Pokud chceme mít ve školách kvalitní výuku a snížit nerovnosti, nic jiného než spojování škol nám asi nezbude, říká ředitel Zajíc
Český vzdělávací systém je hodně rozčleněný a je třeba ho udržet po ekonomické i organizační stránce. Možné spojování škol se musí pořádně otestovat, než se zavede, míní předseda Asociace ředitelů základních škol.
Provozovat školu je drahé a ne každá česká víska na to má. I tak je ale u nás na 3000 zřizovatelů, což je podle ministerstva školství moc. Jejich počet chce proto do budoucna snížit, tím ušetřit a zefektivnit výuku. Možnou cestou k tomu má být slučování menších škol. „Pokud by k tomu docházelo, je potřeba myslet nejen na ušetření finančních prostředků. Mělo by jít především o zkvalitnění celého pedagogického procesu,” upozorňuje předseda Asociace ředitelů základních škol Luboš Zajíc, který je současně také ředitelem ZŠ Pečky na Kolínsku.
Zřizovatelů je u nás v porovnání s úspěšnými vzdělávacími systémy v zahraničí hodně. Je slučování malých škol cesta k lepšímu vzdělávání?
Je pravda, že český vzdělávací systém je hodně atomizovaný a je třeba, aby se dostal do stavu, který je únosný jak po ekonomické, tak po organizační stránce. Otázkou je, jakou cestu zvolit a jak k tomu přistupovat. Nemyslím si, že by bylo ideální to striktně vyřešit sloučením škol pod jednoho zřizovatele. Je tam celá řada rizik, které je potřeba předem eliminovat, aby to nezpůsobilo více škody než užitku.
Co jsou ty věci, které vás trápí?
Hodně citlivým bodem je slučování různých typů škol. To znamená například spojení základní školy a mateřské školy. Na konferenci Lepší škola bylo v prezentaci náměstka ministra školství Jiřího Nantla sice řečeno, že takto stejně už 30 procent škol funguje. Ale v okamžiku, kdy by to bylo „sloučeno silou”, je to pro základní školy, ke kterým by se mateřské školy přičleňovaly, další zátěž pro ředitele nově vzniklého subjektu.
V čem přesně?
Musí zvládnout všechny legislativní záležitosti související s dalším typem školy, odpovídá v podstatě za všechno na dvou subjektech. I kdyby to fungovalo třeba tak, že aparát mateřinky by přešel do základní školy, odpovědnost zůstává v tomto případě stále na řediteli základní školy. Což je vzhledem ke snaze o odbřemeňování ředitelů protimluv. Ředitelé by se měli věnovat převážně pedagogické činnosti, nikoliv řízení dalšího subjektu jako takového. V tomto případě jde návrh obrácenou cestou.
A kdyby se slučovaly mateřské a základní školy dohromady, kdo by nakonec byl tím ředitelem?
To je další otázka. Podle platné legislativy by se jím s největší pravděpodobností stal ředitel základní školy.
Co ti ředitelé ve školách, které se sloučí? Ti dostanou výpověď?
Nemyslím si to. Je důležité, aby byl ve škole stále někdo, kdo je schopen ji řídit. Těžko by ředitel základní školy v okamžiku, kdy se mu přičlení mateřská škola, toho byl ze dne na den v plném rozsahu schopen. Proto by tam stávající ředitelka měla určitým způsobem zůstat. Ať už by to bylo jako ředitelka detašovaného pracoviště bez právní subjektivity, zástupkyně ředitele nebo jinak. V každém případě by tam ale musela být osoba, která zná školku a věci související s jejím provozem.
A má takové sloučení smysl?
I to je samozřejmě otázka. Pokud se to týká úspory financí, tak si to úplně nemyslím. Paradoxně by si stávající ředitelka mateřské školy, která by se stala zástupkyní pro mateřskou školu pod sloučenou základní školou, mohla platově polepšit.
Kde by tedy byly přínosy tohoto slučování?
Přínosy by byly především ve sdílení jednotlivých činností. Školy by měly například společnou hospodářku, jednoho společného člověka na údržbu budov, sítí a podobně. V tomto ohledu jde podobné činnosti optimalizovat.
Mluvili jsme spolu o cca 3000 zřizovatelích. Kde by tedy měla být ta hranice „toto už je únosný počet“?
Na konferenci pan ministr zmiňoval, že by hranicí měl být celkový počet 5000 žáků. Při takovém počtu dětí je vidět výrazný ekonomický přínos. Docela zajímavá je studie Jakuba Fischera z VŠE, kde se zkoumalo, jak je možné systém optimalizovat a kolik by to přineslo finančních prostředků.
To ale nebylo úplně o slučování škol pod jednoho zřizovatele, jak se plánuje nyní.
To ne, ale je to možnost, která ukazuje, že spojování škol může ušetřit spoustu peněz. Studie hovoří o tom, že se musí vytvořit větší celky, které by fungovaly dohromady. Není to ale jen otázka ekonomická, je tam ještě druhý pohled, který je podle mě podstatnější a je často opomíjen.
Celý rozhovor si přečtěte na EDUin.cz.