Rozpočet na školství sice meziročně roste, vládní prohlášení ale stále neplníme

Navržený rozpočet nepokrývá aktuální potřeby resortu.

16 (1) (1)

ilustrační foto (c) Kateřina Lánská

Ministerstvo financí zveřejnilo návrh státního rozpočtu na rok 2025. Resort školství by měl mít rozpočet ve výši 287 miliard korun, tedy o  15,6 miliardy korun víc než schválený letošní rozpočet. EDUin ale upozorňuje, že vláda tímto rozpočtem stále neplní své programové prohlášení.

Ministr školství Mikuláš Bek chce ještě jednat o dalším navýšení rozpočtu, hlavně pro nepedagogické pracovníky. Na regionální školství je o téměř 6 miliard korun víc oproti roku 2024. I když to vypadá jako jednoznačné navýšení rozpočtu, porovnávat meziročně růst rozpočtu má smysl zejména v rámci výdajů HDP na vzdělávání. Jak už dřív upozornil ekonom školství Daniel Münich, v letech 2017–2021 tyto výdaje rostly a Česká republika se přiblížila průměru vyspělých zemí světa (OECD). V posledních letech ale opět dochází k poklesu tohoto poměru. 
 
„Nárůst rozpočtu MŠMT bude nadále výrazně zaostávat za nárůstem cen (inflací), nárůstem mezd v ekonomice a růstem nominálního HDP,” připomíná Münich. Na problematiku upozorňoval i ve studii o učitelských platech v roce 2022.
 
A do budoucna bude právě růst rozpočtu školství potřeba. Úřad teď připravuje novelu, která pracuje s novými uzákoněnými pozicemi pedagogických pracovníků – např. podpůrné pozice jako sociální pedagog nebo školní psycholog. Na financování těchto změn je nutné do budoucna myslet, protože na ně budou po schválení novely školského zákona potřeba peníze – a to od 1. 1. 2025.
 
Zároveň i ministerstvo školství plánuje, kde ve svém rozpočtu ušetřit. Připravuje například novelu, která by umožnila sdílená ředitelství pro několik blízkých malých škol nebo neumožňovala otevírat nové malé školy v těch obcích, kde nějaké podobně velké už existují. 

EDUin upozorňuje, že navrhovaný rozpočet neodpovídá závazku vlády z programového prohlášení. Ministerstvo financí navíc v kapitole školství pro další roky ve střednědobém výhledu kopíruje stará, naprosto nedostačující data. „Jde o čistě virtuální předstírání líbivých čísel, aby to dobře vyšlo, takže pokud nezačneme používat objektivní čísla, tomuto trapnému handrkování se nevyhneme ani v letech budoucích,” dodává programový ředitel EDUinu Miroslav Hřebecký.
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články