Do jaké míry má školský systém reagovat na přání průmyslníků?

9. 3. 2015
EDUin
bEDUin

Co přinesl týden  2. 3. – 8.3. 2015

Témata týdne: Ministr financí Andrej Babiš navrhuje snížit státní výdaje na vysoké školství o 1,2 mld. Kč, čímž vyvolal ostrý nesouhlas v koalici i opozici (ČT). Ministerstvo školství chce snížit počet hodin, které musejí odučit ředitelé a ředitelky ZŠ a MŠ, podle ministra Chládka se mají v uspořeném čase věnovat řízení. Profesor Hejný v rozhovoru o tom, co je – pro mnohé překvapivě – podstatné při výuce matematiky (DVTV). O vzdělávací segregaci Romů v 50. letech a o překvapivě pozitivním vnímání tehdejších dětí je dokument Zatajené dopisy, píše o něm Tomáš Feřtek (Respekt). Připomínáme rozhovor s rapperem Radoslavem Bangou, který se účastní debat s dětmi ve školách v rámci programu prevence rizikového chování, o tom, že nikdo nemusí být nula (UN). Předsudečné a poněkud asociální uvažování zakořeněné v myšlení často formálně vzdělaných lidí ilustruje Bob Kartous (Britské listy). Jana Straková poukazuje na iracionální potřebu Čechů segregovat ve vzdělávání a Václav Mertin recenzuje knihu o finském přístupu ke vzdělávání (obojí Řízení školy). V ČT vystoupil Steve Hughes, neuropsycholog a ředitel Centra pro výzkum vývojového vzdělávání (USA).

Výrok týdne:

„Dnes je stále mnoho otevřených vzdělávacích materiálů pedagogicky velmi konzervativních, velmi lineárních, zaměřených na výsledek a nikoliv na proces učení. Až 90 % MOOC je v podstatě velmi hloupých a obsahují pouze videopřednášky známých osobností bez jakékoliv interakce. Otevřené vzdělávací materiály mají vskutku velký potenciál stát se zdrojem inovací ve školství a vzdělávání. Mohou změnit způsob, jakým utváříme učební a vzdělávací procesy, i celkový rámec vzdělávání, například podporou kolaborativních metod práce mezi učiteli a jejich studenty.“ Dirk van Damme, z Centra pro vzdělávací výzkum a inovace (OECD) na podporu Týdne otevřeného vzdělávání.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

Inspirace z (a do) praxe

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • EDUpoint, V rámci Týdne otevřeného vzdělávání 8. – 13.3. Skautský institut, Staroměstské náměstí 4, Praha
  • Co říká učitelům Strategie digitálního vzdělávání? KS SKAV, 19. 3. v 10:00, ZŠ Vodičkova, Praha
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články