Přes 70 procent mladých neovládá finanční gramotnost, změnit to má platforma Skoala od Nadace České spořitelny

Z prosincového průzkumu agentury IPSOS vyplývá, že se přibližně třetina mladých ve věku 15–⁠⁠⁠⁠⁠⁠25 let neorientuje ve financích, dalších 39 % pak hodnotilo svoji finanční gramotnost známkou 3 a horší. I proto spoluautoři průzkumu z Nadace České spořitelny vytvořili ve spolupráci se státní správou interaktivní výukovou platformu Skoala. Ta nabízí učitelům, jejich žákům i dalším zájemcům moderní vzdělávání v oblasti finanční gramotnosti s cílem edukovat společnost.

1742295780335

Dana Brandenburg a Karel „Kovy“ Kovář, foto: Patricie Martinů

Hodinu, během níž jsme tematicky seděli ve školních lavicích, zahájil Karel Kovář alias Kovy, známý youtuber a influencer. A ihned autoritativně přeškrtal na tabuli napsané pojmy, jako jsou fixace, investice nebo RPSN, zatímco položil provokativní řečnickou otázku: „Nešlo by to jinak?“ To už mu na pomoc přispěchal ředitel Českolipské základní školy Karel Minařík, který se rovnou chopil role učitele. Své „žáky“ –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ přítomné novináře, chvíli dusil finančními otázkami, jako by byli zpět ve školních letech. Zároveň ale ukázal i interaktivní úkoly, například práci se mzdovou kalkulačkou z platformy Skoala.

Minařík, jehož škola se podílela na pilotování platformy, přímo v aplikaci ukázal, že se jedná o praktický a efektivní nástroj. Učitelům nabízí přibližně sto metodických materiálů, výukových videí, prezentací, kvízů a interaktivních her, s nimiž mohou téměř bez přípravy začít vyučovat finanční gramotnost – buď jako samostatný předmět, nebo průřezově v rámci jiných předmětů. „Učitel má vše na jednom místě a může zároveň sdílet svůj postup v učivu s dalšími pedagogy,“ vysvětlil ředitel.

Do vývoje platformy se zapojilo přibližně dalších třicet škol a také dětská poradní skupina složená z dvaceti žáků. Jejich úkolem bylo zastupovat dětský pohled a přinášet návrhy na úpravy obsahu, aby byl co nejzábavnější a nejpřínosnější. Koordinátorem této skupiny byl mladý školák Dominik, který se na představení Skoaly připojil online. I přes nízký věk dobře pojmenoval výhody aplikace: „Takhle se učíme mnohem efektivněji, než když se jen učíme nazpaměť z tabule nebo píšeme diktované poznámky. Hravou formou si můžeme sami vyzkoušet praktické dovednosti, které v životě opravdu využijeme – například fungování investování.“

„Na platformě mě nejvíc baví různé hry,“ řekla nesměle patnáctiletá Viktorie, žákyně posledního ročníku základní školy, která se také podílela na testování a účastnila se pražské akce osobně. Popsala, že vývojáři pečlivě získávali zpětnou vazbu, co na hrách a interaktivních prvcích podle žáků vylepšit.

Její slova potvrzuje i Jakub, který chodí do tercie na osmiletém gymnáziu. „Díky gamifikaci učiva a příkladům z praxe jsem se toho mnohem víc dozvěděl a pamatuju si to o dost víc, než kdyby se to učilo běžným způsobem,“ zamyslel se čtrnáctiletý školák, a jedním dechem doplňuje: „Zapojil jsem se, protože bych rád přispěl k tomu, aby se finanční gramotnost učila lépe. Do té doby jsem se s ní ve škole vůbec nesetkal.“ V tom Jakub rozhodně není sám. Při otázce směrem do „třídy“, zda se během základní nebo střední školy někdo setkal s tématem finanční gramotnosti, ruku nezvedl téměř nikdo.

Klíč k vysvětlení světa financí a rozvoji dovedností

Od podzimu, kdy byla platforma dostupná v testovací verzi, ji využilo přes tisíc českých škol. Cílem letošního podzimu je dosáhnout v ostré verzi dvojnásobného čísla. „Naším největším přáním je, aby si Skoalu oblíbili jak učitelé, tak studenti. A aby se stala přirozenou součástí českého vzdělávacího systému,“ uvedla Dana Brandenburg, předsedkyně správní rady Nadace České spořitelny, která projekt zaštiťuje. 

V prosinci loňského roku nadace realizovala ve spolupráci s agenturou IPSOS průzkum finančního chování mladých lidí ve věku 15 až 25 let. Výsledky ukázaly, že 31 % mladých se ve svých financích příliš neorientuje a 39 % hodnotí svou finanční gramotnost známkou 3 a horší. „Mladí by si přáli, aby finanční vzdělávání ve školách dostalo větší prostor, bylo zábavnější, praktičtější a častější. To nám potvrdilo, že cesta, kterou jsme se vydali, je správná,“ shrnula Brandenburg.

David Hubáček z týmu Skoaly k tomu dodal: „Naše platforma je receptem na to, jak dětem vysvětlit svět financí. Nerozvíjí pouze znalosti, ale i klíčové dovednosti, které jim pomohou pohybovat se ve světě financí sebevědomě, vyhodnocovat rizika a dělat informovaná rozhodnutí.“ To kvitoval i ředitel Minařík, který vyzdvihl přínos platformy pro rozvoj kritického myšlení dětí ve finančních tématech: „Děti se například i učí, jak nenaletět na klamavou reklamu – a to je dovednost, kterou využijí nejen ony, ale i jejich rodiče. Ti si mohou s dětmi projít metodiku nebo si společně zahrát vzdělávací hru.“

Autoři platformy při jejím vývoji kladli důraz na přístupnost pro všechny, včetně žáků se specifickými potřebami. „Snažíme se maximálně zpřístupnit obsah, například umožněním tisku materiálů. Testování probíhalo i ve školách s různými podmínkami, včetně těch z vyloučených lokalit. Pečlivě jsme vybírali školy tak, aby odpovídaly reálné skladbě vzdělávacích institucí v České republice,“ vysvětlila Brandenburg. Obsah a metodika byly konzultovány s četnými odbornými organizacemi, například s Centrem LOCIKA, které poskytlo odbornou garanci z hlediska wellbeingu dětí.

Spuštění platformy časově souvisí s Dnem finančního vzdělávání, který připadá na konec března. Nadace České spořitelny akci pořádá spolu s Českou bankovní asociací a ČSOB, kde nabízí interaktivní workshopy vedené odborníky z bankovního sektoru i pedagogiky. Podílel se i Národní pedagogický institut ČR či Univerzita Karlova.

martinů_BW
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články