Co přinesl týden 12.10. – 18.10. 2015
Témata týdne: Prezident Zeman opět odmítl pozvat na oslavy 28. října rektora Jihočeské univerzity Libora Grubhoffera a rektora Masarykovy univerzity Mikuláše Beka. Důvodem je fakt, že se oba v minulosti postavili jeho záměrům (první v kauze profesury Martina C. Putny, druhý v plánu předvolebního mítinku Miloše Zemana na půdě MU). Většina rektorů se na protest nezúčastní. Chování prezidenta považují za nedůstojné. Problém podobný víceletým gymnáziím řeší i britské školství. Jde o tzv. grammar schools, které, podobně jako víceletá gymnázia v ČR, odsávají akademicky úspěšnější žáky. Obnovená konzervativní vláda je nyní kritizována za to, že po takřka půl století umožnila otevřít další takovou školu (Guardian. AJ). Jak mohou vypadat přijímací pohovory na VŠ ukazují zveřejněné okruhy otázek Oxford Univerzity. Měly by být limitovány odměny bankéřům? Může archeologie potvrdit Bibli? Řada podobných otázek, které zkoumají komplexní uvažování uchazečů je v ostrém kontrastu s praxí v ČR (Guardian). Smysluplné cíle vzdělávání a škol velmi srozumitelně definuje ve svém textu Jan Sokol (Aktuálně.cz). CVVM zveřejnilo průzkumy na téma škola a vzdělávání.
Výrok týdne:
„Považujeme za zcela zavádějící a manipulativní srovnávání výkonu žáků z běžných základních škol a základních škol praktických takovým nedůstojným způsobem, jak bylo uvedeno v reportážích.” Z tiskového prohlášení ČOSIV k mediální „práci“ TV Nova v pořadu Střepiny.
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- JAKOU ŠANCI MÁ INKLUZE V ČR? POCHYBNOSTI PŘEVLÁDAJÍ I MEZI PODPOROVATELI
V úterním Akváriu v EDUpointu se diskutující – Lenka Felcmanová z České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání (ČOSIV), Tomáš Hušek, ředitel ZŠ Kbely a Martin Odehnal, někdejší ředitel odboru speciálního školství na MŠMT – shodli na tom, že způsob, jakým hodlá MŠMT tuto podstatnou reformu v přístupu českých škol k žákům zavést, hrozí nezdarem a diskreditací samotného principu. Tento názor zastávají i podporovatelé inkluzivního přístupu. K témuž došli také diskutující Kulatého stolu SKAV a EDUin, který se věnoval témuž a proběhl ve čtvrtek (Romea.cz). Situaci ztěžují některé mediální manipulace. ČOSIV vydal tiskovou zprávu, v níž vyvrací nepravdivé informace z pořadu TV Nova Střepiny. Upozorňují i na vysloveně ignorantský způsob, jakým komerční televize reportáž zpracovala. Ministerstvo školství zároveň ohlašuje „intenzivní práci na přípravě prováděcí vyhlášky“, nicméně organizace angažované v oblasti inkluze zatím nic takového nezaznamenaly. To pouze posiluje všeobecnou skepsi.
- PROGRAMOVÁNÍ JAZYKEM BUDOUCNOSTI
Od 10. do 18. 10. proběhl další Code week, celoevropská kampaň na podporu programování jako zásadní dovednosti pro budoucnost. V rámci této kampaně uspořádal server EurActiv ve spolupráci se společností Microsoft panelovou diskusi na téma programování a jeho výuky v českých školách (EurActiv). Podle Boba Kartouse, který se diskuse účastnil za EDUin, se sice všichni shodli na tom, že programování je důležitou dovedností, zároveň ale vyplynuly na povrch zcela zásadní nedostatky a bariéry, které efektivnímu zavedení programování v českých školách brání: nepřipravenost učitelů, nutná reforma kurikula a také chybějící společenská poptávka. Za pozornost stojí, že MŠMT doposud nepřistoupilo k zavádění Strategie digitálního vzdělávání, která je hotová už téměř rok (Česká škola). Součástí programu v rámci Code week byla také první Akademie programování pro žáky ZŠ a SŠ. V ostrém kontrastu vůči zaostávání ČR je např. zveřejněný záměr starosty New Yorku Billa de Blasia, aby všechny školy v jeho městě do 10 let nabízely programování a počítačovou vědu ve svých vzdělávacích programech. Zajímavé jsou názory velmi pestrého spektra dotazovaných v rubrice Think Tank HN. Většina je pro to, aby se děti ve školách programování věnovaly.
- JE MOŽNÉ BOJOVAT VZDĚLÁNÍM PROTI OBEZITĚ?
Vysoce znepokojivý je podle OSN trend nárůstu obezity ve světě. Podle současného vývoje dojde k velmi výraznému nárůstu počtu lidí s nadváhou či obezitou (Britské listy). Smutnou skutečností je, že ČR patří mezi země s nejvyšší mírou obezity na světě, jak dobře ukazuje infografika v článku deníku Guardian. Jak upozorňuje WHO (Světová zdravotnická organizace), jedním z řešení je učit děti správně se stravovat prostřednictvím jídla ve školách. Za zdravou stravu ve školních jídelnách dlouhodobě bojuje např. iniciativa Skutečně zdravá škola. Je však zcela nezbytné, aby se do výchovy ke zdravému životnímu stylu zapojili i rodiče. „Je velmi těžké přesvědčit děti o tom, že by neměly spotřebovávat neúměrné množství slazených nápojů, cukrovinek a nejrůznějších jídel fast foodu, když jim jdou jejich rodiče právě takovým příkladem,“ komentuje za EDUin situaci Bob Kartous. Za problematické vidí i naprosté podceňování výchovy k pohybu na českých školách.
- PROBLEMATICKÉ SOUKROMÉ VŠ
Je to jen pár týdnů, co se před budovou ministerstva školství v Karmelitské ulici sešli studenti soukromé VŠ UJAK, jejichž studijnímu programu Speciální pedagogika byla odebrána akreditace (ČRo). Důvodem pro odebrání akreditace je podle Akreditační komise neschopnost zajistit vysokému počtu studentů kvalitní studium. Škola UJAK je dlouhodobě považována za problematickou s ohledem na kvalitu poskytovaného studia. Do poněkud jiné situace se dostali studenti tzv. Literární akademie, která ekonomicky krachuje. Zákon přitom nezná způsob, jak takové případy řešit. Snaha lépe regulovat kvalitu VŠ je patrná v novele vysokoškolského zákona, která mimo jiné zavádí akreditaci celé školy, nikoliv jednotlivých programů. Novela bude podle Novinek.cz pravděpodobně definitivně schválena. Bylo by tak jednodušší konkrétní školy zrušit. To však neřeší problém jejich studentů, ani fakt, že takového kroku lze zneužít účelově.
Inspirace z (a do) praxe
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
19. 10., 12:30 – 13:15, Co znamená otevřená praxe pro praktikujícího? (What does open practice mean for practitioner? – Webinář v angličtině na téma otevřených zdrojů.
20. 10., EDUpoint, Staroměstské nám. 4, Praha – Peďák+, tentokrát o kyberšikaně se Zdeňkem Zálišem z Národního centra bezpečnějšího internetu.