Co přinesl týden 12.- 18.5. 2014
Témata týdne: Výsledky maturitních testů a písemek, Jiří Zlatuška o maturitě i školném, konec limonád a chipsů ve školách, platy učitelů poskočí o 1%, nové Perpetuum, Feřtek o Klausovi jr., Německy mluvící Praha v podání gymnazistů, do školství jde moc peněz, videoblog o technickém vzdělávání, z reklamky zpátky do školy, LEGO hledá inovace v učení hrou, vozíčkáři mohou jen do čtvrtiny škol, spolužáci přes půl planety, mladí vědci radí ministrům.
Výrok týdne:
„Co se vlastně změnilo či nezměnilo [ve výchovných ústavech? Po návštěvě ústavu v Králíkách říkáte, že ‚přílišné sblížení mezi chovanci a zaměstnanci atmosféře nepomůže‘, že ‚chovanci nabudou dojmu, že si mohou vše dovolit‘. Od vás, bývalého učitele a poté místopředsedy Výboru pro vzdělávání, vědu, kulturu a lidská práva mne to velmi překvapuje. Jak si, prosím, představujete výchovu dítěte a pubescenta, který nemá mít bližší vztahy se svými vychovateli? Na čem jiném může být založena výchova než na přátelském a blízkém vztahu, který umožňuje mladšímu identifikovat se s dospělým?“ Petr Václav, režisér filmu Marian, v otevřeném dopise ministru Chládkovi
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- Výsledky maturitních testů. Ministr oznámil výsledky státem hodnocené části maturit a opět konstatoval propad v matematice. Média o tom široce informovala. Rozumnou obtížnost testů zpochybňuje v blogu Ondřej Šteffl a na totéž téma debatuje s ředitelem Jiřím Růžičkou v Českém rozhlase, výuku matematiky komentuje Oldřich Botlík v komentáři pro Mf Dnes a na stejné téma bloguje Václav Klaus ml., který už dříve položil otázku, zda potřebujeme tolik maturantů a upřesnil, z čeho maturovat. Tomáš Feřtek upozornil na Klausovu přibližnou práci s čísly.
- Čistka ve školních automatech. Ministr Chládek oznámil své rozhodnutí vymýtit ze školních automatů sladkosti, chipsy a kávu a navýšit finance pro školní jídelny. Nová vyhláška má platit od příštího školního roku. Seznam doporučených zdravých potravin, které se budou moci ve školách prodávat, sestavil kulatý stůl odborníků na zdravý životní styl.
- Novela zákona zruší lékařské nálepky. Podporu budou moci využívat všechny děti, které ji potřebují. Financování škol, které vzdělávají děti s různými potřebami, bude spravedlivější. Přínos novely komentuje EDUin v tiskové zprávě.
- Jak to chodí ve výchovných zařízeních? Ministerstvo školství je hodlá modernizovat, lépe zabezpečit a vzdělávat jejich pracovníky. Význam prevence se potvrzuje například v dětském domově v Býchorech. Před razantními kroky varuje režisér Petr Václav, který své postřehy ohledně praxe ve výchovných ústavech líčí v otevřeném dopise ministrovi.
Inspirace z (a do) praxe
- Gymnazisté napsali encyklopedii. Knihu „Německy mluvící Praha“ vytvořili studenti pražského Gymnázia Na Zatlance. Podívejte se na reportáž ČT o autorech, přečtěte si rozhovor s jejich učitelem, Radkem Aubrechtem.
- Máte skvělý nápad, jak propojit hru a vzdělávání? Přihlaste jej do soutěže Play2Learn, kterou vyhlašuje Ashoka ve spolupráci s nadací LEGO. Uzávěrka je 25. června, 10 vítězů čekají ceny v celkové hodnotě 200.000 dolarů.
- Vychází nové Perpetuum. Časopis společnosti Scio, který je k mání v tištěné i elektronické podobě, přináší mimo jiné rozhovor se Soňou Hermochovou, článek na téma wifi ve škole a zajímavý text o neuromýtech.
- Studenti postaví univerzitu. Videoblog Petra Hynka přibližuje záměr založit novou technickou univerzitu.
- Chcete, aby vaše škola byla světová? Zapojte se do projektu La Ngonpo, který propojuje žáky z Indie a Čech.
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
- 20.5. 50. Výročí systému školního stravování (konference, Praha)
- 22.5. Založit školu…?! (workshop, Praha)
- 23.5. 2. kulatý stůl ČŠU v Poslanecké sněmovně (Praha)
- 28.5. Horizont 2020 – vize, inovace, změna (konference, Praha)
- 29.5. Exkurze po školních zahradách (Praha, Český Brod, Sluštice)