Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Proč nestojí Romové o výuku v romštině

7. 4. 2014
EDUin
bEDUin

Co přinesl týden 31.3.-1.4.2014

Témata týdne: OECD doporučuje společné vzdělávání, v čem jsme v PISA nad průměrem, Šteffl o výuce psaní, horké téma školních jídelen, Feřtek o smyslu literatury, skvělí učitelé na webu, Sokačová: dětské skupiny jsou záplata, co je to splývavé čtení, Chládkova dohoda se Svazem průmyslu, ministrovi bude radit FinZlatá Amoska, o romštinu není zájem, Čech zakládá univerzitu v Africe, o bezpečnost na internetu se starají děti, absolventi o středních školách, dyslektici musí hodně číst, jak (ne)učit dějepis, Škola v DOXu, DOX ve škole, Čápová o učitelské kvalifikaci.

Výrok týdne: 

„Poté, co mi dcera sdělila, jaký byl první den ve škole, naštvaně přijdu do školy a křičím na paní ředitelku, jak to, že když na dceru mluví romsky, že jí učí „východňársky“? Ona mi sice ochotně vysvětluje, že východoslovenský dialekt je nejvíce používaný na našem území, to mě ale vůbec nezajímá. Požaduji výuku „po našem“! To paní ředitelka netuší, co jí ještě čeká. Jen naštvaně praštím dveřmi, už tam stojí pan Stojka. Z chodby slyším, jak si stěžuje, že jeho dcera není žádná „rumungri“ a požaduje, aby paní učitelka mluvila s jeho dcerou česky nebo olašským dialektem! Gyulla Banga v článku Ptal se někdo z TOP 09 Romů na jejich názor na výuku v romštině? na serveru romea.cz.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Čeští žáci dokážou improvizovat. V šetření PISA 2012 v oblasti řešení problémů se čeští patnáctiletí umístili na potěšujícím 16-17 místě ze 44 zemí. Zatím není jasné, čemu úspěch přičíst, otázkou se bude zabývat inspekce. Ministr vyzdvihuje moderní metody a techniku ve výuce, ironicky to komentuje Martin Fendrych ve svém  blogu.

  • Debata o stravování se dostává do varu. Četné ohlasy vzbudil rozhovor o školním stravování se zástupkyní Společnosti pro výživu na webu eduin.cz. Změny v jídelníčku navrhuje sdružení Skutečně zdravá škola. Problému životního stylu dětí a jeho možným řešením se věnoval pořad Máte slovo na ČT. Účastnil se jej i ministr Chládek, k jehož záměru prosadit ve školách zdravější kuchyni a eliminovat automaty na sladkosti se připojují i školské odbory.

  • Romština do škol? TOP09 přišla návrhem vyučovat romské děti alespoň částečně v romštině, a tím předcházet jejich segregaci. Jindřich Fryč z MŠMT nevidí oddělené třídy pro romské děti jako řešení, smysluplnější je podle něj zapojení asistentů a doučování. Návrh nepovažují za přínosný ani školy v Ostravě a v Obrnicích, sami Romové by dali přednost angličtině. Složitost výuky Romštiny  přibližuje Gyulla Banga na serveru romea.cz.

  • Vynikající učitelé už jsou vidět. Web Chci učit nabízí první učitelské medailony. Kampaň odstartovala společně se soutěží skupiny Chinaski, která zahraje nejoblíbenějšímu učiteli. O kampani se mluvilo také v Studiu 6 na ČT.

Inspirace z (a do) praxe

  • Víte, kdo jsou Web Rangers? Přečtěte si, jak se o osvětu ve věci internetové bezpečnosti starají náctiletí.
  • Jak učit děti číst. Některým pomáhá takzvané splývavé čtení. Praktikují ho například ve škole ve Vraňanech.
  • A jak učit číst dyslektiky? Nestačí umět písmenka, důležité je čtení a zase čtení, tvrdí psycholog Václav Mertin na webu ctenarska-gramotnost.cz. Úplně zásadní je však pěstovat v dětech radost z četby.
  • Propaganda a média v DOXu. Na workshopy věnované demokracii, lidským právům a společenským stereotypům se učitelé mohou hlásit do 15. dubna. V rámci Projektu Škola v DOXu / DOX ve škole získáte metodické materiály i volný vstup pro školní skupinu na vzdělávací program.
  • Úsměv – Točím, kámo! Východiska ze situace šikanovaného dítěte nabízí interaktivní divadelní představení.
  • Škola otevřená rodičům. Přečtěte si, jak proběhl první seminář pro učitele o spolupráci a komunikaci s rodiči.

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 10.4. Jak chodit do NEškoly (seminář, Praha)
  • 11.4. Škola jako místo setkávání (konference, Praha)
  • 12.4. Cirkus vědy Masarykovy univerzity (konference, Brno)
  • 23.4. Neurověda ve vzdělávání (konference, Praha)
  • 27.4. Rodiče na start! (benefiční běh, Praha)
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články