Před pěti lety pandemie uzavřela školy. Co nám vzala a co naopak přinesla?

v dnešním bEDUinu, který shrnuje dění od 10. do 16. 3., se věnujeme těmto tématům:

je to pět let od uzavření škol;

chybějícím místům ve školkách;

umělé inteligenci s vysokoškolským pedagogem.

Týden stručně

Před pěti lety uzavřel covid školy. Následky pociťujeme dodnes

Před pěti lety vláda kvůli pandemii viru covid-19 vyhlásila nouzový stav. O den dřív uzavřela školy. Žáci se pak na dálku vzdělávali zhruba osm měsíců. Dopady pociťují dodnes děti, učitelé i rodiče. Přestože někteří mají distanční výuku spojenou s hezkými vzpomínkami, pro řadu predstavovala past. Podle odborníků mohla urychlit mnoho negativních jevů, jako je nárůst výskytu úzkostí či depresí (až 40 % deváťáků má známky střední či těžké deprese). Dle ředitelky Dětského krizového centra Zory Duškové se pandemické období podepsalo zejména na dospívajících dětech, kterým chyběl osobní kontakt s vrstevníky. Nenatrénovali si tak dostatečně snášení kritiky či odmítnutí, což je podle Duškové udělalo psychicky křehkými. Trpěly i děti z nestabilních rodin. Jejich rodiče často reagovali na situaci zvýšenou konzumací alkoholu či hádkami, což se nevyhnutelně podepsalo na nepohodě. Únik děti často nacházely v konzumaci sociálních sítí počet rizikových uživatelů v Česku stoupl během covidu o 3,2 %. Zaznamenán byl i pokles dětí, kterým se ve škole líbí a nárůst dětské obezity. Pandemie úzkostí a duševní nepohody jako následku covidu si všímají i učitelé. Podle předsedkyně Učitelské platformy Petry Mazancové často přesahuje kompetence a schopnosti učitelů ji řešit, což ústí ve frustraci. Jedním dechem volá po dostupnější psychologické péči pro děti, která v Česku zoufale chybí. Pandemie má ale i pozitivní následky. Mazancová uvádí, že covid pomohl zvýšit digitální kompetence učitelů a zlepšil komunikaci s rodiči. Donutil školy modernizovat techniku a v některých případech přinesl inovativní přístupy k výuce. Například Smíchovská střední průmyslová škola a gymnázium dnes používá kombinované vzdělávání, kdy v pátek studenti nechodit do školy a učí se z domovů.

Nejméně dětí chodí do školek v okolí velkých měst a v chudších regionech. Analýza PAQ Research odhaluje počet chybějících míst

Docházka do mateřských škol zásadně zvyšuje šance dětí na lepší vzdělání a rodičům umožňuje dřívější návrat do práce. Přesto stát nedisponuje přesnými čísly, kolik míst chybí konkrétním školkám. Podle nové analýzy PAQ Research, která tento nedostatek napravuje, existuje v Česku 263 obcí, kde by děti mimo školky zaplnily rovnou dvě a více tříd. Až 35 % obcí je závislých na umísťování dětí do mateřských škol v sousedních obcích. Dalších 19 % nezvládne umístit pět a více dětí ani s pomocí vedlejších obcí. Nejhůře jsou na tom obecně okolo velkých měst (Prahy, Brna, Ostravy) a chudší regiony zejména Ústecký a  Karlovarský. Situaci by dle organizace zlepšila větší míra spolupráce mezi jednotlivými obcemi skrze společenství obcí. Zatímco míra docházky dětí mezi 3 a 5 lety zůstává celorepublikově stabilní, v docházce tříletých jsou podle Monitorovacího rámce stavu a vývoje vzdělávací soustavy v ČR 2024 patrné regionální rozdíly. Nejnižší je v Ústeckém a Karlovarském kraji, následně v Praze. Zjištění obou analýz se tak prolínají.

