Řekl bych, že rozdíly ve vzdělávacích výsledcích našich žáků už nejsou jen otázkou výzkumů a analýz, ale jsou vidět pouhým okem. Podle šéfa české školní inspekce Tomáše Zatloukala je rozdíl ve výsledcích mezi Ústeckým krajem a Prahou dva školní roky. Desetitisíce dětí v regionech ohrožujeme tím, že kvůli horšímu vzdělání budou mít nižší životní úroveň a vydělají si během života až o miliony korun méně než jejich vrstevníci v hlavním městě.
Psycholog Zdeněk Helus před mnoha lety velmi přesně shrnul, v čem jsou ohrožené děti perspektivně velký problém: „Vyrůstají z nich lidé, kteří nejenže se nepodílejí na stavbě tohoto světa, protože se tomu nenaučili, ale budou jeho zkázou, protože ho nenávidí za všechny křivdy, které jim způsobil.“ Když sledujete některé současné demonstrace a shromáždění, nemáte stejný pocit jako já, že už se to děje?
Naší výhodou je, že máme stále ještě mnoho možností, jak české vzdělávání zlepšit, jak ocenit to dobré, co mnozí čeští učitelé umí, jak posílit to nové, co mnohé české školy objevují, a jak opustit to staré, co jsme ve školách zažívali my rodiče jako žáci a co už skutečně současným dětem nestačí a často není vůbec nijak užitečné.
Letošní spot Global Teacher Prize Czech Republic, inspirovaný příběhy oceněných českých učitelů, nabízí jeden z receptů, jak k dětem ve školách přistupovat. Mimochodem jsme za něj obdrželi cenu Zlatý středník 2022, což nás opravdu velmi potěšilo.
EDUin již 12 let neustále nabízí širokou paletu informací, nápadů nebo projektů s jediným cílem – pomáháme lidem, aby porozuměli světu vzdělávání. Díky našim dárcům vychází zdarma magazín EDUzín, který přináší ročně kolem 300 inspirativních a čtivých textů z oblasti výchovy a vzdělávání. Zase trochu jinou porci informací nabízí náš pravidelný týdeník bEDUin nebo srdce naší komunikace eduin.cz. Od letošního roku jsme pro naše dárce připravili jednoduchou stránku, na které si můžete sami kdykoliv vybrat projekt nebo oblast EDUin a přímo ten podpořit.
Osobně nemám stoprocentní lék na všechny neduhy českého vzdělávání. Nejen jako rodič vnímám silně, že děti, učitelky, družinářky, asistenti, průvodci… zkrátka‚ všichni ti školou povinní, potřebují mnohem více naší společné pozornosti, aby to ve škole zvládli a byli spokojeni.
EDUinu se dlouhodobě daří přitahovat ke vzdělávání zájem veřejnosti, a proto se snažím pro něj zajistit peníze. Chci, aby náš tým mohl ve prospěch českého vzdělávání profesionálně pracovat dál.
Možná to máte jako já? Možná pro sebe hledáte možnost, jak být užitečný? Možná jen nevíte, kde začít?
A jestli si z naší nabídky nemůžete vybrat, napište mi nebo zavolejte. Nepochybuji, že spolu najdeme způsob, jak něco pěkného vymyslet.
Honza Dolínek, výkonný ředitel EDUin, o. p. s.