Samotná reforma RVP nic nespasí, ke skutečné změně je potřeba podpora učitelů

v dnešním bEDUinu se věnujeme těmto tématům:

13. – 19. 1.

Ministr Bek představil nový RVP pro základní školy

Bude dost kvalifikovaných učitelů angličtiny?

Blíží se druhý ročník Týdne pro wellbeing

Týden stručně

Bek představil schválený RVP pro základní školy. Není ideální, hlavní je nyní podpořit učitele, říká analytička EDUinu Slejšková

Ministr školství Mikuláš Bek na tiskové konferenci představil revizi RVP, kterou schválil na konci minulého roku. Krok označil za nejvýznamnější změnu v českém vzdělávání za posledních 20 let. Zdůraznil přechod z frontálního, výkladového stylu výuky na kompetenční vzdělávání. Mezi hlavní změny patří zavedení povinné angličtiny od první třídy a zvýšení její požadované znalosti pro deváťáky z A2 na B1, náročnější matematika, zavedení samostatného oboru geografie či méně biflování v rámci výuky češtiny. Experti ale upozorňují, že samotná reforma vzdělávacích cílů ke skutečné změně výuky stačit nebude. „Učitelé potřebují někoho, kdo je tím provede, předá jim nové způsoby učení. A to ne jednorázově, ale průběžně během několika let. Potřebují zpětnou vazbu a také ředitele, který za nimi stojí a stále je motivuje. Potřebují stát, který je podpoří nejen finančně, ale i metodicky,” komentovala změny analytička EDUinu Lucie Slejšková na ČT24. EDUin dlouhodobě poukazuje, že ani samotný revidovaný RVP není ideální. V tiskové zprávě Slejšková dodává: „Ne všechny obory jsou napsané tak, aby v nich ubylo obsahu a přidal se prostor kompetencím. Bude proto velmi záležet na pilotním ověřování, je to poslední šance, jak RVP před ostrým startem ještě upravit.” Obavy vzbuzuje i zmíněná povinná angličtina od prvních tříd. Už nyní totiž školám chybí kvalifikovaní angličtináři. Dobrovolně mohou začít školy učit podle nových RVP už v příštím školním roce, a to v prvních a šestých třídách. Povinně se na ně přejde v září 2027.

Vláda rozhoduje o osudu sociálních pedagogů. Dětem skutečně pomáhají, dokládá analýza Prahy 7

Sociální pedagogové jsou na školách proto, aby zajistili, že jsou děti v bezpečí a mohou bez problémů absolvovat výuku. Jejich další působení v českém školství je ale nejisté. Momentálně jsou totiž placeni z dotačních programů, které letos na podzim končí. O jejich osudu se rozhoduje v rámci novely školského zákona. Vláda sociální pedagogy původně  odmítla do zákona zakotvit, ale koaliční poslanci chtějí pozměňovacím návrhem vůli většiny ministrů změnit a zajistit tak jejich další financování. Pozitivní efekt jejich působení dokládá mimo jiné nová studie Prahy 7. Praxe z pilotního projektu v ZŠ Tusarova ukazuje, že čím déle sociální pedagog ve škole působí, tím lépe může rozvinout svůj potenciál a maximalizovat počet žáků, kterým pomůže zajistit adekvátní podporu. Ukotvení sociálních pedagogů v legislativě podporuje i ministerstvo školství. Náměstek ministra Beka Jiří Nantl na síti X předpokládá, že se MŠMT zbylé resorty nakonec přesvědčit podaří. Spekuluje se o kompromisu přislíbení peněz alespoň pro školy z vyloučených lokalit. Bylo předloženo několik pozměňovacích návrhů. Že jde o důležité zaměstnance školy, dokládá mimo jiné i petice na jejich zachování ve školství. Tu k pátku 17. ledna podepsalo již více než 1600 lidí.

Školníky, kuchařky či uklízečky budou nově financovat zřizovatelé. Vláda posílá 11 miliard obcím a krajům na nepedagogy a neinvestice

Dalším kontroverzním bodem v rámci projednávání novely školského zákona je financování nepedagogů. Dlouho totiž nebylo jasné, jak a zda vůbec bude zhruba 100 000 zaměstnanců škol a 10 000 ředitelů od září letošního roku placeno. Vláda nakonec rozhodla, že financování deleguje na zřizovatele, tedy kraje a obce. Letos jde o 11 miliard, v příštích letech má částka narůstat podle toho, jak narůstají daňové výnosy. Podle ministra školství Mikuláše Beka je tak změna vhodná jak pro nepedagogy, tak pro učitele, jelikož právě rozpočtem na jejich platy se v praxi dopláceli nepedagogové. Dle odborářů je ale návrh nedotažený, protože neřeší dluh, který tímto doplácením vznikl u učitelů. V případě uzákonění návrhu hrozí předáci protesty.

