ukazují to data poslední publikace Education at a Glance.
Samotné firmy či specializované pracovní portály na webových stránkách denně zveřejňují tisíce pracovních nabídek. Dalo by se říct, že šikovného řemeslníka si práce najde sama i bez „papíru”. Jenže co je častým společným jmenovatelem inzerátů? Ukončené středoškolské vzdělání. Můžeme ho tedy považovat za mnohdy minimální požadavek k tomu, aby se dotyčný mohl o pozici ucházet. Kromě samotných vědomostí a znalostí s sebou ale ukončené středoškolské vzdělání přináší i další výhody – jednak má vzdělanější pracovní síla vyhlídky na lepší kariéru, jednak má díky tomu následně i lepší plat a perspektivu do budoucna.
„Děje se to, že zaměstnavatelé přichází za žáky středních škol a nabízejí jim brigádu. Ta je pro ně v tu chvíli finančně lákavá, proto se mnozí uchylují k předčasnému ukončení studia. Žáci si však neuvědomují, jaké následky bude mít jejich rozhodnutí v budoucnu. Z brigády se stává práce na plný úvazek, ve které budou třeba dva roky. Návrat zpět do školy k dokončení požadovaného středoškolského vzdělání je pro ně obtížný. To vede k tomu, že si nakonec hledají práci, která nevyžaduje vysokou kvalifikaci,” vysvětluje analytička EDUinu Nikola Šrámková.
Potvrzují to i data. Ta ukazují ve srovnání Česka a dalších zemí OECD, že pracovníci bez středoškolského vzdělání jsou ve většině ohroženi velmi nízkými mzdami. V Česku vydělává 14 % osob ve věku 25–64 let s nižším než středoškolským vzděláním polovinu nebo méně než polovinu mediánu příjmu ve srovnání s 5 % pracovníků se středoškolským nebo postsekundárním neterciárním vzděláním a 2 % pracovníků s terciární kvalifikací. V rámci OECD jsou tyto podíly 28 %, 17 % a 10 %, nicméně je důležité zohlednit, že tyto údaje zahrnují i země s odlišnými ekonomickými podmínkami, jako jsou Mexiko, Chile či Peru.
Ze vzdělaných lidí těží i samotný stát, kterému se dostatečně neřešený problém vrací. Ti, co nemají ukončené středoškolské vzdělání, si buď práci vůbec nenajdou a jsou na sociální podpoře, kterou jim platí stát,nebo si práci najdou, je zpravidla méně placená a pracovníci tak méně odvádí na daních. „Taková situace má dopad nejen na jednotlivce, ale i na společnost. Lidé s ukončeným vzděláním jsou konkurenceschopnější na trhu práce, produktivnější a mají šanci na vyšší výdělky, což vede i k vyšším odvodům do státní pokladny,” vysvětluje analytička Šrámková.
Jak tedy situaci do budoucna zlepšit? Míst je hned několik a začít se může hned na druhém stupni základních škol v otázce kariérového poradenství. Kariérová poradkyně Helena Košťálová v EDUcastu hovořila o tom, že začít s výběrem střední školy není nikdy moc brzy, protože devátá třída, kdy se mají děti o své budoucnosti rozhodovat, je náročné období. Řeší přijímací zkoušky, testy i sama sebe. Kariérové poradenství ale v Česku na základních školách příliš nefunguje.
Druhou zanedbanou oblastí je inovace oborové soustavy, na které se už léta pracuje, ale hotová stále není. Současná podoba středoškolské struktury je poměrně nepřehledná, s malým zastoupením všeobecných programů a s nízkou mírou prostupnosti. „Oborů je příliš mnoho a vybízí žáky k brzké specializaci, přičemž některé z nich nemají dlouhodobou perspektivu uplatnění. Vysoký počet žáků navíc opouští studium předčasně nebo v oboru po jeho dokončení nepůsobí,” dodává Šrámková, která se tématu věnovala podrobněji v Auditu vzdělávacího systému. Ministerstvo školství plánuje dokončit reformu do konce roku 2024 s tím, že letos představí návrh nové soustavy středoškolských oborů, jejímž cílem má být zejména zpřehlednění a zjednodušení struktury.
Vybrané statistiky z Education at a Glance
- 8 % podíl mladých dospělých bez středoškolského vzdělání se v Česku v roce 2023 zvýšil o 2 procentní body. Průměr zemí OECD je 14 %.
- 60 % lidí je ve věku 25–34 let v Česku zaměstnáno bez středoškolského vzdělání, zatímco u osob se středoškolským nebo postsekundárním neterciárním vzděláním je to 83 %. Odpovídající průměry OECD jsou 61 % a 79 %.
- 14 % lidí ve věku 25–64 let s nižším než středoškolským vzděláním v Česku vydělává polovinu nebo méně než polovinu mediánu příjmu ve srovnání s 5 % pracovníků se středoškolským nebo postsekundárním neterciárním vzděláním a 2 % pracovníků s terciární kvalifikací. V rámci OECD jsou tyto podíly 28 %, 17 % a 10 %.
- Ženy ve věku 25–34 let mají menší pravděpodobnost než muži, že budou zaměstnány, přičemž tento rozdíl je obvykle největší u osob s nižším než středoškolským vzděláním a nejmenší u osob s vysokoškolským vzděláním.
- 44 % mladých žen s nižším než středoškolským vzděláním je zaměstnáno. Průměr zemí OECD je 47 %
- 75 % mladých mužů s nižším než středoškolským vzděláním je zaměstnáno. Průměr zemí OECD je 72 %
- 66 % mladých žen s terciárním vzděláním je zaměstnáno. Průměr zemí OECD je 84 %
- 94 % mladých mužů s terciárním vzděláním je zaměstnáno. Průměr zemí OECD je 90 %
- 79 % mzdy vydělávají v průměru mladé ženy s terciární kvalifikací oproti svým mužským vrstevníkům. V celé OECD je to v průměru 83 % mzdy.