Sdílet článek
Méně encyklopedických znalostí, větší zaměření na pochopení základních jevů a principů. Takový je ve zkratce nový Rámcový vzdělávací program (RVP), ke kterému se nyní může vyjadřovat laická i odborná veřejnost. Analytička společnosti EDUin Lucie Slejšková připomíná, že důraz na prakticky využitelné znalosti zde byl už dříve, nepodařilo se jej ale promítnout do praxe.
EDUin 6. 4. 2024
Změna podle ní spočívá v redukci vzdělávacího obsahu, protože nemá smysl děti nutit si pamatovat detaily. Naopak je třeba, aby dokázaly jednotlivé znalosti propojovat a využívat. Větší důraz má být kladen na klíčové kompetence, například čtenářskou gramotnost.
„Aby si dítě dokázalo nastudovat cokoliv v jakémkoli oboru, musí se umět v textu zorientovat a najít si důležité věci. Zahrnuje to spoustu různých dovedností – mít základní komunikační dovednosti a schopnost rozklíčovat, co vám kdo říká nebo píše, interpretovat ten text, možná i poznat dezinformaci,“ vyjmenovává.
Za klíčovou považuje Lucie Slejšková roli učitelů, žádný dokument totiž sám o sobě výuku nezmění ani nezkvalitní.
„Před 20 lety jsme udělali chybu, že jsme školám dali dokument a domnívali se, že jen jeden člověk namotivuje všechny ostatní a naučí je se Školním vzdělávacím plánem pracovat. Ukázalo se, že to není pravda, a my dnes učitele možná znovu trochu opomíjíme,“ upozorňuje.
Celý text na webu ČRo Plus.