Snížení neomluvené nepřítomnosti o polovinu a propadajících o dvě třetiny. Nejde o zázrak, ale práci sociální pedagožky

V Budišově nad Budišovkou sociální pedagožka Rozálie Zlámalová dosáhla významných úspěchů v podpoře žáků ze znevýhodněného prostředí. Během tří let snížila školní absenci o polovinu a zvýšila počet žáků, kteří pokračují na střední škole. Ředitelka školy Natálie Jaššová zdůrazňuje, že bez sociálních pedagogů by škola nebyla schopna poskytovat potřebnou podporu. Sociální pedagogové jsou dnes placeni z evropských fondů a speciálního programu ministerstva školství. Financování však bez potřebné právní úpravy skončí letošním září. O ukotvení a financování role sociálního pedagoga se jedná v rámci novely školského zákona. Třetí čtení návrhu mělo proběhnout v pátek 14. března, kvůli obstrukcím se ale neuskutečnilo.

Vliv mobilních telefonů na lidský mozek: Studie naznačuje podobnost se závislostí

Nový výzkum odhalil, že nadužívání mobilních telefonů může mít na mozek účinky podobné závislosti na drogách. Studie s 25 mladými dospělými ukázala, že omezení používání mobilů na základní účely vyvolává změny v mozkové aktivitě, zejména v oblastech spojených s odměňováním a touhou. Tyto změny jsou podobné těm, které se vyskytují u osob odvykajících návykovým látkám. Přestože závěry výzkumu je potřeba otestovat na širším vzorku populace, jsou zajímavým příspěvkem do debaty o zákazu mobilů ve školách a obecně o míře používání chytrých zařízení dětmi.

Trumpova administrativa kuchá ministerstvo školství. Zbaví se poloviny zaměstnanců

Nová ministryně školství USA Lindy McMahonová plánuje propustit více než 1 300 pracovníků svého ministerstva. Postupuje podle plánu prezidenta Donalda Trumpa, který chce snížit počet zaměstnanců na polovinu a postupně ministerstvo uzavřít. Škrty vyvolaly otázky o schopnosti úřadu nadále plnit funkce, jako je distribuce federální pomoci školám či správy studentských půjček. Trumpova administrativa se podle všeho snaží vykuchat ministerstvo zúžením personálu, přestože úplné zrušení by vyžadovalo schválení Senátem, což není pravděpodobné. Tento krok má být součástí Trumpovy snahy o debyrokratizaci USA. Předsedkyně největšího amerického odborového sdružení učitelů National Education Association Becky Pringle uvedla, že na oslabení ministerstva nejvíce doplatí děti ze sociálně znevýhodněného prostředí.

Nové číslo EduRevue: Pohled do českých středních škol

Nové vydání tištěného a online magazínu EduRevue z dílny Národního pedagogického institutu se zaměřuje na střední školy. Konkrétně na jejich fungování a na to, co přinese rozšířené oborové soustavy o všeobecná lycea či na příběhy z českých škol.

Výrok týdne

mazancova_bw

„V pandemii jsme se naučili vnímat důležitost školy pro žáky ze špatného socioekonomického prostředí. Škola je pro ně opravdu zásadní a může jim změnit život. Tohle je důležité si uvědomit: jako učitel žijete s tím, že můžete svým žákům změnit život ať k lepšímu, nebo k horšímu. Je to velké privilegium a také velká zodpovědnost,“ více zde:

říká k pěti letům od uzavření škol kvůli pandemii viru covid-19 předsedkyně Učitelské platformy Petra Mazancová.

Rozhovor

Studenti se mě ptají, jakou profesi zvolit, když jim je v patách AI, říká sociolog a vysokoškolský učitel

Pandořina skříňka byla otevřena. Umělou inteligenci (AI) nezastavíme, nezbývá než s ní držet krok, říká sociolog Jakub Sedláček, který nedávno na konferenci EDUinu Lepší škola mluvil o AI ve vzdělávání. V tomto rozhovoru jsme se dotkli i otázky, jak si vybírat profesi v době, kdy nevíte, jestli ji brzy nepřevezmou stroje. „V ohrožení jsou i běžné kreativní profese,“ říká Sedláček.

