Psychologové do škol a testování. Jaké změny chystá nový ministr školství?

24. 1. 2022
EDUin
bEDUin_clanek_obrazek3

Co přinesl týden  10. 1. – 16. 1. 2022 

Krátce: 

Výrok týdne:

„Napomínat poradny, že dávají velké množství odkladů, je stejně moudré jako kárat praktické lékaře, že předepisují svým pacientům antidepresiva, protože jejich psychiatr má volný termín až za půl roku. Jinými slovy trestáme a uhlazujeme tím jen symptom, projev systémových nedostatků; poradenští pracovníci jsou odborníci, kteří se snaží činit dobrá rozhodnutí v zájmu svých klientů–dětí, a není spravedlivé a užitečné ukazovat pouze na ně,“ argumentují v rozsáhlém komentáři, který se věnuje problematice školních odkladů, psychologové Jana Cíglerová a Hynek Cígler (irozhlas.cz).

V souvislostech

  • Testování v uzlových bodech, konec „papírové“ maturity a podpůrné pedagogické profese placené ze státního rozpočtu. Co ještě slibuje nový ministr?

Prioritám vlády a stále ještě nového ministra školství Petra Gazdíka se věnoval kulatý stůl SKAV a EDUin na téma: Jaké plány chystá nová vláda pro české školství? Za vládní koalici se kulatého stolu zúčastnili hned dva zástupci – ministr školství Petr Gazdík a Marek Výborný, poslanec za KDU-ČSL a člen školského výboru poslanecké sněmovny. O čem se u kulatého stolu diskutovalo?

O novém projednání zákona o pedagogických pracovnících mluvil Petr Gazdík jako o jedné z priorit už před volbami, vláda na ni sází mimo jiné i v souvislosti s problematikou nerovností v přístupu ke vzdělávání. Gazdík počítá se systematizací některých podpůrných pedagogických profesí, do budoucna by mělo školám odpadnout komplikované (a časově omezené) financování těchto profesí z projektů. „Podle našich propočtů bude třeba vytvořit minimálně 700 nových pozic,“ řekl Petr Gazdík. Z evropských fondů chce podpořit i s ohledem na dopady pandemie zaměstnávání školních psychologů. „Každá škola nad 180 žáků dostane svého psychologa, každá menší škola by měla mít přes napojení na pedagogicko-psychologické pracoviště psychologa alespoň na částečný úvazek,“ řekl Petr Gazdík v diskusi. Soustředit se chce také na zlepšení spolupráce sociálních služeb patřících pod MPSV a škol.

Do nově předkládané novely se ale nemusí dostat vše, o čem hlasovala předcházející sněmovna. Prioritami jsou pro nového ministra prosazení změn v třídnictví nebo zavedení uvádějícího a provázejícího učitele. Zakotvení platů na 130 % průměrné mzdy v ní ale pravděpodobně nebude. „Nechceme z toho couvat, zavázali jsme se k tomu, ale legislativci nám říkají, že je nesystémové upravovat to v zákoně a ne v nařízení vlády,“ řekl Petr Gazdík. Upozornil také, že bude třeba vyjasnit některé otázky – například zda se od 130 % průměrné mzdy má odvíjet plat učitelů, nebo pedagogických pracovníků.

Nová vláda počítá s testováním žáků základních škol v tzv. uzlových bodech. Nemělo by ale nejspíš jít o plošné testování a testy by měly sloužit „pro identifikaci rizik a včasné podpory a toho, jak vzdělávací soustava funguje nebo nefunguje až na úroveň konkrétní třídy“. Školy by se do něj mohly zapojovat vždy po několika letech. „Low stakes testování v 5. a 9. třídě, na jehož základě bychom mohli sledovat, jak se vyvíjí vzdělávání v regionech a mikroregionech, nám chybí,“ souhlasil s vládními plány sociolog Daniel Prokop, současné high-stakes testy podle něj neposkytují a ani nemohou poskytovat relevantní data o tom, jak vzdělávací soustava funguje. Podmínkou je, aby výsledky v testech neovlivňovaly další vzdělávací možnosti dítěte.

Dříve než ke změně maturitní zkoušky, kterou má vláda v programovém prohlášení, dojde, nastane změna distribuce maturitních testů. Cermatu letos podle Petra Gazdíka končí smlouva na stroj, který zabezpečeně tiskne a balí „papírové“ maturitní testy. Ministerstvo školství by mělo nyní rozhodnout, zda investuje nemalou částku do nákupu dalšího stroje a zakonzervuje tak současnou podobu státní maturity „na papíře“, nebo bude urychleně maturitu digitalizovat.

Funkce chystaného středního článku chce vláda včlenit do již existujících institucí, jako je Česká školní inspekce nebo Národní pedagogický institut. Riziko vidí Petr Gazdík v nedostatku kvalitních lidí, kteří by dokázali školy podpořit a nezavalovali je dalšími úkoly. „Na Svitavsku jsem měl možnost vést o tom diskuse s řediteli škol i se starosty a vyplynulo z nich, že jim střední článek skutečně pomáhá,“ řekl na adresu pilotního projektu ministerstva školství. Možnosti a podoby středního článku bude podle něj nově testovat i Karlovarský kraj.

Podívejte se na záznam z Kulatého stolu SKAV a EDUin:

Hosty kulatého stolu SKAV a EDUin byli: Petr Gazdík, ministr školství, Kateřina Konrádová, Učitel naživo, Daniel Prokop, PAQ Research, Marek Výborný, KDU-ČSL, Luboš Zajíc, Asociace ředitelů základních škol. Celou diskuzi můžete sledovat zde.

Z edukalendáře:

  • 27. 1. → Praha → ČAS od ČASU s Tomášem Feřtekem
  • 2. – 22. 2. → offline i online → FUK: Festival umění a kreativity ve vzdělávání
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články