Sdílet článek
Přijímací zkouška by měla být před podáním přihlášek.
EDUin 22. 11. 2024
Ilustrační foto (c) Kateřina Lánská
Podobu přijímacího řízení je potřeba dál měnit. Shodli se na tom účastníci kulatého stolu SKAV a EDUin. Zástupci MŠMT, zřizovatelů i další odborníci diskutovali i o tom, jak může změna vypadat. Záznam si můžete pustit zde.
EDUin už dřív upozorňoval, že odchod Miroslava Krejčího z čela Cermatu nesmí ohrozit celkovou revizi konceptu přijímacích zkoušek, starší tiskovou zprávu si můžete přečíst tady. Podle náměstka ministra školství Jiřího Nantla vláda ale větší změnu v tomto volebním období už nestihne. „Spustili jsme odborný panel k přijímacímu řízení, který diskutuje jeho možný koncepční vývoj, protože se současnou podobou opravdu nejsme úplně spokojení,” popsal náměstek ministra školství Jiří Nantl. „Shoda je na tom, že bychom měli mít přijímací zkoušku před podávání přihlášek. To očekávám, že bude východiskem legislativních prací, které ale čekám spíš v příštím legislativním období,” dodal.
Zřizovateli středních škol jsou většinou kraje. Panelisté se shodli, že nabídka středoškolských oborů je aktuálně zastaralá a je potřeba, aby se do její podoby zapojily právě hlavně kraje. „Bylo by potřeba, aby kraje začaly dělat celokrajské politiky středního školství, které doteď často neměly. Ta struktura středních škol a základních směrů a oborů byla nastavena okresními školskými úřady kdysi dávno,” popsal náměstek Jiří Nantl.
Psychometrik Martin Chvál z Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy zdůraznil, že je vhodné, aby testy neměly rozlišovací funkci, ale spíš ověřovací. „Obtížné testy musíme dělat, protože na některých školách je zkrátka těžké vést hranici, která určí, které žáky přijmeme a které ne. Kdyby nabídka odpovídala poptávce, a platilo by to republikově, ani bychom takto těžké testy dělat nemuseli.”
Řečníci se ale také shodli, že stávající systém přijímacích zkoušek je zatížený mnoha nerovnostmi – například finanční nákladností, kterou si někteří rodiče nemohou dovolit. Podle Martina Chvála jde ale i o to, kolik času je rodina přípravě ochotná věnovat. „Důležité je i to, jak se o výběr škol a přípravu na přijímací zkoušky zajímají rodiče.” Kariérová poradkyně Pavla Lopatková dodala, že Cermat sice nabízí zdarma množství testů, které si žáci před přijímacími zkouškami můžou nacvičit, účastníci placených kurzů ale dostávají třeba rady, jak například rychleji testy vyplňovat. Tím pak podle ní nerovnosti také vznikají.
Kompletní záznam si můžete pustit zde.