Učíte na Studiích nových médií filozofické fakulty UK. Předpokládám, že v současnosti k sobě veškerou pozornost strhává umělá inteligence.
Je to tak. Na fakultě aktuálně zkoumám AI kreativitu, ale i dezinformace a deepfakes –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ hru s realitou, jak to nazvala Eva Nečasová na konferenci EDUinu. V rámci Národního institutu SYRI se jako výzkumník zabývám společenskými riziky, která s AI vstupují do hry. Společenskými dopady AI na různé oblasti života, včetně vzdělávání.

O velkých jazykových modelech se někdy mluví jako o kalkulačkách pro práci s textem, vy sám jste tohle přirovnání použil na konferenci. Ale ChatGPT a podobné aplikace lidé zdaleka nevyužívají jen pro tvorbu textu. Jak nainstalovat tiskárnu? Chat to ví. Jak se zorientovat v útrobách webu italského finančního úřadu? Navede na stopu. Zamýšlím se nad tím, proč se o využití mluví tak reduktivně, jestli to není matoucí. Sám jste na konferenci řekl, že v oblasti vzdělávání funguje skvěle jako asistent či soukromý učitel.
Jistě, v mnoha situacích je AI i na fakta podstatně lepší než Google, protože se nemusíte proklikat třiceti sponzorovanými odkazy, které se vám snaží něco prodat. Ten příklad s tiskárnou je dobrý, tam AI funguje stoprocentně, protože stejnou otázku viděla na internetu vyřešenou stokrát. U výkladu zákona, obzvlášť českého, bych si ale tak jistý nebyl a příslušnou legislativu jí přinejmenším sám předložil k přečtení, právníky nám tu zatím nenahradí. Je to ale zřejmě jen otázka času. Chybuje také víc v jazycích, kterými mluví málo lidí a AI se s nimi tedy setkala méně. Mezi ty patří i čeština.

Někdy se mi zdá, že česká vzdělaná veřejnost přijala úzus dívat se na AI jako na něco, co je omezené, co nás nepřekoná, když se budeme pilně učit. Jako na něco, co bude vždy spíš dobrým sluhou než zlým pánem. Takto si lidé racionalizují hrozby a vrší argumenty na podporu tohoto vidění. „AI nemyslí, pouze agreguje, takže se to s člověkem nedá srovnat.“ Ale ono se to možná s leckterým člověkem srovnat dá už teď. Lidstvo zatím ví víc než stroj, ale ne tak každý člověk.
AI zatím chybí schopnost zobecňovat na takové úrovni, jako to dokáže člověk. V tom smyslu, že si na základě osobní zkušenosti vytvoříte nějaký model světa. I když v zárodku se tam něco podobného možná děje, AI zatím potřebuje k dosažení stejné úrovně „pochopení“ nesrovnatelně více dat než člověk. Další zásadní věc je, že jazykový model sám o sobě neví, kdy má a kdy nemá pravdu, respektive nedovede posoudit svoji míru jistoty. Samozřejmě se můžeme bavit o tom, jak funguje přesně lidský mozek a nakolik tohle víme my.

Na druhou stranu, poměrně nový je nástup modelů AI typu OpenAI o1 nebo DeepSeek R1. To jsou modely, kterým česky asi můžeme říkat přemýšlející. Fungují tak, že v přípravě na odpověď si nejprve samy na pozadí „přemýšlí nahlas“. Z textu, který takto vznikne, teprve následně formulují konečnou odpověď. To už se v něčem přibližuje tomu, jak postupuje člověk. Když přemýšlím o nějakém problému, nejdřív je to spíš nahodilý brainstorming, a teprve ve druhé fázi z toho vzniká nějaká ucelená informace, za kterou si stojím.

Celý rozhovor najdete na webu EDUinu.

pavel_foceni_BW
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články