Co přinesl týden 2.11. – 8. 11. 2020
Krátce:
Výrok týdne: „Máme tady analýzy, které ukazují, že zavření škol patří k nejdůležitějším a nejvýznamnějším způsobům, jak bránit šíření infekce. Na druhou stranu existují studie, které ukazují, že tomu tak není. Nedávno jedna německá ukázala, že po otevření škol v Německu nedošlo k růstu epidemie. Pravděpodobně záleží na tom, kolik je virové nálože v populaci a jakým způsobem se trasuje a sleduje,“ řekl prorektor Univerzity Karlovy pro vědu a výzkum Jan Konvalinka v rozhovoru pro irozhlas.cz, zavření škol bylo podle něj v Česku v říjnu nezbytné.
V souvislostech:
Aby byla výuka na dálku efektivní, nestačí ovládnout práci s online nástroji. Je třeba učit jinak než ve třídě. To se podle České školní inspekce zatím na všech školách nedaří. Své závěry a doporučení z inspekčního šetření, které proběhlo v prvních týdnech školního roku na 66 základních školách, a z rozhovorů s více než třemi stovkami učitelů, shrnuli inspektoři v tematické zprávě věnované zkušenostem žáků a učitelů s distanční výukou. Zpráva upozorňuje na to, že řada učitelů pouze „překlopila“ svůj vyučovací styl v nezměněné podobě do online prostředí. „Navíc podstatná část online výuky byla spojena především s probíráním nového učiva, což znamenalo pro učitele, žáky i jejich rodiny poměrně vysokou zátěž a mnohdy umocňovalo jejich určitý odpor k online výuce,“ shrnují autoři v závěru tematické zprávy svá zjištění.
Na osvojování nového učiva se během jarního lockdownu zaměřil každý čtvrtý učitel. Ve výuce 43 % učitelů nová látka tvořila až polovinu učiva. Inspekce z toho usuzuje, že se učitelé přes doporučení ministerstva školství a dalších institucí snažili na dálku se žáky probrat veškerý vzdělávací obsah, kterému by se věnovali, pokud by učili prezenčně.
Novou látku si přitom žáci ve značné míře museli osvojit samostudiem. Vzdělávací platformy umožňující online výuku na jaře školy používaly jen omezeně, učitelé ke komunikaci se žáky používali především e-mail, případně telefon. „Distanční výuka byla podle výpovědí samotných učitelů výrazně postavena na zadávání samostatných prací na úkor online komunikace se žáky a na úkor realizace vlastní online výuky,“ píše se v tematické zprávě. Skoro každý desátý žák si stěžoval, že nedostával od učitelů zpětnou informaci, jak zadané úkoly zvládl.
Zpráva si všímá také toho, že učitelé na jaře v online prostředí příliš nepodporovali spolupráci mezi žáky. Skupinovou práci během distanční výuky na jaře zažilo 11 % žáků 2. stupně a 14 % žáků 1. stupně. Přitom právě to, že se nepotkávali se spolužáky, dětem během jarního lockdownu citelně chybělo – za největší nevýhodu distanční výuky to uvedlo 55 % z nich.
Inspekce dále ve zprávě shrnuje inspirativní zkušenosti, které nasbírala v rozhovorech s učiteli, a přidává doporučení pro školy, rodiče a učitele, která by jim měla pomoci k efektivnější výuce na dálku během dalšího lockdownu.
Celé znění tematické zprávy České školní inspekce Zkušenosti žáků a učitelů základních škol s distanční výukou ve 2. pololetí školního roku 2019/20 najdete zde.
Ministerstvo školství představilo návrh pro jazykovou přípravu dětí s nedostatečnou znalostí češtiny. Organizace META ho komentuje v otevřeném dopise, který spolupodepsala řada odborníků z různých oblastí vzdělávacího systému. „Doufali jsme, že nový systém bude příležitost konečně zlepšit situaci škol vzdělávajících žáky s odlišným mateřským jazykem a samozřejmě samotných žáků. Návrh ovšem zlepší situaci pouze v desetině těchto škol, zejména ve velkých městech. Zbývajícím školám se situace nezlepší, nebo se dokonce zhorší,“ říká programová ředitelka META Kristýna Titěrová. V otevřeném dopise jeho signatáři připomínají, že tyto děti jsou významně ohroženy školní neúspěšností. Na českých školách se jich v současnosti vzdělává 18 tisíc a jejich počet neustále roste.
K otevřenému dopisu META připravila informační leták, ve kterém shrnuje základní statistické údaje o vzdělávání cizinců v českých školách i své výhrady k návrhu ministerstva školství. Oceňuje větší rozsah hodin věnovaných jazykové přípravě cizinců i jasnější financování pro školy, kde se cizinci vzdělávají ve větší míře, nebo navržené kurikulum. Žáci, kteří mají české občanství, ale neumí jazyk, nebo děti, které jsou v Česku déle než rok, podle organizace META ale o jazykovou přípravu přijdou. Omezena bude také podpora těchto dětí přímo při výuce (ruší se podpora prostřednictvím asistenta pedagoga a systémové financování doučování formou pedagogické intervence).
Výběr z Edukalendáře: