Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Nová mezinárodní zpráva vydaná Regionální kanceláří Světové zdravotnické organizace pro Evropu upozorňuje, že zdraví školáků závisí i na jejich socioekonomickém statusu. Dospívající z rodinného prostředí s nižším socioekonomickým statusem čelí vyššímu riziku obezity a pohybové inaktivity. EDUin shrnuje problematiku pohybu dětí a nerovností ve vypracovaném podkladu.
EDUin 29. 8. 2024
Ilustrační foto (c) Kateřina Lánská
Národní zdravotnický informační portál (spadá pod ÚZIS) doporučuje dětem a dospívajícím ve věku 6–18 let, aby se každodenně věnovali fyzické aktivitě, a to alespoň hodinu denně, neboť přiměřený pohyb v dětství rozvíjí jak fyzický, tak psychický potenciál. Výzkumníci z Univerzity Palackého v Olomouci zjistili, že pouze „53 % dětí a dospívajících vykazuje dostatečnou úroveň pohybové gramotnosti“. Nejde přitom jen o to, jestli děti sportují ve svém volném čase. Důležitou roli v celé problematice hraje i škola, která nejen že přispívá ke zlepšování tělesné zdatnosti a fyzického zdraví, ale také napomáhá k budování návyků na zdravý životní styl.
Výzkumníci z Katedry studií lidského pohybu Ostravské univerzity zahájili výzkumný projekt, jehož cílem je zjistit, „do jaké míry se sociální nerovnosti odrážejí v indikátorech fyzického a duševního zdraví a jaký dopad mají sociální rozdíly na kognitivní funkce a školní úspěšnost dětí na Ostravsku a v přilehlých regionech“. Dosavadní poznatky totiž naznačují, že existuje vztah mezi socioekonomickým prostředím žáků a jejich tělesnou zdatností (pozitivní vzory a výchova ke zdravému životnímu stylu, finanční a dopravní dostupnost organizovaného pohybu, vyšší motivace k výkonnosti atp.).
Nerovnosti a jejich kumulace jsou evergreenem české společnosti, české školství nevyjímaje, nejen regionálně, ale najdeme je/objevují se i mezi školami, uvnitř škol a uvnitř tříd. Různá šetření (např. PISA, ČŠI) zdůrazňují, že v Česku má rodinné zázemí a socioekonomické postavení značný vliv na výsledky žáků.
V loňském roce byla schválena novela zákona o podpoře sportu, která mj. uložila MŠMT povinnost oblast školního sportu* podporovat. V důvodové zprávě se dokonce uvádí, že „se odstraňuje dosavadní nejistota o tom, zda gesci nad oblastí školního a vysokoškolského sportu má NSA nebo ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Nově se výslovně stanoví, že gesci nad oblastí školního a vysokoškolského sportu, včetně finanční podpory ze státního rozpočtu, přípravy strategického plánu a každoročních akčních plánů apod., má ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy“.
Výzkumníci z Univerzity Palackého v Olomouci v Národní zprávě o pohybové aktivitě českých dětí a mládeže 2022 upozorňují na to, že v České republice chybí národní systém monitoringu pohybové aktivity dětí a dospívajících. To by se mělo brzy změnit. MŠMT totiž letos v březnu schválilo národní plán o podpoře pohybu dětí, žáků a studentů, kde se k vybudování takového monitoringu zavazuje.
Jaký vliv může mít na pohyb dětí škola, proč je potřeba podporovat i pohyb mimo výuku, najdete v podkladu.
*tělesná výchova – pohybová aktivita ve výuce
školní sport – všechny ostatní pohybové aktivity ve školním prostředí mimo samotnou výuku