„Než dojdete od vchodu do sborovny, víte o škole všechno,“ říká Tomáš Feřtek
Se začátkem nového školního roku Česká televize začíná vysílat nový dokumentární seriál. V deseti dílech dokumentu Jak se dělá dobrá škola představí deset škol. Každá z nich přistupuje ke vzdělávání jiným způsobem, ale všechny mají jedno společné – jejich žáci dosahují dobrých výsledků a děti (ale také rodiče a učitelé) jsou s nimi spokojení. „Základním sdělením seriálu je i to, že není jedna správná cesta k dobré škole,“ vysvětlil autor projektu a scenárista Tomáš Feřtek. Dokument vznikl v koprodukci EDUinu.
Co pro tebe osobně znamená, když se řekne dobrá škola?
Mám svoji sadu parametrů, podle kterých školy posuzuji. Kdybych měl vybrat ty podstatné, dobrá je pro mě škola, kde aktivita dítěte převažuje nad aktivitou učitele a také je to škola, kde se hodně dbá na vztahy mezi lidmi. Ale to jsou moje osobní preference – požadavky rodičů na školu bývají rozdílné. V seriálu ukazujeme školy, které přistupují ke vzdělávání různým způsobem, o všech ale platí, že jsou dobré, protože děti, rodiče i učitelé jsou tam spokojení a dosahují dobrých vzdělávacích výsledků.
Tomáš Feřtek (c) Kateřina Lánská
Škol jsi za dobu, kdy se věnuješ tématu vzdělávání, viděl už hodně. Jak rychle poznáš, že škola má co nabídnout? A co tě nejrychleji přesvědčí?
Škola jako instituce neumí lhát. Duch školy většinou prosákne celou budovou, lidmi a jejich chováním opravdu důkladně. Od jedné paní ředitelky jsem slyšel, že než dojdete od vchodu do sborovny, víte o škole všechno a pak už si jen potvrzujete, že jste atmosféru školy přečetli správně. Já to dělám tak, že přijdu do 8. nebo 9. třídy a na něco se zeptám. Z toho, jak na otázku žáci ve třídě reagují, dobře poznáte, jak s nimi ve škole těch devět let pracovali. Když jsou zvyklí na dospělého reagovat jako na jim rovnou bytost, odpoví, poradí, případně mě dovedou, kam potřebuji. Pokud jsou zvyklí jen na podřízenou pozici a příkazy, obvykle neví, jak reagovat a tváří se, že mě nevidí, snaží se té nepříjemné situaci vyhnout. Když se mnou děti ve třídě komunikují na rovinu, vím, že s nimi ve škole komunikují na rovinu i dospělí.
Seriál Jak se dělá dobrá škola – pořadí jednotlivých epizod vysílaných v České televizi:
- 6. 9. Škola jako cesta k samostatnosti – ZŠ Na Beránku, Praha – Modřany
- 13. 9. Škola, odkud je všechno daleko i blízko – MŠ a ZŠ Popelín
- 20. 9. Škola pro rychlé i pomalé – ZŠ Janáčkovo náměstí, Krnov
- 27. 9. Škola, která chutná – SOŠ Gastronomická, Žďár nad Sázavou
- 4. 10. Spravedlivě neznamená všem stejně – ZŠ Trmice
- 11. 10. Na gympl v pohorkách a s batohem – Gymnázium Přírodní škola, Praha
- 18. 10. Škola pro všechny smysly – Waldorfské školy, Brno
- 25. 10. Inovace, ne revoluce – MŠ a ZŠ Úprkova, Hradec Králové
- 1. 11. Jinému učení prospívá jiný dům – ZŠ Amos, Psáry
- 8. 11. Znovuzrození venkovské školy – MŠ a ZŠ Louňovice pod Blaníkem