Pro řešení problémů ve školství potřebujeme víc než jen krizový management

,

v dnešním bEDUinu se věnujeme těmto tématům:

4. 9. – 10. 9.

jak udělat ze školství opravdu prioritu?

ohledně dalšího růstu učitelských platů převládá spíše skepse

zveme vás na online Kulatý stůl SKAV a EDUin (14. 9. od 14.00): Daří se nám ve školství držet krok s vývojem technologií?

Týden stručně

Jako podmínku pro to, aby školství nebylo prioritou pouze na papíře, by jeho ministr či ministryně měli mít po dobu svého mandátu dítě školou povinné, shodli se diskutující v podcastu Chyba systému.

Proč naše školství stagnuje a děti to ve školách s postupujícím věkem čím dál tím méně baví? Na to se ptali redaktoři pořadu Bilance (ČT). „Velkým problémem je i to, že rodiče jsou spokojeni s tím, jak to ve škole vypadá. Přežil jsem to já, přežije to i moje dítě. Nedokážeme si představit, že by to mohlo být nějak jinak,” okomentoval Zdeněk Slejška (Eduzměna) jeden z faktorů, které podle něj hrají roli v pomalé proměně školství. Co školám pomáhá a co potřebují ke svému rozvoji? O tom mluvil v podcastu Chyba systému (ČRo Plus). O kondici českého školství hovořil s Janem Burdou v pořadu Noční mikrofórum (ČRo) Miroslav Hřebecký (EDUin). A co konkrétně můžeme očekávat za změny v následujícím školním roce, popsala v rozhovoru pro Lidové noviny Lucie Slejšková (EDUin). Jak to vypadá s procesem přípravy rozpočtu a jak přesvědčuje své vládní kolegy, aby se v resortu školství tak razantně neškrtalo, vysvětloval Martinu Veselovskému v pořadu DVTV ministr školství Mikuláš Bek. 

Jaká je budoucnost učitelských platů? Ohledně jejich dalšího růstu převládá spíše skepse.

Krátké období nárůstu výdajů na školství, které nás katapultovalo na průměrnou úroveň zemí OECD, je, zdá se, u konce, a pomalu nejspíš opět směřujeme mezi země s nejnižším podílem školských výdajů na HDP. Ne příliš optimistické verze pravděpodobných scénářů následujícího vývoje přinesla studie Platy učitelů v roce 2022 a výhled: Cesta z propasti a zase zpět, kterou představili Daniel Münich a Vladimír Smolka pod hlavičkou think tanku IDEA při Národohospodářském ústavu Akademie věd ČR. V nárůst učitelských platů nevěří ani Petra Mazancová, předsedkyně Učitelské platformy: „Peníze se na to nenajdou, stále také úplně nevíme, z čeho se těch 130 procent vypočítá,” komentuje současnou situaci v duelu Pro a proti, kde se setkala s Pavlou Pivoňka Vaňkovou, poslankyní hnutí STAN. Ta je v hodnocení aktuálního stavu smířlivější (ČRo Plus). Daniel Münich ve veřejné debatě nastolil téma učitelským platů, zároveň však upozorňuje, že to zdaleka není jediný problém, který v resortu školství musíme řešit (facebook).

Vybudovat dobrou školu je běh na dlouhou trať. A vlastně to nikdy nekončí.

„Je to práce přinejmenším na deset let a ani pak samozřejmě není konec. Mimochodem, problematickou školu poznáte podle toho, že její vedení vám na většinu těch věcí, které jsou pro inovativní školy typické, řekne: To už dávno děláme. To je usvědčující věta. Ten, kdo to opravdu dělá, totiž řekne spíš: No, snažíme se, něco nám vyšlo, někde hledáme spíš cestu, je to na dlouho. A mají pravdu,“ komentuje v článku Ireny Hejdové Tomáš Feřtek (Deník N) postupnou proměnu českých škol, jak ji zachytil desetidílný seriál České televize Jak se dělá dobrá škola. Na to, jak vybudovat novou Scioškolu, se v podcastu Základka podíval dokumentarista Ivo Bystřičan, s pořadem získal 1. místo v kategorii Podcast v soutěži Zlatý středník 2023.

Kraje hledají možnosti, jak navýšit kapacity pro nadcházející silné ročníky budoucích středoškoláků. Jen navýšení kapacit ale situaci kolem přijímaček nevyřeší.

Především Praha, ale i některé další kraje se snaží řešit nedostatek míst na všeobecných vzdělávacích oborech středních škol. „Napříč školami jsme se dohodli, že navýší kapacity. Budeme se s řediteli také bavit ještě o možných přístavbách i do dalších let, protože demografická křivka v Česku klesá, ale v Praze a středních Čechách ne,“ popisuje pražský radní pro školství Antonín Klecanda (STAN) (Seznam Zprávy). Navýšení kapacit a digitalizace přijímacího procesu jsou jenom jedny z potřebných kroků, myslí si Tomáš Feřtek a v komentáři pro Respekt navrhuje také zrušení povinné váhy jednotných testů v přijímacím řízení a větší pravomoc do rukou ředitelů a ředitelek středních škol.

Jak nastavit odpovědnost za kvalitu vzdělávání v regionech? Během podzimu se bude diskutovat o tom, jak by měl fungovat efektivní systém místní školské správy v ČR.

Partnerství pro vzdělávání 2030+ připravuje veřejnou konzultaci k Návrhu na posílení systému vedení a podpory mateřských a základních škol v ČR. Návrh bude představen 21. září na odborné konferenci Jak nastavit odpovědnost za kvalitu vzdělávání v MŠ a ZŠ v ČR. Účast je možná také online. Text návrhu bude předem zaslán všem přihlášeným účastníkům. Veřejná konzultace bude zahájena společně se zveřejněním návrhu na verejnakonzultace.partnerstvi2030.cz. Zapojit se můžete i vy.

Výrok týdne

square-1-Silvie-Pýchová-2-350×350 (1)

„Pozornost se ve školství zaměřuje výhradně na konkrétní témata, která nejvíc hoří. Aktuálně je to například digitalizace přijímacích zkoušek na střední školy. To jsou věci, kde se hodí krizový management na rychlé řešení. Bohužel stejným způsobem se řeší i dlouhodobé problémy, jako jsou přechody mezi stupni vzdělání nebo nerovnosti ve vzdělávacím systému,” Více zde:

říká Silvie Pýchová pro časopis Ekonom.

Rozhovor

Mění se jen ty školy, které chtějí, ty ostatní klidně zůstanou v minulém století, říká Hana Vellánová

Osobnost ředitele má zásadní vliv na to, jak učitelé přemýšlejí i jak se chovají, říká bývalá ředitelka a spoluzakladatelka Trvalé obnovy školy (TOŠ) Hana Vellánová. A na otázku, na které straně stojí v současné debatě o tom, zda učitel má mít svobodu volit si své metody výuky, odpovídá: „Je to zapeklitá věc, ale za školu a její vývoj má odpovědnost ředitel, a z toho je třeba vycházet.“

Hana Vellánová (c) Alice Hrubá

Když jsem se kolegy Hřebeckého ptala, proč vás EDUin loni uvedl do své Auly slávy, kterou vyhlašuje v rámci ceny EDUína, jako příklad vaší mimořádné celoživotní činorodosti zmínil, že jste na své škole už kdysi dávno zorganizovala výstavu učebnic. To mě zaujalo, můžete mi o tom něco říct?

To je opravdu dávná historie. Po revoluci jsem se stala zástupkyní ředitele v Sezimově Ústí. Tehdy, zkraje devadesátých let, se vedení škol volilo! Sbor si vybral dva lidi, kolegu jako ředitele a mě, abych mu dělala zástupkyni. Školu jsme převzali na jaře 1990. Učitelé byli nejdřív strašně rádi, že máme svobodu, věci se rychle rozvolňovaly, ale pak začala mimo jiné přicházet hromada nabídek na různé učebnice a oni z toho byli najednou nešťastní. Nedalo se v tom vyznat. A mě tehdy napadlo, že bychom si na škole mohli zřídit vzorkovnu učebnic, to by nám umožnilo si je prohlédnout, porovnat je. Obvolala jsem všechna nakladatelství, zorganizovala dvoudenní výstavu a dohodla se s vystavovateli, že nám vzorky potom nechají. Výhodné to bylo pro obě strany.  

Kde začíná a končí svoboda učitele

Když mluvíme o učebnicích, tak se zeptám: jsou podle vás důležité? Jak se to prezentuje u nás, tak to skoro vypadá, že správný učitel učebnici nepoužívá. V dobrých vzdělávacích systémech mají učitelé ale k dispozici výborné učebnice, které jim zásadně pomáhají držet se cílů vzdělávání.

Učebnice je pomůcka, ale není to dogma. Já jsem učila přírodopis a v kabinetě jsme měli různé druhy učebnic, vybírala jsem si z nich, co se mi líbilo. I děti měly na výběr, z jaké učebnice se chtějí dané téma naučit. V řadě škol ale učebnice a pracovní sešit funguje bohužel tak, že když je vše dobře vyplněno, znamená to, že je dobře naučeno. To je ovšem omyl. Když si učitel plánuje, co bude učit, neměl by jít po kapitolách učebnice, měl by si říct, co děti mají umět, a pak si k tomu hledat vhodnou učebnici. Nebo jich může mít i víc. Pokud se někdo učebnicím vyhýbá, protože má jasnou představu, co a jak chce učit, a umí si pro to najít další pomůcky, rozumím tomu a respektuji to. Někdy mám ale pocit, že naše školství jde ode zdi ke zdi. Místo toho, abychom našli zlatou střední cestu.

Hodně se teď diskutovalo o tom, zda by učitel měl mít svobodu volit si své metody výuky. Nový návrh zákona posiluje pravomoci ředitelů na úkor těch učitelských. Jak se k tomu jako bývalá ředitelka stavíte?

Je to dvousečná zbraň. O co jde: do školského zákona se před pár lety dostala věta, která říká že „pedagogičtí pracovníci mají při výkonu své pedagogické činnosti právo na využívání metod, forem a prostředků dle vlastního uvážení v souladu se zásadami a cíli vzdělávání“. Ta věta měla zaručovat učiteli, který učí v „rákoskové“ škole, kde ředitel brání změnám a vývoji, určitou svobodu. Na druhou stranu, když měl ředitel snahu vést svůj sbor, aby používal moderní postupy ve výuce, a učitel ho nechce následovat, může ukázat prstem na tuto větu, která stvrzuje jeho právo učit tak, jak chce on, ne jak chce ředitel. Teď z iniciativy jednoho poslance tato věta vypadla, a i se všemi riziky, které to s sebou nese, si myslím, že je lepší, když tam není. Zodpovědnost za školu a její vývoj má ředitel, z toho je třeba vycházet.

Celý rozhovor s Hanou Vellánovou čtěte na webu eduin.cz.

Rozhovor vznikl jako součást série rozhovorů s osobnostmi vzdělávání, které byly uvedeny do Auly slávy ceny EDUína za svůj celoživotní přínos v oblasti vzdělávání. Přečtete si bilanční rozhovory i s dalšími laureáty, kterými jsou: Jana Nováčková, Jana Hrubá, Ondřej Hausenblas, Daniel Münich, Milan Appel.

ja_1-181×181
IMG_4337_1 (1)
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články