Identita školy je především o místě a budově. Když teče potrubí, je nesmysl řešit logo, říká grafický designér
Webové stránky škol mají být hlavně přehledné. Veřejné školy si vzájemně nekonkurují a můžou si pomoct. Vizuální identitu proto nemusí řešit tolik jako soukromé školy nebo komerční sféra, říká Lumír Kajnar.
Schopnost komunikovat s rodiči, mít pěkné prostředí a být vstřícní vůči žákům, to je podle Lumíra Kajnara pro identitu školy daleko víc než třeba trendy webovky. „Škola je velmi specifická a její identita je hlavně o místě. To je základ, na kterém se dá stavět a dále ho rozvíjet. Místo kvalitního loga je lepší raději udělat bezbariérový přístup. Když vyberete pro název školy kvalitní písmo, máte z 90 procent hotovo. Podstatnější je stejně komunikace, protože škola z místa nemůže utéct,” vysvětluje Kajnar, který svoje zkušenosti předá ředitelům a učitelům v rámci masterclass Muzea Kampa.
Proč je vůbec vizuální identita školy důležitá?
K identitě patří nejen ta vizuální, ale i verbální. Školy se tak od sebe navzájem odlišují už jen svým názvem. Úvahy nad vizuální složkou přibývají teprve v poslední době. Jednak žijeme ve vizuálním světě, jednak máme spoustu mediálních kanálů, kde je na vizuál předpřipravený prostor.
Školy jsou tady ale tak dlouho, že samotná verbální složka, název a příběhy, jsou pro identitu dostačující. Jsou fixovány na místo, komunitu a společenství víc, než jak je to běžné u komerčního pojetí identity.
Takže když se řekne identita školy, je to hlavně o prostoru? Nebo jde také o to, jakou má škola fasádu, co má na hlavičkovém papíře a jaké má webové stránky?
Vyjmenováváte v podstatě všechno, kde identitu můžete uplatnit. Záleží ale vždycky na tom, proč a jak se s ní pracuje. Místo jako základ identity školy opravdu stačí a je zpravidla uvedené už v názvu, třeba Základní škola Kvítková, Zlín. Co by za to firmy nebo značky daly.
Proč?
Školy jsou ve stejné kategorii jako nemocnice nebo státní správa. Jsou to specifické organizace, kde je důležitější, co dělají a jakou mají pověst, než jaké mají logo a cool web. Na otázku „proč” je jednoduchá odpověď – nevstupují na trh a jsou svázané s místem. Škola se odlišuje už jen tím, že je. Všechno, co k tomu přidáte, je navíc. To už vytváří prostředí.
Celý rozhovor čtěte na EDUin.cz.