Co přinesl týden 21.5. – 27.5.
Témata týdne: Elitářství ve školství na příkladu prestižního britského vzoru. Magazín Perpetuum přináší zajímavou informaci o tom, jak se nedaří na prestižních britských univerzitách zvýšit podíl studentů, kteří by vystoupali z nižších sociálních pater. V ČR je situace podobná, avšak v UK jde o téma, které rezonuje v respektovaných médiích, původní článek vydal The Guardian. Vše podstatné z konference Úspěch pro každého žáka. Videa, fotogalerie, co se objevilo v médiích. Jak by měla být nastavena role asistenta pedagoga? Odpovídá asistentka pedagoga Jana Vopičková a programový ředitel EDUin Mirek Hřebecký (ČT). Neúspěšným maturantům online kurz matematiky zdarma. Nabízí společnost Scio. K jakým hodnotám vychovává škola? Podívejte se na debatu na Kulatém stole SKAV a EDUin ze 17. 5.
Výrok týdne:
”Po inspiraci Finskem v oblasti vzdělávání už volali mnozí čeští politici, realita po návratu však může být různá. Jedním z nich byl třeba i bývalý ministr školství za ČSSD Marcel Chládek. Moc finských otisků se však za dobu jeho vedení resortu v českém školství neobjevilo.” Václav Zeman v kometáři reaguje na návštěvu Andreje Babiše ve Finsku, údajně spojenou s hledáním inspirací pro vzdělávání. V článku jsou konkrétní návrhy na to, co si měl Babiš přivézt.
Novinky:
Před několika dny byl ministrem školství Robertem Plagou odložen návrh vyhlášky č. 27/2016 Sb., který připravuje ministerstvo školství ve spolupráci s několika organizacemi přizvanými k jednání. O jednání jsme informovali v předposledním Beduinu. Vedle jiných změn návrh předpokládal opětovnou možnost umisťovat děti bez mentálního handicapu do tříd speciálních škol, které se soustředí na vzdělávání této skupiny dětí. V praxi českého školského systému by to mohlo znamenat oživení praxe, kdy děti (zejména z romské komunity) budou odkláněny ze společného vzdělávání. To byl hlavní spouštěč změn v českém vzdělávání, jichž se podařilo dosáhnout díky rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva, známého pod označením D. H. Původní návrh zveřejnil web Pedagogické.info. Deník Blesk vnímá odmítnutí návrhu Robertem Plagou jako „střet“ s Pedagogickou komorou. O novém návrhu by se mělo jednat v nejbližších dnech. Na reálné riziko novely, která má podle MŠMT „snížit náklady a byrokracii“, upozorňuje Respekt.
Cermat, úřad zajišťující státní maturitu, zveřejnil souhrnné statistické výsledky z maturit (ČTK). Uvádí, o kolik desetin procent se zhoršily výsledky maturantů, ale kupodivu nerozlišuje mezi jednotlivými typy škol. Na to i na další okolnosti, které vedou k dezinterpretaci výsledků maturit ve veřejném prostoru, upozorňuje Bob Kartous v komentáři pro Lidové noviny. Deník Právo ve svém článku ukazuje na spor, který vytváří na jedné straně tvrzení ředitele Cermat, že na vině je především vzdělávání na základních školách, a oproti tomu argumentace oponentů, že je třeba zveřejňovat data o jednotlivých testech a prozkoumat změnu náročnosti obsahu testů, změny v hodnocení i celkové pojetí společné části maturit. Přímou konfrontaci těchto pozic v diskusi o maturitách nabízí konfrontace ředitele Cermat Jiřího Zíky a odborníky v oblasti educational measurement Oldřicha Botlíka na DVTV. Podobně se maturitami zaobírá pořad 90‘ na ČT24, v jiném složení oponentů se v duelu Seznam.cz potkali Jiří Zíka s ředitelem gymnázia a senátorem Jiřím Růžičkou.
Vládní Agentura pro sociální začleňování provedla výzkum týkající se předčasných odchodů ze vzdělávání v Ústeckém kraji. Tam loni předčasně ukončilo vzdělávání více než 15 % žáků. Server ČTK České noviny v odkazu na informace agentury poukazuje na to, že podíl tzv. drop out ve vzdělávání roste v ČR plošně, a to rychleji než jinde v Evropě, ačkoliv ČR stále patří mezi země s nejnižší mírou předčasných odchodů v rámci Evropy. Poukazuje také na to, že souvislost s nárůstem podílu předčasných odchodů lze připsat nástupu státní maturity a odvolává se v tomto na informace z Národního ústavu pro vzdělávání. Faktorů týkajících se vzdělávání, které staví Ústecký kraj a některé další do pozice zvýšeného rizika negativních společenských dopadů, je více, jak ukázal společný datový článek Českého rozhlasu a EDUin (s podporou Nadačního fondu rodiny Orlických). Na riziko rostoucích rozdílů mezi regiony v oblasti vzdělávání upozorňuje i Audit vzdělávání v ČR 2017.
Česká středoškolská unie publikovala otevřený dopis, v němž poukazuje na to, že vládní rozpočtová strategie pro období do roku 2021 nepočítá s navýšením, které mediálně slíbil premiér v demisi Andrej Babiš (ČTK). Jde o 30 miliard korun navíc, které Babiš slíbil mimo navýšení rozpočtu v souvislosti se změnou financování regionálního školství (11,5 miliardy). Mezi tím Andrej Babiš pokračuje v kampani na sociálních sítích. V nedávno zveřejněném videu slibuje učitelům průměrný plat přes 46 tisíc korun. V minulém Beduinu jsme nicméně upozorňovali na prokazatelný fakt, že jako ministr financí Babiš resortu školství v žádném ohledu vyšší podporu neposkytl.
Inspirace z (a do) praxe:
Výběr z EDUkalendáře: