Sdílet článek
Připomínky pražského arcibiskupa oprávněně vzbudily kritické komentáře
EDUin 24. 7. 2024
Jan Graubner, zdroj: www.farnostzlechov.cz
Pražský arcibiskup Jan Graubner nedávno zveřejnil připomínky k revizi Rámcového vzdělávacího programu pro základní a předškolní vzdělávání. Katolická církev má připomínky k obsahu učiva, zároveň ale předkládá svou představu o tom, jak by vzdělávání v České republice mělo vypadat. Její pojetí jde ale proti ústavnímu pořádku České republiky.
Připomínky k revizi RVP mohl během dvouměsíčního připomínkového řízení dát kdokoliv. Primas český Jan Graubner na konci června připomínky zveřejnil na webu arcibiskupství. Hlava české katolické církve má výhrady k oblastem jako genderová teorie, boj proti dezinformacím nebo přístup k ochraně životního prostředí.
Výhrady k RVP samozřejmě katolická církev mít může, je teď na Národním pedagogickém institutu, jestli a v jaké podobě připomínky zapracuje. Dokument s připomínkami Jana Graubnera ale ukazuje ještě na jeden celospolečenský problém. Katolická církev v Česku nám prostřednictvím svého čelního představitele předkládá obraz toho, jak by vzdělávání a školství mělo podle její představy fungovat. „Je třeba revidovat systém, aby právo na vzdělávání bylo sice bezplatné a nárokové, avšak bylo k dispozici pouze dětem a rodičům, kteří nenarušují chod školy a vzdělávání ostatních žáků,” zmiňuje v textu Jan Graubner. To je přitom přímo proti Listině základních práv a svobod, která zajišťuje, že „každý má právo na vzdělání“. Školní docházka je navíc povinná.
Nelze popřít, že náročné chování žáků je problémem, se kterým se dnešní učitelé potýkají. A je proto možné, že podobný postoj, jako zastává arcibiskupství, rezonuje u části veřejnosti. To však znamená, že se zatím nedaří ke společnosti dobře komunikovat, jaké způsoby řešení vedou k lepšímu zvládání tohoto problému, a které ho naopak jen prohlubují.
„Zmíněné ‚problémové chování žáků‘, na které arcibiskup Graubner naráží, je relevantním problémem a má své příčiny v rodinném zázemí žáků, socioekonomických problémech a často i v kultuře samotných škol,” komentuje analytička EDUinu Lucie Slejšková. „Umíme ho dnes odborně řešit a cestou rozhodně není děti ze vzdělávání jakkoliv vylučovat nebo postihovat jejich rodiny. Koneckonců samotná církev nebo její část umí a uměla se postarat o potřebné, to je přeci křesťanský postoj,” dodává.