Co přinesl týden 19.10. – 25. 10. 2020
Krátce:
Výrok týdne: „Každá škola to zvládá různě, nedá se říct, jestli to zvládá školství jako celek. Největší problém nám pořád činí dosáhnout na děti ze sociálně znevýhodněného prostředí, které nemají podporu doma v rodině. To se nám ale možná nedaří ani v prezenční výuce. Tam to není tolik poznat, protože ty děti ve škole jsou, ale jestli jim pomáháme školu zvládnout, je věc velmi individuální a nejsem si jistá, že v celku to funguje dobře,“ odpovídala předsedkyně Učitelské platformy Petra Mazancová v podcastu Českého rozhlasu Vinohradská 12 na otázku, jak se školství daří zvládat distanční výuku.
V souvislostech:
Jaké strategie používají školy, kterým se daří s úspěchem podporovat vzdělávání dětí ze sociálně vyloučeného prostředí? Odpověď na tuto otázku hledá tematická zpráva České školní inspekce, která se mezi listopadem 2019 a únorem 2020 zaměřila na 8 vybraných škol s aktivním přístupem k této problematice. Dvě další školy kvůli pandemii inspektoři už navštívit nestačili.
Školní inspekce na těchto školách zmapovala, jaké strategie používají pro zmírnění různých aspektů sociálního znevýhodnění – například dopady finanční situace rodiny žáků, nízké motivace ke vzdělávání, komunikace mezi školou a rodiči, nedostatečné domácí přípravy žáků a jejich nízkého sebepojetí daného nízkým sociálním statusem nebo omezené znalosti jazyka, a to včetně předpokladů, které jsou k uplatnění těchto strategií nezbytné.
Tematická zpráva se v závěrečné části zaměřuje na pojmenování předpokladů, které umožňují škole co nejlépe se vyrovnat s dopady sociálního znevýhodnění na vzdělávání žáků. Patří k nim podle ní silná vize a vedení školy, které dokáže přesvědčit o tom, že vzdělávání žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí má smysl. Dokáže formulovat strategii pro práci s nimi a sledovat ji, cíleně budovat prostředí pro sdílení zkušenosti nejen uvnitř, ale i vně školy či budovat komunikaci s rodiči založenou na důvěře. Důležité je podle tematické zprávy dobré personální zabezpečení školy, včetně účelného využití speciálních pedagogů a dalších podpůrných profesí. „Výsledky on-line dotazování učitelů navštívených škol potvrzují, že velká část práce se sociálně znevýhodněnými žáky stojí na angažovanosti učitelů. Zatímco učitelé v rámci ČR v průměru udávali, že v posledním týdnu strávili 24,7 hodiny pracovními aktivitami mimo přímou pedagogickou činnost, u učitelů navštívených škol šlo v průměru o 30,7 hodiny. Více času jim zabírala zejména příprava samotných vyučovacích hodin, aktivity profesního rozvoje a administrativní práce,“ konstatují autoři tematické zprávy.
Učitelé ve sledovaných školách, které si vybudovaly úspěšné strategie pro práci s dětmi z vyloučeného prostředí, spolupracují častěji, než je to na českých školách běžné, více času věnují vlastnímu vzdělávání a také si profesně více věří. I když své práci věnují více času než je průměr v mezinárodním šetření TALIS, které autoři zprávy použili pro srovnání, většina je jich v zaměstnání ve srovnání se zjištěními TALIS nadprůměrně spokojená. Dále si inspektoři všímali zapojení specializovaných a podpůrných profesí, především speciálních pedagogů a školních asistentů (méně školních psychologů, kterých je na pracovním trhu velmi málo) a konstatují, že sledované školy dokáží dobře využívat podpůrných opatření pro žáky se specifickými vzdělávacími potřebami a hledat další zdroje pro financování, především tzv. Šablony. Ředitelé těchto škol také využívali a oceňovali podporu, kterou dostávají od okolí, a to nejen od zřizovatele, ale také ze strany OSPOD (ne vždy ji hodnotili jako funkční) nebo neziskových organizací.
Obzvláště školy mimo strukturálně postižené oblasti přitom mohou být v práci s dětmi ze sociálně vyloučeného prostředí osamocené. „Tyto školy se srovnávají jen s dalšími školami ve svém okolí a svoji situaci vnímají jako výjimečnou, nevnímají jako přirozené, že by si s ní měly vědět rady. Z rozhovorů s učiteli mj. vyplývalo, že často nemají přehled o tom, jaká opatření pro vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků uplatňují školy v jejich okolí,“ konstatuje školní inspekce. Tematickou zprávu Hodnocení úspěšných strategií základních škol vzdělávajících znevýhodněné žáky najdete na webu České školní inspekce.
Koronaviru se Češi obávají stejně jako v březnu, epidemiologická opatření ale dodržují méně
„Je překvapivé, že disciplína Čechů od dubna tak výrazně poklesla, navzdory statistikám o dalším negativním vývoji pandemie v ČR. V přísném dodržování opatření polevily všechny socioekonomické skupiny, snad vyjma nejstarší věkové kategorie nad 66 let,“ konstatuje závěrečná zpráva z 6. vlny dotazování agentury Ipsos.
Výrazně poklesla především ochota sociálně se distancovat. Zatímco v březnu bylo ochotno osobní kontakty se známými omezit 62 % Čechů, nyní je to necelá třetina. Lidé také častěji vycházejí z domova a méně se vyhýbají místům s vysokou koncentrací lidí nebo městské hromadné dopravě. „Od května výrazně poklesl podíl lidí, kteří jsou přesvědčeni, že Česká republika zvolila v boji s koronavirem optimální postup. V květnu to uvádělo 79 % populace, nyní pouze 35 %. Pozitivní hodnocení roste s věkem, mezi mladými do 29 let hodnotí postup ČR jako optimální 22 %, mezi lidmi staršími 65 let je to 52 %,“ uvádí autoři průzkumu. Celou zprávu k průzkumu agentury Ipsos, která se zaměřila na dodržování epidemiologických opatření, najdete zde.
Výběr z Edukalendáře: