Slovensko zapojilo do reformy kurikula rozsáhlé ověřování na základních školách. Inspirujme se

IMG_3409 (1)

Ilustrační foto (c) Kateřina Lánská

Slovensko aktuálně prochází stejně jako my reformou národního kurikula. Časově je ale o několik kroků napřed. Slováci již svoje kurikulum schválili a tvorba školních vzdělávacích programů je v plném proudu. EDUin vybírá několik úspěšných kroků, kterými stojí za to se v českém prostředí inspirovat při implementaci RVP na základních školách.

Východiska reformy na Slovensku i proces vzniku kurikula pro základní školy a jeho implementace do škol je českým podmínkám hodně podobný. EDUin vybírá několik kroků, které by stálo za to uplatnit i u nás.

  1. Tvorbu školních vzdělávacích programů pilotují školy, jejich počet se postupně navyšuje, zkušenosti se sbírají. Jestli je národní kurikulum dobře nastavené a jakou podporu školy budou potřebovat, pilotovalo v první fázi 40 základních škol. Na konci tohoto roku přibude dalších 200 škol a příští rok by s novým RVP mělo pracovat 30 % všech základních škol na Slovensku. Zpětná vazba se sbírá a vyhodnocuje.
  2. V blízké budoucnosti se automaticky počítá s úpravou národního kurikula na základě zkušeností z pilotáže. Zkušenosti pilotních škol poslouží jednak k tomu, aby se v horizontu několika let mohl upravit národní dokument. Nepůjde o zásadní koncepční změny, ale prostor pro změnu dílčích věcí, které školám při tvorbě ŠVP vadily. Slováci v tom nevidí problém, ale spíš příležitost, jak kurikulum přiblížit potřebám terénu. Zároveň získávají informace, kde a jakou podporu školy při tvorbě ŠVP a výuce potřebují.
  3. Průběžně se ověřuje model testování. Žáci z pilotních škol budou testováni a jejich výsledky se porovnají s výsledky žáků na těch školách, které učí podle původního kurikula. Zkušenosti se vyhodnotí a mohou mít zpětný ráz na podobu testů a na podporu pro školy.
  4. Plány implementace jsou veřejné a přizpůsobené různým cílovým skupinám. V podobě srozumitelných infografik jsou veřejně dostupné plány implementace pro učitele/ředitele, vzdělavatele i rodiče
  5. Komunikace s veřejností probíhá intenzivně a je šita na míru cílovým skupinám. Odborná i širší veřejnost má k dispozici řadu různých formátů s informacemi o podstatě kurikulární reformy a odpovědi na časté dotazy. Pro rodiče například vznikl komiks, učitelé mají k dispozici materiály, jak o reformě mluvit s rodiči na třídních schůzkách. Slováci se také zajímali o časté obavy učitelů a rodičů i o to, jak reformu vnímají – sledovali sociální sítě a potom názory veřejnosti na reformu zohlednili při přípravě obsahu propagačních materiálů. Veřejná je také mapa pilotních škol.

Lucie Slejšková, analytička EDUinu: „Z komunikace se slovenskými odborníky víme, že český tým z MŠMT se o slovenskou inspiraci zajímá a to je dobře. Na české implementaci se pracuje, nebylo by ale od věci se inspirovat dobrou praxí ze zahraničí. Náš RVP například nemusí být kamenný dokument, který letos schválíme a znovu se na něj podíváme za 20 let. Slováci nám ukazují, že některé věci je možné upravit na základě pilotáže a není to žádný zásadní problém. Dokonce s tím přímo počítají.”

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články