Vyšly dvě studie – nabízejí nový pohled na adaptaci ukrajinských dětí a mediální výchovu
Těsně před prázdninami byly zveřejněny dvě analýzy, jejichž výsledky stojí za to si prolistoval. Studie Národního institutu pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik (SYRI) se podívala blíže na to, jak dobře zafungovaly konkrétní mechanismy, které si školy vytvořily pro adaptaci ukrajinských dětí. Mediálnímu vzdělávání se věnoval průzkum JSNŠ ve spolupráci se STEM, který pokládal rozsáhlou baterii otázek učitelům i ředitelům základních a středních škol a podíval se na praxi ve školách i z netypických úhlů pohledu.
Ukrajinští žáci v českých školách
Adaptace ukrajinských žáků v českých školách byla zkoumána metodou hloubkového kvalitativního šetření založeného na případových studiích šesti základních škol (SYRI). Šetření probíhalo od října do února 2023 na základě polostrukturovaných rozhovorů s ukrajinskými žáky, jejich učiteli, asistenty pedagoga, řediteli škol a jejich zástupci či rodiči a bylo doplněno pozorováním ve třídách.
Všechny školy zařazené do šetření vzdělávají ukrajinské uprchlíky od jara 2022 a vyvinuly si vlastní mechanismy, jak je začlenit do třídního kolektivu, i když jim to ztěžovaly nejasnosti v tom, jak má adaptace vypadat a co má zahrnovat. Metoda přinesla řadu zajímavých zjištění. Například se ukázal odlišný pohled ředitelů a učitelů nebo rodičů na úspěch sociální adaptace. Zatímco ředitelé škol hodnotí výsledky úsilí (na sociální adaptaci zpravidla kladli větší důraz než na adaptaci akademickou) pozitivně, odpovědi učitelů i rodičů ukazují, že ve třídách ukrajinské děti zpravidla nevyhledávají kontakty mimo svou komunitu, nedochází tedy k začlenění. Nízkou míru sociální adaptace ukrajinských žáků potvrdilo i sociometrické šetření – podle jeho výsledků jsou vztahy ve třídách do značné míry etnicky segregované. „Je vidět, že pedagogové nemají rozvinuté kompetence pro podporu žáků cizinců. Přestože si kladli za cíl, aby se ukrajinští žáci v prvé řadě sociálně začlenili mezi vrstevníky, úplně se to nepodařilo,“ zhodnotila vědecká ředitelka SYRI Klára Šeďová pro iDNES výsledky hloubkové analýzy s tím, že učitelé často zaměňují sociální adaptaci za wellbeing, kdy si myslí, že jsou děti spokojené, a tak se aklimatizovaly.
Velmi zajímavá jsou také zjištění o výuce jazyka (nedostatek učitelů češtiny pro cizince) nebo o akademické adaptaci ukrajinských dětí z pohledu učitelů, rodičů i samotných dětí (snížené nároky na výstupy ve prospěch sociální adaptace). Preference sociální adaptace a různé adaptační mechanismy ve třídách mají podle analýzy SYRI někdy zkrátka nezamýšlené dopady.
Přečtěte si krátké shrnutí studie Adaptace ukrajinských žáků na vzdělávání v českých základních školách.
Mediální vzdělávání české školy stále většinou neumí
Průzkum na téma Stav mediálního vzdělávání na základních a středních školách zpracoval STEM pro Jeden svět na školách. Přes 150 slidů prezentace se na mediální výchovu dívá z různých úhlů pohledu a stojí za prolistování. K zajímavějším částem patří například sebehodnocení kompetencí pro výuku mediální výchovy, a to z pohledu jich samých i ředitelů a ředitelek škol.
Z dotazníkového šetření například vyplývá, že ve školách se tématům mediální výchovy nejčastěji reálně věnuje jeden nebo dva vyučující a že přibližně desetina ředitelů škol si není jistá tím, kdo z jejich pedagogického sboru se tomuto tématu při výuce věnuje. Malý přehled o tom mají sami učitelé, kteří mediální výuku začleňují do svých hodin – více než polovina těch, kdo učí na základních i středních školách, má podle průzkumu jen velmi malé povědomí o dalších vyučujících. Naopak na těch školách, kde o sobě učitelé vědí, spolu ve velké převaze spolupracují.
Za zmínku určitě stojí, že pouze minimum vyučujících, kteří se věnují výuce mediální výchovy nebo zařazují mediální témata do výuky svých předmětů, hodnotí své kompetence na úrovni profesionálů (2 % ZŠ a 5 % SŠ), za pokročilé v této oblasti se považuje 17 % respondentů ze základních škol a 28 % respondentů ze středních škol. Nejčastěji učitelé hodnotili své kompetence pro výuku mediální výchovy jako mírně pokročilé (53 % ZŠ a 46 % SŠ). Více než pětina respondentů věnujících se výuce mediální výchovy se považuje za začátečníky (28 % ZŠ a 21 % SŠ). S průzkumem se můžete seznámit zde.