Celkem deset inspirativních učitelů spojuje touha naučit děti co nejvíc, a přitom je nechat školu si užít
Badatelská výuka, snaha propojovat předměty, učit v souvislostech, nadšení v dětech nezadupat, ale co nejvíce ho podpořit. A ještě se k tomu chtějí učit jeden od druhého a pomáhat dalším kolegům. To jsou jedny z mnoha společných jmenovatelů, které mají finalisté letošního ročníku Global Teacher Prize Czech Republic. EDUin přináší rozhovory se všemi z nich.
Lenka Baše, ZŠ SVAT v Olomouci
K učení jí inspirovala maminka a ke studiu speciální pedagogiky se rozhodla hned po základní škole. Nakonec na dlouhou dobu zůstala u nadaných dětí a stojí u zrodu soukromé základní školy. „Mimořádně nadané děti mají odlišné potřeby, často si mezi námi připadají jako mimozemšťané,“ říká finalistka letošního ročníku GTP CZ s tím, že ji nejvíce posunulo, když si uvědomila, jak velkou svobodu v práci má.
Kateřina Círová, ZŠ Kunratice v Praze
Volnost a obrovský rozptyl, který se skrývá pod slovem umění. Od slavných obrazů až po graffiti na zdi nebo fotografie. Původně byla Kateřina Círová malířka-restaurátorka a nyní učí výtvarnou výchovu celý druhý stupeň. V hodinách děti podle ní mohou rozvíjet kreativitu a tvořit vlastní věci, což je jedna z velkých výhod výtvarné výchovy ve školách. „Vizuální gramotnost je takový základ výtvarné výchovy. Je to porozumění vizuálním prvkům; schopnost je pochopit, interpretovat, vnímat a zároveň je i sám využívat,” říká v rozhovoru učitelka.
Ludmila Fidlerová, ZŠ a MŠ Brno Husova
Při výuce se snaží neusnout na vavřínech a neustále hledat, co by žáky mohlo bavit. Co je výsledkem? Třeba měsíc animace, kdy s dětmi dělali film. Když se to někde nepokazí a nezadupe, tak každý podle ní v podstatě rád kreslí a má v sobě tvořivost. Proto se snaží děti motivovat a chce, aby z jejích hodin odcházeli třeba deváťáci s tím, že rádi a dobře malují. „Někdy jsem asi pro žáky až trochu otravná s tím svým nadšením. Ale nakonec bývají překvapení, jak krásné věci se jim podařily,“ říká finalistka GTP CZ.
Karel Gamba, Arcibiskupské gymnázium v Kroměříži
Svým italským předkům nedělá ostudu. Naopak. V překladu znamená „e´ in gamba” mít něco v noze, být šikovný. A letošní ročník GTP CZ učitel mediální výchovy a společenských věd vyhrál. V práci věří, že jedním z jejích hlavních principů je naslouchání studentům. Zároveň ale potřebuje umět také jejich jazyk, protože jsou jako kmen. „V životě mluví často ti, kdo by mohli občas mlčet, a mlčí ti, kdo by měli co říct. Jako společnost nás tohle ticho ale poškozuje,” říká v dalším z rozhovorů Karel Gamba, nad kterým v začátcích jeho učitelské cesty lámali hůl.
Tereza Kottová, LMŠ a ZŠ Vlásenický dvůr
Se šikanou se setkávají děti ve škole často, a to i v mateřské škole. Prevencí nejen proti ní, ale i dalším patologickým jevům, jsou podle Terezy Kottové smíšené třídy. Kottová učí druhé trojročí (od čtvrtého do šestého ročníku) a věkově smíšenou třídu si nemůže vynachválit, protože díky tomu lze podporovat dobré vztahy dětí napříč ročníky. Mladší se učí od starších a naopak. „V hodině aktivně usiluji o svoji nadbytečnost. Pro učitele je nejvíce té práce okolo, to znamená nastavit prostředí tak, aby celý proces mohl fungovat,” popisuje svoje hodiny.
Olga Kovaříková, ZŠ a MŠ Přerov nad Labem
Chybovat je lidské a jí samotné se to také někdy stane. V hodinách se proto snaží dětem předat, že dělat chyby je normální. Učitelka dějepisu a hudební výchovy dětem aranžuje například operní písně tak, aby se jim líbily. Rapují třeba na Prodanou nevěstu a rytmus se od sebe děti učí navzájem. „Vzala jsem dítě, co nemá úplně rozvinuté vnímání rytmu, a dala ho k dítěti, které o tom vůbec nepřemýšlí a opakuje to automaticky. Spolužák to od něj odkouká, fixuje oči na ruce toho druhého a jde to,” vysvětluje Kovaříková, která letos skončila třetí.
Pavlína Moravcová, ZŠ kpt. Jaroše Trutnov, odloučené pracoviště, Náchod
Tvrdé znalosti pádů nebo matematiky jsou pro život důležité, stejně jako měkké dovednosti. A proto se mezi nimi snaží najít balanc, aby děti z jejích hodin odcházely s obojím. K tomu je podle Pavlíny Moravcové třeba se naučit, jak problémy dobře pojmenovat, umět klást otázky a naplánovat si cestu k cíli. „Učit děti spolupracovat je jedna věc, ale mohou se to krásně učit třeba na tom, že ve větě určují členy. Najednou se tedy učí znalosti i dovednosti,” vysvětluje Moravcová, která se umístila druhá.
Jaroslav Najbert, Gymnáziu Přírodní škola v Praze
„Když vychovávám s láskou pro život vlastní děti, nevidím důvod, proč bych podobně neměl přistupovat také k dětem ve škole jako učitel,“ popisuje v rozhovoru Jaroslav Najbert přístup, jaký k dětem ve škole má. Jako učitel dějepisu, společenských věd, občanské a mediální výchovy pro ně proto vymýšlí například dobové hry, ve kterých musí děti nejen něco umět z historie, ale také spolupracovat, aby uspěly.
Zuzana Staňková, Škole Můj Projekt Mánesova – Gymnázium, ZŠ a MŠ v Sokolově
Děti by podle Zuzany Staňkové měly samy hledat, co je důležité, a nenechat si to říct z učebnice. Proč? Protože se mají ve škole naučit kriticky myslet a odhalovat polopravdy. „Nemám ráda rámečky typu ‚zapamatuj si‘. Ubíjí to v dětech chuť po vědění,” říká učitelka Zuzana Staňková. Proto je v hodinách nevyužívá a materiály si připravuje sama. A dělá to i pro kolegy ze školy, kde je metodičkou.
Lukáš Šlehofer, Gymnázium Na Zatlance v Praze
Každý učitel se nehodí k tomu, aby učil ve vyloučené lokalitě, nebo naopak na gymnáziu. Mezi gymnaziálními studenty se Lukáš Šlehofer cítí nejlépe, proto učí v pražském gymnáziu, kde s kolegy vytvořili inovativní vzdělávací program ALT. To ale neznamená, že by měl ve třídě jen natěšené děti. „Každý učitel by měl děti neustále pozorovat a vnímat, co potřebují. Pozornost potřebují totiž nadšení i laxní studenti,” myslí si Lukáš Šlehofer.