Co přinesl týden 2. 3. – 8.3. 2015
Témata týdne: Ministr financí Andrej Babiš navrhuje snížit státní výdaje na vysoké školství o 1,2 mld. Kč, čímž vyvolal ostrý nesouhlas v koalici i opozici (ČT). Ministerstvo školství chce snížit počet hodin, které musejí odučit ředitelé a ředitelky ZŠ a MŠ, podle ministra Chládka se mají v uspořeném čase věnovat řízení. Profesor Hejný v rozhovoru o tom, co je – pro mnohé překvapivě – podstatné při výuce matematiky (DVTV). O vzdělávací segregaci Romů v 50. letech a o překvapivě pozitivním vnímání tehdejších dětí je dokument Zatajené dopisy, píše o něm Tomáš Feřtek (Respekt). Připomínáme rozhovor s rapperem Radoslavem Bangou, který se účastní debat s dětmi ve školách v rámci programu prevence rizikového chování, o tom, že nikdo nemusí být nula (UN). Předsudečné a poněkud asociální uvažování zakořeněné v myšlení často formálně vzdělaných lidí ilustruje Bob Kartous (Britské listy). Jana Straková poukazuje na iracionální potřebu Čechů segregovat ve vzdělávání a Václav Mertin recenzuje knihu o finském přístupu ke vzdělávání (obojí Řízení školy). V ČT vystoupil Steve Hughes, neuropsycholog a ředitel Centra pro výzkum vývojového vzdělávání (USA).
Výrok týdne:
„Dnes je stále mnoho otevřených vzdělávacích materiálů pedagogicky velmi konzervativních, velmi lineárních, zaměřených na výsledek a nikoliv na proces učení. Až 90 % MOOC je v podstatě velmi hloupých a obsahují pouze videopřednášky známých osobností bez jakékoliv interakce. Otevřené vzdělávací materiály mají vskutku velký potenciál stát se zdrojem inovací ve školství a vzdělávání. Mohou změnit způsob, jakým utváříme učební a vzdělávací procesy, i celkový rámec vzdělávání, například podporou kolaborativních metod práce mezi učiteli a jejich studenty.“ Dirk van Damme, z Centra pro vzdělávací výzkum a inovace (OECD) na podporu Týdne otevřeného vzdělávání.
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- Odstartoval Týden otevřeného vzdělávání. Jan Sokol bude v EDUpointu přednášet a diskutovat o tom, jak je možné stát se wikipedistou třeba v seniorském věku. Václav Hlaváč bude v kavárně Potrvá ukazovat, kam dospěla současná robotika. Bořivoj Brdička se bude v EDUpointu ptát, koho budou napodobovat naši žáci. Desítky dalších akcí vzdělávacího charakteru, se vstupem zdarma (a většina z nich také on-line) proběhnou v rámci Týdne otevřeného vzdělávání na různých místech ČR. V soutěži Hledáme otevřené vzdělávací zdroje! je přihlášeno více než 70 tipů. A kdo chce zažít Open Education Week mezinárodně, může…
- Rok technického vzdělávání: tvrdý nátlak místo diskuse? MŠMT vyhlásilo se Svazem průmyslu a dopravy Rok technického vzdělávání. Na konferenci Jak dál v technickém vzdělávání, kterou obě instituce uspořádaly prostřednictvím Hospodářských novin v úterý 3. 3., se vedla poněkud jednostranná panelová diskuse. Jak ministr Chládek, tak šéf svazu Hanák (oboje HN) prezentovali své velmi nesmlouvavé postoje a diktovali opatření významně ovlivňující podobu školského systému v ČR (modelování středního školství ve prospěch průmyslu, maturita z matematiky, omezování studia na gymnáziích, podpora dílen a propagace technického vzdělávání už od mateřských škol). Miloš Zeman by dokonce zavedl školné na humanitních oborech (EuroZprávy.cz). Výroky ministra školství vyvolaly odmítavé reakce poukazující na zjevné zamlčování skutečnosti, např. od psychologa Dalibora Špoka (Aktuálně.cz) nebo Boba Kartouse (HN). Diktát průmyslu kritizuje ve svém blogu Tomáš Feřtek (Respekt). Z řady blogů na toto téma od Ondřeje Šteffla připomínáme text K čemu je horníkovi maturita. Analytický materiál, vypracovaný společností Scio, argumentuje, proč více učňů prosperitě nepomůže.
- Do státních škol děti nedáme. Trend zakládání vlastních škol je na vzestupu. Debata na toto téma proběhla v rámci festivalu Jeden svět (ČT). Nových škol skutečně přibývá, příkladem může být vznikající ZŠ Livingston nebo nově ohlášený projekt Scioškoly Ondřeje Šteffla. Jde jen o příklady, nových škol jsou desítky (ČT). O důvodech mluví v rozhovoru Markéta Klempířová z iniciativy Hrou za výlohou podporující domácí vzdělávání.
- Nové analýzy v oblasti vzdělávání. První má na svědomí Národní ústav pro vzdělávání a zabývá se vzdělanostní strukturou na sekundárním stupni vzdělávání a srovnáním postavení českých absolventů na trhu práce v rámci EU. Druhá se teprve blíží, jmenuje se Volba ZŠ z pohledu rodičů a škol a vznikla na Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání při PedF UK v Praze. O obou bude posléze podrobněji psát.
Inspirace z (a do) praxe
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
- EDUpoint, V rámci Týdne otevřeného vzdělávání 8. – 13.3. Skautský institut, Staroměstské náměstí 4, Praha
- Co říká učitelům Strategie digitálního vzdělávání? KS SKAV, 19. 3. v 10:00, ZŠ Vodičkova, Praha