Konec přijímaček na střední? Ministerstvo školství je chce nahradit plošnými testy

Po reformě RVP se ministerstvo školství plánuje zabývat proměnou přijímacího řízení na střední školy. Variantou by mohlo být plánované plošné testování všech dětí v devátých třídách. „Zřídili jsme k této problematice odborný panel a ten to vidí jako jednu z variant. Ještě ale potřebujeme vyřešit, aby žáci měli dva pokusy jako nyní,“ popsal HN rezortní náměstek Jiří Nantl. Podle analytičky EDUinu Lucie Slejškové to může být celkově dobrá myšlenka. Záleželo by hlavně na kvalitě daných testů. EDUin dlouhodobě upozorňuje, že současný stav přijímaček není vhodný. Doporučuje zavést psaní testů před podáním přihlášek na střední školy a ideálně testovat děti na školách, kde se učí, aby nervozita z cizího prostředí negativně neovlivňovala výsledky.

Deváťákům dělají v matematice největší potíže výpočty obsahů a obvodů, odhalilo národní testování

Největší potíže při národním testování žáků 9. tříd způsobily logické úlohy typu zebra (řešitel zná část informací a ke zbylým se musí dopracovat), v nichž uspěla jen zhruba pětina žáků. V matematice narazili nejvíce při práci se vzorci na výpočet obsahů a obvodů. V češtině se nejnáročnější úlohy týkaly trpného rodu, uspělo v nich pouze 15 % žáků. Výsledky dalšího kola testování, kterého se na podzim zúčastnilo 22 200 žáků z 585 škol, poskytla České televizi společnost Scio, která testování organizuje.

Učiteling Brno 2025: Přihlaste se na den plný inspirace a vyměňování know-how pro učitele

První Učiteling tohoto roku hostí Vzdělávací institut pro Moravu v Brně. I nyní se můžete těšit na workshopy, besedy a reflexe prožitých lekcí. Program je určen nejen pro učitele základních a středních škol, součástí je i Řediteling – speciální program pro ředitele. Nový Učiteling proběhne 7. 3., registrovat se můžete již tento týden od 21. 1. Vše podstatné najdete na webu uciteling.cz.

Global Teacher Prize Czech Republic hlásí historicky druhý nejvyšší počet přihlášek! Do odborné ceny pro inspirativní učitele se přihlásilo 210 učitelů a učitelek z celé ČR

Teď je na čase začít další fázi – 1. kolo hodnocení přihlášek, ve kterém bude každou přihlášku nezávisle na sobě posuzovat 8 hodnotitelů. Postupující semifinalisty budeme znát 17. února. Děkujeme všem učitelům, kteří se rozhodli s námi sdílet svůj příběh a zapojit se do letošního ročníku. Držíme palce. Pro statistiky a aktuality sledujte náš Facebook.

Výrok týdne

mikulas-bek

„Samozřejmě ten náběh na plnou kvalifikovanost učitelů angličtiny bude trvat, ale my si musíme stanovit ten cíl a pak hledat nástroje, jak toho dosáhnout. Já musím říct, že na této debatě je vidět, že v ní velmi často převládnou pohledy těch, kdo učí, proti zájmu těch, kdo se učí v tom systému. A jejich zájem je, aby měli kvalitní výuku angličtiny a my hledejme nástroje, jak toho dosáhnout,” více zde:

říká ke kritice možného nedostatku kvalifikovaných učitelů kvůli zavedení povinné angličtiny od první třídy ministr školství Mikuláš Bek

V souvislostech

Týden pro wellbeing se blíží

Už za dva týdny začíná druhý ročník Týdne pro wellbeing, který se tentokrát zaměří na život v digitální éře. Akci zahájí Konference pro wellbeing ve škole, kterou organizátoři dali do Univerzitního kampusu Masarykovy univerzity v Brně. Vstupenky zakoupíte ZDE

Napříč Českem se letos zapojí 117 organizací, které si uvědomují, jak moc je důležité pečovat o wellbeing svůj i druhých. Proto v rámci celého týdne můžete navštěvovat online i offline semináře, workshopy a další aktivity, které připravují sami účastníci. Kompletní program akcí pro veřejnost najdete na webu.

Že je potřeba pečovat o wellbeing, dokazují mimo jiné data Národního ústavu duševního zdraví (NUDZ). Z nich vyplývá, že až 40 procent deváťáků vykazuje známky střední až těžké deprese a 30 % známky úzkostí.

Z edukalendáře

20. 1. 2025 → online → spuštění registrací na Učiteling Brno 2025

4.–⁠⁠⁠⁠⁠⁠11. 2. 2025 → Celá ČR → Týden pro wellbeing

Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články